• Stjärna82

Någon som provat "Nutramigen"?? (ersättning utan laktos)

Min sons pappa är laktosintolerant och därför ansåg barnmorskan att vi skulle ha Nutramigen som ersättning i förebyggande syfte...men det är tydligen såå äckligt för barnet!!?? Det luktar potatisskal och smakar troligtvis likadant... t.o.m. barnmorskan sa att han kunde spy eller spotta ut en del pga smaken! Någon annan som provat det?? Eller som har andra tips på laktosfri ersättning??

Ammar fortfarande men har haft problem med såriga bröst sedan lillkillens födelse och behöver ersättning för att få vila brösten då och då.

• Svar på tråden Någon som provat "Nutramigen"?? (ersättning utan laktos)
  • freja

Vår dotter fick det från att hon var 4 månader som tillägg.
    Det gick jättebra!
    Blandade ut med lite strösocker enl anvisningarna ,gjorde det kanske 2 ggr sen tog hon flaskan utan problem.
    Det luktar pyton, men för henne var det inget problem alls.

Nu har allergin växt bort (hon är över ett år) och hon får vanlig välling som ju ska vara mycket godare, MEN hon var skeptisk till detta ett tag , Nutramigen var bäst =)

Lycka till!!!

Kram Freja

• Laneng

Min son tog nutra vid första försöket och han älskar det. Inga problem alls annars så får man vänja dem vid smaken genom att blanda det med bröstmjölk och/eller ha i socker. Lycka till...

• maja3

Jag hade Nutramigen till min flicka -95. Det fungerade bra, fast det var inte gott direkt.
    Men man brukar börja med sojasemp när man är laktosintolerant. Blir barnet sedan också känsligt mot soja, så brukar man använda Nutemigen.
    Sojasempen är mycket godare.

• Majas mamma

Vi började ge Maja nutramigen då hon var runt 7 månader gammal och det har aldrig varit något problem. Hon åt det från första gången. Nu är hon 9,5 månader gammal och välling (nutramigen blandat med lite Ecogo-grötpulver) är hennes absoluta favoriträtt, hon bara äääälskar den!

• Autumn

Det finns andra ersättningar än nutramigen tex profylac och prosobee.
    Kolla på www.apoteket.se - Produkter - Barn - Vitaminer och mjölkersättning.
    Jag har ingen kolla på vad de smakar. Vet bara att de flesta barn brukar tycka att nutra smakar helt ok efter ett par försök och har svårt för mjölk/annat efter ett tag.

• Tavlan

Min dotter drack nutra med förtjusning!!

• Eli

Min dotter avskydde det. Blandade ut det i gröt, gav på flaska m. socker ja, vi försökte verkligen. Men ööööörk! Jätteäckligt tyckte hon.

Då min dotter har komjölksallergi (mot protein) så har vi helt mjölkfri kost. Vi kör med olika mjölkfria grötalternativ och havre- och rismjölk med tillsatt kalcium.

Lite synd att det inte fungerade, för det är ju verkligen hur näringsrikt som helst. Men dottern är hälsan själv ändå.

Obs: de andra ersättningarna innehåller andra ämnen som man ska vara försiktig med! T.ex. soja. Därav att man i första hand rekommenderar nutramigen till allergiker/överkänsliga.

Svar på tråden Någon som provat "Nutramigen"?? (ersättning utan laktos)