• Seniorita

Sjukskriven pga magkatarr?

Har varit på utredning i 4 veckor nu. Igår kom dom fram till magkatarr.
    Åker buss till och från jobbet eftersom det är lite mer än 2 mil. Kan jag inte göra längre pga yrsel, illamående och massa. Så nu har jag varit hemma ett tag.

Har antagligen fått min magkatarr pga av stress/ångest. Men jag blir ju dubbelt så stressad då jag inte kan jobba!! Jag kommer ju inte få ut en enda krona nästa månad!? Går som timanställd och då antar jag att man inte får någon sjuklön från jobbet.

Vet någon vad man ska göra? Tror knappast min magkatarr försvinner pga att jag måste gå runt å oroa mig hela tiden.

HJÄLP!

• Svar på tråden Sjukskriven pga magkatarr?
  • mycketsaft

Får du inte ersättning från försäkringskassan? Det fick jag när jag var hemma pga. magkatarr även om jag var timvikarie. förästen kanske sandlådan är lite fel plats för den här tråden ;)

• Seniorita

Haha ja visste inte vart jag skulle lägga den :)
    Men för att få ersättning från försäkringskassan måste jag be läkaren skriva ut ett intyg, eller hur?
    Hur länge var du sjukskriven? Blir tokig av att gå hemma! Men vet att jag inte skulle klara av att jobba heller :(

• mycketsaft

Kan inte läkaren som kom fram till att det var magkatarr skriva läkarintyg? Eller någon läkare på vårdcentralen som du haft kontakt med? De kan säkert skriva intyg även bakåt i tiden, från och med att du fick diagnosen. Jag har varit sjukskriven först en månad och sen jobbat några månader och sedan varit sjukskriven två månader igen.. Fast förra året då.

• mycketsaft

Men jag måste säga att bara hålla på med blanketter från fk gav mej extra magkatarr ;) men när det är klart så är det lättare att slappna av.

• Seniorita

Min läkare ringde upp mig igår angående sjukskrivningen. Han sa att det var som omöjligt att få ut något när man bara gick som timanställd och sen pratade han bort det!!

Men han ska ringa senare igen, har precis varit och lämnat prov på urinvägsinfektion också, allt på samma gång!! Så får ta upp det igen med honom.

Sen tänkte jag ringa försäkringskassan å höra med dom.

• mackeluring
    fluffiluffsan skrev 2009-03-26 09:23:24 följande:
    Min läkare ringde upp mig igår angående sjukskrivningen. Han sa att det var som omöjligt att få ut något när man bara gick som timanställd och sen pratade han bort det!!Men han ska ringa senare igen, har precis varit och lämnat prov på urinvägsinfektion också, allt på samma gång!! Så får ta upp det igen med honom.Sen tänkte jag ringa försäkringskassan å höra med dom.
    Du har rätt till sjukpenning oavsett om du är timanställd, arbetssökande eller tom studerande (som studerande måste du dock bryta din studier).

Det är din arbetsgivare som betalar de 2 första veckorna om du skulle ha jobbat då. Det är din arbetslöshetskassa som betalar om du stämplar. Om du bryter din studier för att du blir sjuk en längre period är det FK som betalar din sjukpenning beräknat på din SGI.
  • Seniorita

Hej! Har inte varit inne på ett tag men nu är jag inne på 3:e "sjukskrivnings" veckan. Jag kommer antaligen inte få ut någon ersättning eftersom man måste ha varit anställd i 6 månader och jag har bara varit det i 4! Så himla krångligt. Så nu sitter man med "skägget" i brevlådan utan pengar. Och jag får ju inte heller stämpla pga min korta arbetsperiod. Dom kom fram till att det inte var magkatarr för medicinen funka inte..(?) Så ska få åka in på sjukhuset nu inom en snar framtid och göra en bioskopi tror jag det hette. Men tack för hjälpen iaf!

Svar på tråden Sjukskriven pga magkatarr?