• qd girl

Erfarenheter av babybjörn bärsele

Har funderat på köpa en babybjörn bärsele och undrar vad ni har för erfarenheter av dessa. Vilken av de olika modellerna är bäst och vad är det för skillnad? Är det värt att köpa nytt eller går det lika bra med begagnat?

• Svar på tråden Erfarenheter av babybjörn bärsele
  • October

Min erfarenhet är man snabbt får ont i rygg och axlar och inte orkar bära så länge som man hade önskat. Bar sonen i bb, då visste jag inte hur många andra alternativ det fanns, han gillade att bli buren men han växte snabbt ur den. Jag kan INTE rekommendera bb.

Nu har jag till lilltjejen burit henne i trikåsjal som bebis, och nu gått över till manduca som jag verkligen kan rekommendera. Den kan man bära på rygg och höft också. Mycket mycket bättre.

(Fast trikåsjalen var klart bäst till baby!)

• Ezder

Jag har skrivit ned mina erfarenheter efter att ha provat i den här tråden:

www.familjeliv.se/Forum-3-167/m42468776.html

Efter att ha provat olika selar och sjalar själv, och läst på om ergonomi och utvecklingen av barns ryggar och deras mentala utveckling, kan jag säga detta om Babybjörn:

+ Snabb och enkel att få på
    + Lätt att ta i och ur barnet om man t ex ska amma på bussen, man behåller selen på sin egen kropp och tar bara ur barnet
    + Spiritfärgerna är ju... Ganska snygga?

- Ger värk i axlar, nacke, huvud och rygg på några minuter, i a f om barnet väger lite mer än en nyfödd. (Den jag provade var en Active. I sjal eller ergonomisk sele kan jag bära i timmar utan att få ont.)
    - Ger barnet dåligt stöd för bäcken och rygg och är inte bra att sitta i för länge (eller alls, egentligen)
    - När barnet sitter mot föräldern ser det ingenting, och när det sitter utåtvänt kan det inte värja sig för intryck - inte så bra för små hjärnor.
    - Fungerar inte med bärjackor, man måste ha deras specialgjorda fleeceöverdrag
    - Kort användningstid - dålig valuta för pengarna.
    - Med ett lite större barn slår barnets fötter i bärarens ben, och barnets huvud i bärarens haka.
    - Man kan inte bära på ryggen.

Jag skulle rekommendera en trikåsjal till nyfödd och ergonomisk sele eller vävd sjal till lite större barn.

• lövet

Håller i stort sett med Ezder angående BabyBjörn. Skulle aldrig rekommendera någon att köpa en. Man blir trött i ryggen av BB och jag tycker inte att det hjälper med ryggplatta. Det känns oxå som bebisen sitter mycket bättre och tryggare i bärsjal.
    Själv gillar jag trikåsjal (Mobywrap) och som snabblösning för kortare stäckor har jag en bärpåse (Huggababy). Jag har inte testa ergonomiska selar men kan tänka mig att det är skönt.
    Maken var emot bärsjalen i början och ville helst ha babybjörnselen men sedan testade han sjalen och insåg hur otroligt mysigt det är att bära bebis i sjal

• Ezder

Just det, jag glömde på minussidan: Ingen mysfaktor! (Jämför gos i trikåsjal...)

• CarlHerman

Jag säger likadant som Ezder angående för- och nackdelar med babybjörn.
    Vi hade en lånad BB Active tills sonen var knappt tre månader, då fick han inte plats i den längre med fleeceoverall på sig (använder selen nästan enbart utomhus). Dessutom började det kännas tungt att bära i den redan från att han var 6-7 veckor.
    Nu har vi en Manduca som jag köpte på www.stellaris.se (går vad jag vet bara att köpa på nätet) och den är mycket skönare att bära i, blir inte alls lika påfrestande för rygg och axlar.
    Skulle jag fått en bebis nu hade jag köpt en sjal att ha när den är nyfödd och sen en ergonomisk sele.

• Ezder

Eller så köper man manduca på babyboden, där den är 200:- billigare. Tinytots.se har (haft?) rea på Beco Butterfly också.

• CarlHerman

Ezder: Sedär, har ingen koll på priser Det enda jag vet är att manducan är betydligt billigare än en ny babybjörn.
    Vad sugen jag blev på en sjal nu förresten, ångrar lite att jag inte köpte nån...

• Ezder

Epic: Man kan alltid köpa en sjal också. Vi har både en vävd sjal och två selar (Manduca och Connecta), alla fyller sin funktion. (Även om Connectan mest är fin och rolig, inte nödvändig...) Drömmer dock om en sjal till, en Didymos Wellen Lind för typ 1300:-, hmm, det är nog inte försvarbart. (Ursäkta OT, TS!)

• trädgårdstjejen
    Ezder skrev 2009-03-24 17:06:06 följande:
    Epic: Man kan alltid köpa en sjal också. Vi har både en vävd sjal och två selar (Manduca och Connecta), alla fyller sin funktion. (Även om Connectan mest är fin och rolig, inte nödvändig...) Drömmer dock om en sjal till, en Didymos Wellen Lind för typ 1300:-, hmm, det är nog inte försvarbart. (Ursäkta OT, TS!)
    Mer OT: Gör en rundkollpå tyska Ebay, jag fick en sprillans Lind för 900 inkl försäkrad frakt från Tyskland
  • Blåklockan79

Jag har en BB Active, gillar den jättemycket! Visst den är för trång med overall i nu när hon är 6 månader, men vi använder den mest inne när tjejen har kinkiga dagar, eller i shoppingcentran när tjejen tröttnar på vagnen men jag vill shoppa mer. Hon somnar oftast rätt fort i den iaf om man är ute på vift. Jättesmidigt att bara knäppa loss och lägga ner i vagnen så fortsätter hon sova. Tycker inte att det är speciellt tungt att bära henne i den (hon väger 7,8kg) men jag bär ju oftast inga jättelånga stunder max en timme Men har även provat en classic BB och den är tung att bära i. Många säljer sina BB beg. t.ex. här på FL, är inte dyra alls då.

• Ezder
    trädgårdstjejen skrev 2009-03-25 07:36:28 följande:
    Mer OT: Gör en rundkollpå tyska Ebay, jag fick en sprillans Lind för 900 inkl försäkrad frakt från Tyskland
    :-O :-O :-O

Springer och kollar!

Fast... Det är nog ändå lite för mycket.
  • bohusbebis

Vi har haft en BB Synergy till lillan tills nu då hon är 9 mån. Senaste ca 2 månaderna bara kortare stunder för hon är lite tung och då blir det lite jobbigare för min rygg, dessutom vill hon helst sitta framåtvänd och det känns inte som om det är så bra för henne att göra det föööör länge. Nu har vi istället en Mei Tai, eller för riktiga långpromenader en bärmes på ryggen.
    Åter till BB, för mig har den varit suverän. Synergy är en lätt och luftig variant. Vi hade den med oss en månad i Thailand och bar ganska ofta i den. Det blev aldrig varmt eller svettigt och lillan trivdes bra i den. Jag tycker att plattan på ryggen har fördelat mycket bra, åtminstone från nyfödd till ca 6-7 månader. Dessutom är det väldigt enkelt att ta på sig en Baby Björn, å lyfta ur sovande barn utan att hon vaknar. OCH jag tycker att det finns hög mysfaktor även med en BB.

Svar på tråden Erfarenheter av babybjörn bärsele