• Emster

Vad gör ni med barnens alla papper, teckningar m.m.?

Jag behöver hjälp! Mitt hem svämmar över av papper, papper, papper!

Treåringen är inne i värsta pysselperioden och målar, ritar, övar på att skriva och räkna, klipper, stämplar m.m. Jag vill ju inte begränsa pysslandet för jag ser ju att det är en mycket engagerande sysselsättning, men tyvärr resulterar det ju i mängder av teckningar m.m. som sprider ut sig överallt. Dessutom kommer det hem alster från dagis också som bidrar till papperskaoset.

Jag försöker slänga så mycket som möjligt men det känns ju så elakt att kasta teckningar som jag fått i present! Dessutom vill sötnosen ofta fortsätta arbeta med vissa papper gång på gång under flera dagar,och då blir det ju ramaskri om jag har kastat dem.

Vad gör ni av alla barnens papper? Man kan väl inte spara ALLT, men samtidigt blir det helt omöjligt att hålla nån ordning i alla dessa pappershögar som bara sprider ut sig! Hur kan man förvara det snyggt och praktiskt?

• Svar på tråden Vad gör ni med barnens alla papper, teckningar m.m.?
  • Mattisdotter

en vanlig A4 pärm med varje barns namn och sen är det bara att håla och sätta in, de senaste kan sitta på kylskåpet eller väggen ett tag, sen byter man ut allt eftersom, blir pärmarna fulla så fixa nya, det får plats ganska mycket i en pärm, man kan också kkomma överens med barnen vilka de vill spara i pärmen om man inte kan spara alla.

• Maddsutt

jag har inga barn, men jag har några lösningar ändå!

Köp en pärm eller en mapp eller liknande till varje barn. Gör den fin genom att sätta ett kort på barnet på, sätt lite glitter på osv.

där sparar du en del teckningar. förklarar för barnet att pärmen bara ta emot en teckning i veckan, och fråga vilken ni ska spara.

För att visa ditt barn att du bryr dig om det den gör, så rama in en teckning och ibland så byter ni ut den och då kastar ni den gamla. Då ser alla vad barnet gjort och barnet känner sig stolt.

• KlasStures mamma

Ha några ramar där man byter ut teckningar efter hand? En pärm där du sätter in efter hand och när den blir full så kan du ju slänga en bunke. Och kanske en annan pärm där man sparar sådan konst som man vill spara i längden, följa utvecklingen. Ofärdiga sparas på ett ställe. I en mapp eller annan smart förvaring där det är samlat.
    Detta kan kanske styra upp i teckningsröran =)

• Stor mamma

Vi har en låda till varje barn. Jättesnygg papplåda med barnets namn på. Där lägger vi allt. Lite laminerar vi in och skicar till farmor/mormor

• Schnooglewookiemush

Jag tror det var på Rachel Ray jag fick höra ett bra tips...

Om man scannar in bilderna till en dator, så kan man framkalla dem till ett färdigt album. Det blev jättefint.

• KlasStures mamma

Tre personer som ger i stort sätt samma svar =) Häftigt !!!

• Emster

Vi pratar alltså om en produktionstakt på typ 20 teckningar om dagen ungefär!

Vi har använt oss av tidskriftssamlare men de blir ju fulla direkt, en stor låda kanske kunde vara något. Och en pärm för utvalda alster som ska sparas...

En ram där teckningen kan bytas ut var ju smart, väggarna börjar också bli fulla av papper men jag får så dåligt samvete av att kasta teckningar... kanske måste jag bli lite tuffare?!

• Maddsutt

tror du måste bli lite tuffare.. säg att ni kan ge bort dem till någon "tant" och posta dem eller nått??

• KlasStures mamma

Ja är där en sådan produktivitet så får du nog bli lite hårdare =) Ni kan ju komma överrens om vilka som ska sparas var...

• Tant J

Jag sparar det som är fint och slänger alla teckningar med "två streck på".
    En del sätts upp på kylskåp och riktiga "konstverk" ramas in och byts ut allt eftersom.
    Men det mesta kastas. I smyg. Helt utan saknad.

• Vhilma och Victor

Jag slänger ner det mesta i en banankartong! Ska väl till och rensa dem nån dag..hrm.. Borde köpa såna där pärmar!

• timri

Det går ju inte att spara på allt har jag kommit fram till .
    Har slängt en del och sparat undan lite också. Har det i en banankartong i källaren.

• Flerbarnstokan
    Emster skrev 2009-03-24 09:32:18 följande:
    Vi pratar alltså om en produktionstakt på typ 20 teckningar om dagen ungefär!Vi har använt oss av tidskriftssamlare men de blir ju fulla direkt, en stor låda kanske kunde vara något. Och en pärm för utvalda alster som ska sparas... En ram där teckningen kan bytas ut var ju smart, väggarna börjar också bli fulla av papper men jag får så dåligt samvete av att kasta teckningar... kanske måste jag bli lite tuffare?!
    Haha, samma produktionstakt här.

Det där med att spara en teckning i veckan tyckte jag var ett mycket underhållande svar Fnissade för mig själv och tänkte att, ja hon har inga barn ännu (absolut inte illa menat men mina barn skulle kört över det resonemanget på en gång)

Vi har tre stora låda som allt läggs i, som en stor gammal skrivbordshurts. Sedan någon gång i månaden rensar jag bort underifrån de understa 10 centimetrarna. Då har de glömt de teckningarna och blir inte ledsna av att de försvinner. Har också ett ställe där jag har "sparateckningar" som skall vara kvar till barnen blir stora. Kyl och frys är tapetserade med teckningar som byts ut.

Det där med pärm tror jag är svårt för våran del, hur skall man då få plats med flörtkule-kycklingar, flörtkule-snögubbar, indianfjäderskrudar, äggkartongsskapelser, toarulledockor, pappersormar etc...
  • Stjärnstoft

Har samma problem här - det blir drivor på en vecka.....

(hur gör ni pappersormar förresten )

• SandraS

Jag sparar en del teckningar i en pärm, varje barn har en pärm var. Jag skriver även datum på teckningarna då det är kul att se hur dom utvecklar sitt målande.
    Jag sparar inte alla teckningar eftersom de kan måla 10 stycken som ser likadana ut

• SandraS
    Flerbarnstokan skrev 2009-03-24 10:22:13 följande:
    Haha, samma produktionstakt här. Det där med att spara en teckning i veckan tyckte jag var ett mycket underhållande svar Fnissade för mig själv och tänkte att, ja hon har inga barn ännu (absolut inte illa menat men mina barn skulle kört över det resonemanget på en gång)Vi har tre stora låda som allt läggs i, som en stor gammal skrivbordshurts. Sedan någon gång i månaden rensar jag bort underifrån de understa 10 centimetrarna. Då har de glömt de teckningarna och blir inte ledsna av att de försvinner. Har också ett ställe där jag har "sparateckningar" som skall vara kvar till barnen blir stora. Kyl och frys är tapetserade med teckningar som byts ut.Det där med pärm tror jag är svårt för våran del, hur skall man då få plats med flörtkule-kycklingar, flörtkule-snögubbar, indianfjäderskrudar, äggkartongsskapelser, toarulledockor, pappersormar etc...
    Men du kan juh spara några teckningar i en pärm och ha en låda för annat pyssel.
  • Flerbarnstokan
    Stjärnstoft skrev 2009-03-24 13:07:14 följande:
    Har samma problem här - det blir drivor på en vecka.....(hur gör ni pappersormar förresten )
    Finns tre olika:
    - Två långa remsor som viks om varandra så att det blir som en girlang fast man sätter på tunga och ögon sedan.
    - Tar många små korta pappersremsor och sätter ihop till ringar och sedan sätter man ihop ringarna med varandra, blir lite som en girlang det också.
    - Ritar en stor rund cirkel och ritar sedan som en spiral innåt, sedan klipper man upp spiralen. Sedan kan man sätt en tråd i mittenbiten och hänga upp i fönstret så snurrar den runt.

Hoppas du förstår mina förklaringar, svårt att beskriva...
  • SuzR

använd som presentpapper? kanske blir till väldigt små presenter om det är a4 papper men det kan se fint ut och lite roligt att få också.

Svar på tråden Vad gör ni med barnens alla papper, teckningar m.m.?