• ThereseK

Ge bort kläder-men de ska användas av någon här i Sverige??

Håller på o rensar för fullt här hemma bland allt och min undran e nu..

Vi har lite kläderr här hemma, men att hålla på o sälja orkar jag inte, jag vill inte lägga dem i nån container o skeppa iväg dem utomlands utan jag vill att kläderna ska få användning hos någon här i Sverige, men utan att någon ska behöva betala för dem..

Vart vänder man sig då??

• Svar på tråden Ge bort kläder-men de ska användas av någon här i Sverige??
  • ThereseK

Äh, det e lugnt nu =) Det bidde ännu större klädrensning nu när jag kom på den tokbra idén..vi ska ge kläderna till de hemlösa här i stan =) Tycker de kan behöva lite kläder =)

• C060908
    ThereseK skrev 2009-03-24 11:44:30 följande:
    Äh, det e lugnt nu =) Det bidde ännu större klädrensning nu när jag kom på den tokbra idén..vi ska ge kläderna till de hemlösa här i stan =) Tycker de kan behöva lite kläder =)
    Tänkte också på det.. Men hur gör man? Vi har flera sopsäckar med kläder som behöver komma iväg till någon som behöver dom.. Hur gör man?
  • emeliev

stadsmissionen skänker man till tror jag.
    men dom säljer ju kläder med. hur ska man veta om det går till försäljning eller hemlösa?
    jag gav till frälsningsarmen igår, men det är för jag är lat och vi har insammlings kontainer brevid huset.

• ThereseK

Jag ringde till kommunen här i stan jag , också förklarade jag att jag vil ge kläderna till de hemlösa, fick ett nummer till ett boende för hemlösa också ringde jag dit och pratade me dom =)

Jag antar att det e ett sånt boende där de kommer o e över natten, för hade det varit ett "boende-boende" då hade de väl inte vart hemlösa??..

• ThereseK

Men visst e det =)
    Å jag tror verkligen att det finns många i vårt eget land som behöver hjälp! Känns som alla här i Sverige glöms bort o vi ska bara hjälpa de i andra länder, o jag tycker det e så synd.. Det finns de i vår närhet som också har det svårt och kan behöva hjälp!

Å de kläder vi har rensat ur nu e fina kläder, och en del dyrare också, så man vill ju inte bara kasta, men istället för att de bara ligger i våran garderobb o samlar damm o man får dåligt samvete över att det inte används, då kan väl någon annan få nytta av det istället..

• ompa

Din lokala kvinnojour behöver kanske kläder...det kommer ju kvinnor och barn dit med bara det dom har på sig och dom kan inte alltid åka hem och hämta kläder.

• Bakeapple

Jag brukar skänka kläder och leksaker till kvinnojouren, de är alltid tacksamma för vad de kan få dit. När barnen var mindre lämnade jag urväxta kläder till BVC där BVC-sköterskan i sin tur lämnade kläderna till familjer som inte kunde köpa kläder till sina barn.

• ThereseK

just ja! Jaa, för mina kläder tog de inte emot när jag ringde hemmet igen, för de e för små..De hade bara några kvinnor hos sig och de var större.. Såd å skulle jag va "tvungen" å lämna till ett ställe som säljer kläderna..Men va smart! Jag ska ringa o höra, tror vi har en kvinnojour här iaf..

• Jennjen

Frälsningsarmen brukar dela ut kläder till hemlösa,
    ivarjefall här i stan...då ska man alltså lämna direkt till frälsningsarmen och inte genom myrorna...

• ThereseK

Ringde nån kontakt till kvinnojouren, han menar på att de flesta kvinnojourer i landet idag har ganska bra ekonomi, så att det där med kläder, det är inte där behovet finns sa han..

Så, jaa. finns alltså ingenstans där man kan lämna kläderna som "välgörenhet" mer än då de blir skickade till andra länder?? Tycker jag e lite synd.. fast kasnke beror på var man bor också, men tycker bara att det ju borde finnas lite behövande i min storlek i den här staden å ju..

• Jennjen

Om inte frälsningsarmén vill ha kläderna (har du pratat med dem?)
    så finns ju alltid bortskankes.se där kanske inte så många behövande kollar ifs...tråkigt :(

• ThereseK

jaa, jag va in på bortskankes.se men den sidan såg ju inte direkt ut att kunna förmedla så mycket..

Frälsningsarmén skulle funka, satt o kikade nu på deras sida och de har jag inte pratat med.. fast går inte ringa dem, utan bara skicka mejl, så provar kanske..
    Men kommer kläderna till någon då?

Finns fler förslag annars på vart man kommer i kontakt med behövande?

• ompa

TS: Har du ringt svenska kyrkan, alltså din pastorsexpedition?

• ThereseK

Nope, det har jag inte.. Det skulle man ju kunna göra också..
    Kläderna kommer till användning där å rå eller? Vill ju inte att de bara blir liggande i flera år..men det blir de kanske inte..

• Jennjen
    ThereseK skrev 2009-03-24 15:36:10 följande:
    Frälsningsarmén skulle funka, satt o kikade nu på deras sida och de har jag inte pratat med.. fast går inte ringa dem, utan bara skicka mejl, så provar kanske.. Men kommer kläderna till någon då? Finns fler förslag annars på vart man kommer i kontakt med behövande?
    Jodå, jag har själv varit med och delat ut kläder till stadens bostadslösa på frälsningsarmén :) de kom dit och fick välja ut själva det som passade.
    Jobbade på myrorna då men tyckte att frälsningsarmen gav mer direkt hjälp så jag hoppade in lite där också på in fritid.
  • MymlanB

Caritas hjälper ofta dem som har det allra värst - asylsökande, gömda flyktingar samt ensamstående och barnfamiljer utan en spänn. I Göteborg har de bland annat ett ställe i Hjällbo där jag är säker på att de lätt skulle kunna ge dina kläder till något barn som verkligen behöver dem.
    Men ring Caritas och fråga om de finns i din stad:

www.caritas.se/caritasgrupper.asp

• Brittan

Svenska kyrkan brukar ta emot kläder som de sen delar ut. Sen så brukar RIA ta emot kläder som de sen delar ut till behövande.

• ThereseK

Ringde svenska kyrka, här i staden tar de inte emot kläder, men i "grannstaden"..kommer att ge kläderna till Ria nu har jag bestämt, nu orkar jag inte hålla på mer o jaga ställen som tar emot kläder..
    Mejlade frälsningsarmén eftersom de inte har nå telefonnummer o ringa, inte i den här stan iaf, provat kvinnojouren utan framgång, o nu ger jag upp.. Ska det vara så jäkla svårt att göra något bra utan baktankar för någon medmänniska det här landet, då ger jag upp..Synd, men så e re just nu..

Svar på tråden Ge bort kläder-men de ska användas av någon här i Sverige??