• Tozza

Namn med Z

Hallå!

Nu var det ju det här med namn.... När vi väntade vår dotter hade vi flera killnamn och 2 tjejnamn, Thindra och Alizia, det blev en Alizia.

Nu väntar vi barn igen och det står helt still i huvudet, finns inget sådär klockrent namn vare sig tjej/killnamn vi tycker om, men jag skulle gärna vilja ha lite liknande som Alizia, alltså ha med Z på något sätt i namnet. Men det står still....

Nån som har mer fantasi än vi? Helst kanske inte sådär jätte vanligt namn/stavning, tex som Liza, Zandra, Zebastian (har vi i släkten annars gillar jag det).

{#lang_emotions_smile}

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Svar på tråden Namn med Z
  • Mattilda

Izabella.
    ska mitt barn heta om det blir en flicka och min sambo inte strular! :)

• SommarDahlia

är inte mkt för att byta ut S mot Z i namn...
    De gjorde ju alla i början på 2000-talet... känns något passé och är inte särskilt fint heller... men det är ju min åsikt..

Däremot tycker jag att namnet Alicia är jättefint!
    Undantaget som bekräftar reglen angående Z är Zoe ( som ju faktist ska stavas med Z).. både Zoe och Alicia finns på min lista över namn på dotter om man har turen att får någon =)

• Tozza

Tack för tipsen! Just dom killnamnen har vi skrivit upp och försöker känna lite på.

Höstlilja: Jasså, gjorde alla det i början på 2000 talet, vad var det då för namn man bytte ut S med Z? Här är det jätte ovanligt med Z i namn, just därför jag undrar, jo visst som sagt jag vet Liza och Zandra - sen kommer vi inte på mer namn. Här gillade vi inte alls Alicia med C, alldels för fin/lugn stavning, så när vi kom på att sätta in ett Z istället i Alizia så passade det vår tuffa dotter direkt {#lang_emotions_smile} 

Zack, Vinzent, Izidor (japp är ju gnagare), Zindra är de jag kommit på hittils...

• SommarDahlia

Zandra, Lizette, Izabelle, Zara, Cazzandra, Jezzica, Ztina, ... ja, praktiskt taget varenda namn med S skulle bli ett Z...
    Nu menar jag inte bara att folk döpte sina barn utan även att alla ungdomar började stava sina namn med Z för att de va häftigt (utan att de för den delen ändrade sitt dopnamn)... Och dom som inte hade något S att byta ut satte istället 700 H i sina namn... Hannah, Jhannike, monicha osv.. jag vet inte, men jag gillar det bara inte...

• Bebiz2009

Namn med Z är hur fint som helst!=)
    Själv heter jag med Z och det ÄR ett namn med Z, då det där utländskt. Å jag har alltid haft i tankarna att när jag får barn så ska de ha Z i sitt namn oxå, namnet blir så mkt mer originellt då tycker jag!=)
    Å nu e jag gravid, så detta var en rolig tråd!
    Alizia med Z tycker jag var mkt fint, finare än med C, enligt mitt tycke.=)

• Tozza
    Bebiz: Visst är det fint, vi har fått så otroligt mkt positiva åsikter om Alizia med Z, många har nog inte ens tänkt på att det går och stava så. Det är jätte kul när folk spontant har kommit fram när vi hade namnskylt på vagnen förr, och kommentera stavningen {#lang_emotions_smile} Vi hade som sagt inte alls bestämt namn när jag väntade barn sist, men tjejnamn var som sagt Thindra (som nu är jätte vanligt) eller Alizia (var inne på Alicia men gillade som sagt inte alls hur det ser ut när man skriver det så när vi låg på BB och tösen var född så kom jag på att det kanske går med Z istället), killnamn var Kian, Isidor, Jack typ...

Men nu känner jag att jag vill ha ett Z med i namnet just för Alizia har det {#lang_emotions_smile}
  • Bebiz2009
    Tozza skrev 2009-03-24 13:14:24 följande:
    Bebiz: Visst är det fint, vi har fått så otroligt mkt positiva åsikter om Alizia med Z, många har nog inte ens tänkt på att det går och stava så. Det är jätte kul när folk spontant har kommit fram när vi hade namnskylt på vagnen förr, och kommentera stavningen  Vi hade som sagt inte alls bestämt namn när jag väntade barn sist, men tjejnamn var som sagt Thindra (som nu är jätte vanligt) eller Alizia (var inne på Alicia men gillade som sagt inte alls hur det ser ut när man skriver det så när vi låg på BB och tösen var född så kom jag på att det kanske går med Z istället), killnamn var Kian, Isidor, Jack typ... Men nu känner jag att jag vill ha ett Z med i namnet just för Alizia har det
    Ja, men det skulle ju passa så fint ihop om de båda har namn med Z i.=)
    Men vet ni kön?
Svar på tråden Namn med Z