• Anonym (Hanna)

Sätta in spiral när man har mens?? Känns inte bra!

Jag ska sätta in en spiral snart och detta ska alltså ske när jag har mens.

Jag tycker inte det känns så bra att fläka ut sig i en gynstol och framför en annan människa när man har mens!

Och hur fungerar det rent praktiskt? Pratar man med BM först och sedan sätter de in den? Får man gå på toa strax före för att ta ut en tampong och torka sig lite eller hur fungerar det?

Börjar få ångest över detta! Kan ni berätta hur det gick till när ni satte in er spiral?

• Svar på tråden Sätta in spiral när man har mens?? Känns inte bra!
  • Anonym (Hanna)

Ingen?

• Lowika

När jag satte in min spiral så hade jag konstanta blödningar pga p-stav i armen, så om det var mens jag hade eller inte är svårt att avgöra. Men jag tänkte inte så noga på det. Skulle nog om det var en vanlig undersökning försöka boka om det till när jag inte hade mens. Men i det här fallet är det ju bra om man har mens, för det blir helt enkelt lättare att sätta dit den. Och det är ju inte den första spiralen BM kommer sätta in... H*n har nog sett det mesta. Så att ha duschat hyggligt nyligen innan, ta ur tampongen och använd istället binda den sista stunden. Du bör heller inte använda tampong med spiralen insatt pga infektionsrisken.
    Och ... ta ett par alvedon eller annat i förebyggande syfte. Jag tänker vara tyst och inte skrämmas. Är väldigt nöjd med min spiral, iaf efter en stund.
    Min BM gick igenom vad hon skulle göra och i vilken ordning, sen fick jag klä av mig och så fixade hon grejerna. Sedan fick jag vila en stund i ett annat rum.

• Anonym (Hanna)
    Lowika skrev 2009-03-24 12:27:39 följande:
    När jag satte in min spiral så hade jag konstanta blödningar pga p-stav i armen, så om det var mens jag hade eller inte är svårt att avgöra. Men jag tänkte inte så noga på det. Skulle nog om det var en vanlig undersökning försöka boka om det till när jag inte hade mens. Men i det här fallet är det ju bra om man har mens, för det blir helt enkelt lättare att sätta dit den. Och det är ju inte den första spiralen BM kommer sätta in... H*n har nog sett det mesta. Så att ha duschat hyggligt nyligen innan, ta ur tampongen och använd istället binda den sista stunden. Du bör heller inte använda tampong med spiralen insatt pga infektionsrisken. Och ... ta ett par alvedon eller annat i förebyggande syfte. Jag tänker vara tyst och inte skrämmas. Är väldigt nöjd med min spiral, iaf efter en stund. Min BM gick igenom vad hon skulle göra och i vilken ordning, sen fick jag klä av mig och så fixade hon grejerna. Sedan fick jag vila en stund i ett annat rum.
    Okej, jag tror ändå jag har en tampong i tills jag kommer dit, sedan går jag in på toan i väntrummet och tar ut den, och sen kanske ett trosskydd eller en binda precis innan. Eller tar jag ut den precis innan jag går hemifrån.

Men man får alltså inte möjlighet att gå på toa innan när man har kommit in till BM?

Ja jag skulle ta en ipren och en alvedon och så skulle jag få en tablett att lägga under tungan 3 timmar innan av UM som skulle gör att man slappnade av mer i musklerna där nere.
  • Anonym

min barnmorska tog ut tampongen när jag lagt mig i gynstolen, ingen big deal för henne, men jag dushade precis innan besöket, mest för att det känns fräshast så

• Anonym (Hanna)
    Anonym skrev 2009-03-24 15:52:18 följande:
    min barnmorska tog ut tampongen när jag lagt mig i gynstolen, ingen big deal för henne, men jag dushade precis innan besöket, mest för att det känns fräshast så
    oj då! Ja man får väl fråga henne hur man ska göra helt enkelt, sen är det väl upp till henne..
  • Anonym (Hanna)

Någon mer som kan berätta?

• Anonym

Vad för slags sprial ska du sätta in?

• Anonym (Hanna)
    Anonym skrev 2009-03-24 19:19:54 följande:
    Vad för slags sprial ska du sätta in?
    En kopparspiral.
  • Anonym

Känner en som inte fick sätta in en kopparspiral för 2 veckor sen för hon hade mens.. Kanske olika vart i landet man bor.

• Anonym (Hanna)
    Anonym skrev 2009-03-24 21:06:37 följande:
    Känner en som inte fick sätta in en kopparspiral för 2 veckor sen för hon hade mens.. Kanske olika vart i landet man bor.
    Jaså? Jag trodde de eftersträvade det, det går lättare att sätta in den då eftersom man är mer öppen och det är säkert att man inte är gravid. Jag bokade in min tid efter när jag skulle få mens.
Svar på tråden Sätta in spiral när man har mens?? Känns inte bra!