• Anonym

ryggvärk? lunginflammation?

Vad kan min ryggvärk bero på?
    det är i mitten av ryggen.
    kan det bero att man sitter framför en data heltid??
    för när jag var på skidresa så mådde den rätt ok!
    hade inte problem innan jag började på nya jobbet för 6 mån sen

är det vanligt att det gör extra ont i ryggen när man andas djupt?
    för de kan väll inte va så att man haft lunginfamllation i flera månader utan veta det?

• Svar på tråden ryggvärk? lunginflammation?
  • Anonym (jag oxå)

jag har oxå ont i mitten på ryggen mellan skuldrorna och ibland hugger det till i sidan om ryggen. iofs lider jag av ångest men sitter oxå mycket framför datorn så jag tror det är där det kommer ifrån. lunginflammation så borde du ha hosta och feber och känna dig sjuk inte bara ont i ryggen. tror nog mest på att det är musklerna som är spända. när jag tar dujpa andetag kan det ibland knaka till ordentligt i ryggen o sen släpper det en stund. Och så kan jag tänka att det gör ont i musklerna när du tar djupa andetag just för att musklerna är spända och måste ju expandera mer när du andas in djupt

• ludenben

har man lunginflammation blir man väldigt sjuk. Jag hade nästan 40º feber, djup hosta med äckliga slemklumpar, anfåddhet, svårt att andas in, svårt att ligga plant ner, ont i ryggen. Men gå till läkare om du är orolig, det är mitt råd.

Nu har våran Elias kommit 24/2-09
  • Anonym (nej)

Skulle inte tro att det är lunginflammation. Jag hade mellan 38-40 graders feber i envecka, hostade grönt gult och brunt, hostat sönder så nu hostar jag rosa (blod), halsen är sönderhostad, kan inte sova på nätterna för när jag ligger ner hostar jag så mycket, ont i hela kroppen, speciellt när jag andas, kunde inte andas djupt. Och jag har en s.k "lätt lunginflammation". Har ätit penicillin i 5 dagar men hostar fortfarande så jag tror jag ska kvävas.

Däremot kan det mycket väl bero på att du är stillsittande mycket framför en dator. När man sitter ner länge så har man en tendens att inte sitta rätt. Man sätter sig så som det är bekvämt att sitta vilket itne alls är bra för ryggen. Om man sedan inte tar hand om ryggen efter jobbet osv så blir det inte bättre. Stretcha, sträck på benen iaf 1 gång i timmen och sitt ordentligt. Kontakta annars sjukgymnast (eller gå genom VC och be om att få träffa en sjukgymnast) så denne kan hjälpa dig med övingar för ryggen.

• Anonym

tack, tänkte mest om de va vanligt att de gör mest ont när man andas in djupt?

• Anonym (jag oxå)

gör det ont varje gång du andas in djupt eller rättare sagt kan du ta djupa andetag, fast det gör ont. Jag tror ju det är musklerna men proppar i lungorna gör att det gör ont när man andas in men då har man ju samtidigt svårt att andas och känner andnöd samtidigt som man blir trött. är du orolig och det inte går över kan du ju ringa vc och rådfråga. men jag tippar mest på att det är musklerna som är spända..

Svar på tråden ryggvärk? lunginflammation?