• Tessan77

sommar- eller vinteråkpåse??

Hej allesammans!

Vi var på Barnens Hus igår och beställde vår barnvagn. När vi skulle bestämma åkpåse blev jag lite ställd... barnet kommer i sept. så vi kommer ha vintern framför oss.
    Men samtidigt vill man ju kunna använda samma åkpåse till sommarhalvåret sedan.
    Vi beställde en sommaråkpåse med tanke på att vi kan bädda ner barnet med filtar och dyl för att få upp värmen...

Hur har ni tänkt och vad har ni köpt???

Sköt om er!!!!
    Tessan

• Svar på tråden sommar- eller vinteråkpåse??
  • ebben

Jag tycker det "räcker" att ha en för vintern...På sommaren har jag hellre bara en filt. Men då bor jag där vi har rejäl vinter också.( Norrbotten, där det har snöat idag!? )Tycker det är skönt att inte behöva så mycket kläder på bebben.På förra barnet räckte detta på vintern: Vanliga tunna innekläder,fleeceoverall,i åkpåsen.

• Rubia

Det här med sommaråkpåse har jag aldrig fattat. Det brukar väl räcka med en filt eller? Jag har i alla fall bara använt vinteråkpåse på vintern.

• Cilla71a

Jag tog en sommaråkåse med tanke på att man ändå byltar på bebben en massa kläder & att man kan ha användning av den på våren. Bor i Skåne & här är ganska milda vintrar.
    BF 22/9
    Ha det!

• ebben

Cilla71a: Just därför tyckte jag att vinteråkpåsen var så bra..Att man SLAPP bylta på bebben en massa kläder. Man var snabbare klar för promenaden eller så...Bara stoppa ungen i fleeceoverallen och i åkpasen och UT!! Så tycker JAG.

• Rubia

Håller med ebben! Just så, på med fleeceoverall och ner i påsen, färdigt! Har aldrig varit mycket för att bylta på sonen, snarare tvärtom. Men är både mamma och barn nöjda med den lösning man väljer så finns det förstås inget rätt eller fel.

• Mandy

Har inte heller fattat vad vitsen är med sommaråkpåse! Ett sätt för babybutikerna att tjäna ytterligare på oss ovetandes förstagångsföräldrar.
    På vintern är det ju bra med något ordentligt tjockt när det är riktigt kallt. Egentligen så duger det ju alltid med ett vanligt täcke.
    Jag köpte en vinteråkpåse och den var som bäst när vi bytte till sittvagn eftersom bebisen då satt lite dragit och oskyddat.
    I liggvagnen hade hon overall och då hade det gått bra med en filt i tjocklek beroende på temperaturen utomhus.

Nu känns det jätteskönt att ta bort åkpåsen och slippa lägga ner henne i den och upp och ner med dragkedjan. En filt är så mycket enklare. Nu klär jag henne efter väderlek och tar med en filt om det är kallt.

Förra sommaren när hon föddes låg hon i underbyxor eller fortärmad body när det var som varmast. Sen blev det en filt. En åkpåse kändes väldigt avlägset då.

Möjligt att trådstartaren är nöjd med den tunnare sommaråkpåsen under vintern men det är ganska skönt att slippa bylsa på bebisen kläder när det är kallt. Och när det sen blir sommar tror jag inte att det kommer kännas aktuellt att fortsätta använda den.

Men det är bara vad jag tror.

• Titti2

Jag har beställt en sommaråkpåse men jag kommer nog aldrig använda den på sommaren (tycker namnet är lite missvisande). Däremot så har vi ganska långa höstar och vårar i sverige där jag tror den kan vara användbar medan en vinteråkpåse blir tok för varm.
    Jag resonerade så att jag hellre "bylsar" på lillen lite extra när det är som kallast och kan använda påsen under en längre tid än att köpa en varm vinterpåse som man bara använder ett par månader (i södra sverige).

Så resonerade jag men det finns ju många argument för och emot de olika påsarna.

• Tessan77

Tack för era inlägg!

Som förstföderska tycker jag att det är en djungel med alla tillbehör hit och dit... exempelvis ingår ju inte hjulen när man köper en barnvagn utan dessa räknas som tillbehör... som om man kunde klara sig utan!!?

Velig som jag är tycker jag det är ganska jobbigt med alla beslut då man ska köpa något så "basic" som en barnvagn..!

Må så gott

Svar på tråden sommar- eller vinteråkpåse??