• Småkottarna

Hur i hela fridens namn kopplar man in en PS2????

Så här är det. Fick hem ett ps2 för några veckor sedan som jag kopplade in i en gammal tv, jag minns inte hur jag gjorde men det kan inte varit speciellt svårt eftersom jag gjorde det och det gick fort. Sedan tog min mamma hem det till sig, och nu fick vi tillbaka det igen. Skulle då koppla in det i stora platt-TVn och blev helt nollställd. Det finns 2 sladdar på spelet, en elsladd som ska in i väggen och en sladd med 3 stycken kablar på, en röd, en gul och en vit. Tittar då på TVn och hittar 3 st hål med dessa färgerna som jag kopplar in kablarna på, slår på tvn och spelet och sätter tvn på AV, men inget händer. Spelet är igång, det lyser och man hör att fläkten låter, men inget hände rpå tvn. Tar bort AV och börjar leta igenom alla kanaler men ingen finns spelet på. Nähe, fel på tvn eller ngt och går och ska koppla in spelet i lilla tvn igen. Den har inga uttag för de flerfärgade kablarna utan endast ett antennuttag och ett skartuttag. Tvspelet har ingen skartsladd så jag tror att det är det som är felet. RInger mamma och säger att hon glömt lämna med skartsladden. Hon svarar att det inte finns fler kablar hemma, allt som fanns är med spelet. Är fortfarande övertygad om att det visst ska vara en skartsladd till spelet och tittar på spelet, men där finns inte ens någon plats för en skartsladd...

Man kan bli idiot för mindre, vad är det som blivit fel???

• Svar på tråden Hur i hela fridens namn kopplar man in en PS2????
  • Sugardaddy

Förmodligen är det inte en scartsladd utan en scartadapter som de tre kablarna ska in i.... Sedan ska scartadapterna (med de tre olikfärgade sladdarna i) in i tv:n. Det borde funka med de tre enda kablarna men då måste du göra inställningar i i din TV så att du valt rätt videokälla. Lycka till!

• Sugardaddy

Så har i alla fall jag kopplat men jag kan dubbelkolla hemma, sitter på kontoret nu. Kan kolla i tråden igen när jag kommer hem.

• Småkottarna
    Sugardaddy skrev 2009-03-24 13:42:02 följande:
    Förmodligen är det inte en scartsladd utan en scartadapter som de tre kablarna ska in i.... Sedan ska scartadapterna (med de tre olikfärgade sladdarna i) in i tv:n. Det borde funka med de tre enda kablarna men då måste du göra inställningar i i din TV så att du valt rätt videokälla. Lycka till!
    Hmm, de 3 kablarna ska alltså sitta i en annan adapter som i sin tur ska in i tvn? Enligt min mamma så ska det inte finnas fler kablar till spelet, och jag har ju redan haft det inkopplat innan.
  • Sugardaddy

Så har jag gjort hemma för att kunna koppla in dem till videon istället för TV. Och om din mamma säger att hon inte har någon sladd kvar så kan det ju stämma eftersom hon inte letar efter en adapter. Jag tänker på en sån här :

www.clasohlson.se/Product/Product.aspx

Känner du igen den? Om inte så kanske det bara är en inställning i tv:n som behöver göras, men jag lovar som sagt att dubbelkolla när jag kommer hem.

• sandiberu

Det är inte en kabel du ska ha, det är bara en liten scartkontakt som man sätter sladdarna i. Och angående platt-tv'n så borde det ju finnas flera olika AV-kanaler, har du testat trycka på AV-knappen flera gånger?

• Småkottarna
    Sugardaddy skrev 2009-03-24 13:51:47 följande:
    Så har jag gjort hemma för att kunna koppla in dem till videon istället för TV. Och om din mamma säger att hon inte har någon sladd kvar så kan det ju stämma eftersom hon inte letar efter en adapter. Jag tänker på en sån här : www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=532... Känner du igen den? Om inte så kanske det bara är en inställning i tv:n som behöver göras, men jag lovar som sagt att dubbelkolla när jag kommer hem.
    Ja du, en sån borde ju vara svaret! Kanske det är så att hon helt enkelt dragit ut alla sladdarna och inte tänkt på att den också ska med, och att den sitter kvar i hennes tv! Det ska jag höra efter!
  • Sugardaddy

Fan att det inte går att editera sina inlägg. Som jag förstår det har du två apparater du vill testa spelet på. Den stora som har 3 små hål som matchar de som finns på PS2:an och den lilla som saknar hålen men har scart istället eller hur?

Om vi börjar med Ps2 så har den inte scart utan skickar ljud och bild via ett eget gränssnitt. I alla fall i den ände som sitter i tvspelet. Denna sladd kan man koppla antingen i en tv med matchande kontakter (tre olikfärgade) ELLER om man bara har Scart in i en adapter sedan scartanslutningen på tv:n. Detta skulle du i så fall behöva göra på den lilla TV:n. Tyvärr kan det strula ändå om inte TV:n är inställd på att ta emot den signalen på just den kanalen. Inställningar som brukar finnas är till exempel YC1, YC2, RGB1, RGB2, S-VHS etc.

Blir du något klokare?

• Småkottarna
    sandiberu skrev 2009-03-24 13:52:21 följande:
    Det är inte en kabel du ska ha, det är bara en liten scartkontakt som man sätter sladdarna i. Och angående platt-tv'n så borde det ju finnas flera olika AV-kanaler, har du testat trycka på AV-knappen flera gånger?
    Japp, Söker scart 1 och Söker scart 2 står det på TVn när jag trycker fler ggr på avknappen.
  • Småkottarna
    Sugardaddy skrev 2009-03-24 13:59:06 följande:
    Fan att det inte går att editera sina inlägg. Som jag förstår det har du två apparater du vill testa spelet på. Den stora som har 3 små hål som matchar de som finns på PS2:an och den lilla som saknar hålen men har scart istället eller hur? Om vi börjar med Ps2 så har den inte scart utan skickar ljud och bild via ett eget gränssnitt. I alla fall i den ände som sitter i tvspelet. Denna sladd kan man koppla antingen i en tv med matchande kontakter (tre olikfärgade) ELLER om man bara har Scart in i en adapter sedan scartanslutningen på tv:n. Detta skulle du i så fall behöva göra på den lilla TV:n. Tyvärr kan det strula ändå om inte TV:n är inställd på att ta emot den signalen på just den kanalen. Inställningar som brukar finnas är till exempel YC1, YC2, RGB1, RGB2, S-VHS etc. Blir du något klokare?
    He he. lite!
    Så eftersom vi haft spelet inkopplat i lilla tvn så måste det ha funnits en scartadapter till innan, som nu saknas. Denna måste vi ha för att kunna spela på lilla tvn,

På stora tvn ska vi inte behöva använda en sådan utan koppla precis som jag gjorde innan, de 3 kablarna i machande uttagen. När jag har gjort detta och trycker på AV händer som sagt ingenting, och då är det någon inställning jag måste göra för att få igång det, stämmer det? Var hittar man dessa som du skrev sist?
  • Sugardaddy

Detta beror på att du har två SCARTkontakter, den söker alltså av båda men hittar inget eftersom det inte sitter något i dem. Kolla efter adaptern och sätt in den i en av scartkontakterna så ska det gå bra. En annan rolig grej som kan hända är att du ser bilden men att den är svartvit, men den bron korsar vi när vi kommer till den....

• Småkottarna

Åh herre gud! Jag har mängder med olika scartalternativ när jag trycker många gånger på AV! Är det en speciell av alla dessa som TVspelet ska fungera på? Inte bara AV utan trycka månag gånger för att hitta rätt?

• Småkottarna

Jag ändrade AVknappen till SVideo så kom TVspelsbilden fram o 2 sekunder sen försvann den igen och nu kommer den inte tillbaka.

• Småkottarna

HAHA nu funkar det! Det var FAV den skulle vara på, jag råkade nog bara trycka för fort så jag hamnade på SVideo och bilden såklart försvann. Tack för hjälpen!
    Och Sugardaddy: Det blev färgbild.

• Sugardaddy

Tänk om det alltid var så enkelt.... Kul att det funkade i vilket fall, roligt att kunna stå till tjänst!

• Von Ellsen

Hej.
    Sorry om jag lånar tråden lite.

Jag har samma problem!

Jag har en sladd som ska i eluttaget, en sladd som går in i spelet(PS2) med en RÖD, en VIT (ingen gul som det brukar) och en SCART...jag har kopplat in de färgade i tvn , och då blev det ljud, men var jag än sätter i scarten blir det ingen bild...

förstår ni?=b I så fall, hjälp=)

• Bergling

Nu skall man ju egentligen inte kommentera såhär, men att lyckas väcka en över 5 år gammal tråd förtjänar ändå någon form av erkännande. Grattis till årets(?) trådlyft!

Svar på tråden Hur i hela fridens namn kopplar man in en PS2????