• Mirran70

Tidigaste fusktestardag efter IVF?

Hej, jag undrar om någon vet när man tidigast kan testa efter en IVF? Jag hade äggplock den 13/3 och insättning redan 14/3. Officiell testdag är den 31/3.

Jag testade positivt redan idag! Ringde till Huddinge, men de sa att det var alldeles för tidigt och att plusset kunde komma från ägglossningssprutan. Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av detta dilemma?

Kramar
    Mirran

• Svar på tråden Tidigaste fusktestardag efter IVF?
  • IsaN

Jag har hört att ÄL-sprutan sitter i 10 dagar. Du tog väl den sprutan den 11/3? då borde den effekten vara borta nu. Jag har hört fler som har testat positivt ruvardag 10. Så jag säger GRATTIS

• Virriga V

Aja baja, så får du ju inte göra!!

Testat positivt 2 gånger på ruvardag 10, även negativt då jag inte varit gravid.
    Säger också GRATTIS!!

• Mirran70

Åh, tack! Ni ger mig hoppet åter. Nu vågar jag tro att det faktiskt stämmer!

Hoppas nu bara att mensen inte kommer och knackar på. Jag har varit med om det en gång förut. Brukar ni ha ont i magen? Jag har nämligen det, så det oroar mig lite.

Har försökt bli gravid i 4 år och gjort 8 IVF:er med 5 äggåterföringar, så det är svårt att orka och våga hoppas.

• IsaN

Den enda gång jag har plussat var det bara molvärk som jag kände. Så det kan helt klart vara positivt.

• mostermaggan

Jag tjuvtestade på rd 10 och fick plus. Hade då testat på typ rd 7 och fått minus så jag visste att det inte var ägglossningssprutan.

Jag hade också ganska krafitg molvärk dagarna där ikring och så det är säkert positivt. Grattis!

• ullis oh

Grattis. Jag hade äggplcok den 12-3, insättning den 17/3.
    Jag testade igår morse, eftersom jag tycker att jag har mens sympton, typ finnar, vresigt etc. Har värk idag och igår i mina äggstockar, vilket jag inte brukar ha innan mens. testet var negativt. Jag hoppas att det är för tidigt att testa... :(

• Mulpa

Hej,
    jag gjorde ET 4/3 och hade TD den 20/3 men testade POSITIVT den 18/3.
    Jag mådde super dåligt och va psykiskt under isen.. var så säker på att det skulle gå åt helvete..

hade jätte ont i magen och som mens/molvärk.. och mådde pest!

Min BM på kliniken rådde mej att testa tidigare då det bara handlade om 2 dagar.. om jag var mentalt inställd på det själv.. att det kunde visa negativt!!
    MEN eftersom jag själv inte trodde att det kunde visa något annat så blev jag jätte chockad!! MEN ACK SÅ GLAD!! Helst eftersom de satte in 2 embryon i mig..*ler*
    MAYBE TWINS!! ;)

När jag ringde på TD för att berätta resultatet så sa BM bara:
    -Jag var så säker på att det var positivt för alla dina symptom lutade åt det hållet.. och det är ibland farligare att gå och må psykiskt dåligt!!

JAG TROR DOCK;
    att om man väljer att tjuvtesta så ska man INTE ringa sin klinik!
    De vill bara ha in svaret på ens ordinarie TEST DAG!

Och väljer man att tjuvtesta så måste man förstå att det KAN vara för tidigt!
    För det som någon annan gör är dennes kropp och den har inte samma förutsättningar som din och du kanske tar längre tid innan det går att testa..
    Så bäst i gör man ju att testa så nära testdag som möjligt och inte vecka i förväg.

• Mirran70
    Mulpa skrev 2009-03-25 10:20:00 följande:
    Hej, jag gjorde ET 4/3 och hade TD den 20/3 men testade POSITIVT den 18/3.Jag mådde super dåligt och va psykiskt under isen.. var så säker på att det skulle gå åt helvete..hade jätte ont i magen och som mens/molvärk.. och mådde pest!Min BM på kliniken rådde mej att testa tidigare då det bara handlade om 2 dagar.. om jag var mentalt inställd på det själv.. att det kunde visa negativt!!MEN eftersom jag själv inte trodde att det kunde visa något annat så blev jag jätte chockad!! MEN ACK SÅ GLAD!! Helst eftersom de satte in 2 embryon i mig..*ler*MAYBE TWINS!! ;)När jag ringde på TD för att berätta resultatet så sa BM bara: -Jag var så säker på att det var positivt för alla dina symptom lutade åt det hållet.. och det är ibland farligare att gå och må psykiskt dåligt!!JAG TROR DOCK;att om man väljer att tjuvtesta så ska man INTE ringa sin klinik!De vill bara ha in svaret på ens ordinarie TEST DAG!Och väljer man att tjuvtesta så måste man förstå att det KAN vara för tidigt!För det som någon annan gör är dennes kropp och den har inte samma förutsättningar som din och du kanske tar längre tid innan det går att testa..Så bäst i gör man ju att testa så nära testdag som möjligt och inte vecka i förväg.
    Tack för ditt svar. Jag föstår också att det kan vara missvisande, men det känns annorlunda än de andra gångerna, kan dock inte förklara hur. Men jag är orolig att min molvärk ska vara mensvärk. Det gör faktiskt ganska ont. Hur länge satt magvärken kvar för dig? Känns det så under hela graviditeten?

Jag ska naturligtvis testa även på rätt testdag, men det känns alltid bättre att få någon indikation.
  • Monismonis

Spännande Mirran... jag plockades också den 13/3. Men fick tillbaka först den 16:e. Var du också på Huddinge? Jag har så dåliga erfarenheter av att tjuvtesta. Vid tidigare ivf har jag köpt tjugo billiga tester från nätet och börjat testa som en tok redan på RD9. Det slutar alltid med att jag är sjukligt fixerad vid testen och vrider och vänder på stickorna i olika belysningar för att se något. Jag testar till och med två gånger per dag, precis som att det skulle spela någon roll. Jag blir som i trans i flera dagar fram till mensen. Ibland fortsätter jag testa efter mensen också eftersom jag fick ett plus en gång trots mensen. Jag har lovat mig själv att vänta til åtminstone på lördag. Men nu blev jag sugen... fan också... :)

• Mirran70
    Monismonis skrev 2009-03-25 15:12:24 följande:
    Spännande Mirran... jag plockades också den 13/3. Men fick tillbaka först den 16:e. Var du också på Huddinge? Jag har så dåliga erfarenheter av att tjuvtesta. Vid tidigare ivf har jag köpt tjugo billiga tester från nätet och börjat testa som en tok redan på RD9. Det slutar alltid med att jag är sjukligt fixerad vid testen och vrider och vänder på stickorna i olika belysningar för att se något. Jag testar till och med två gånger per dag, precis som att det skulle spela någon roll. Jag blir som i trans i flera dagar fram till mensen. Ibland fortsätter jag testa efter mensen också eftersom jag fick ett plus en gång trots mensen. Jag har lovat mig själv att vänta til åtminstone på lördag. Men nu blev jag sugen... fan också... :)
    En av anledningarna till att jag testade så tidigt är att jag började känna mig så konstig och ville då få en hint om vartåt det lutade. Jag är kissnödig, illamående och framför allt har jag rejält ont i magen.

Men jag tror faktiskt inte att det är så stor risk nu att ägglossningshormonet sitter kvar i kroppen. Har ju gått igenom ett antal IVFer och brukar testa några dagar innan BIM och alla gånger utom en förut alltid fått -. Men tänk på att om du testar, så även om du får - ska du inte ge upp hoppet, det kan vara att gravidhormot inte hunnit bli tillräckligt koncentrerat för att ge utslag ännu. Testa inte varje dag. Jag tänker nog testa om på fredag och sen på tisdag när min riktiga testdag är. Var tredje dag räcker och du, ta bara morgonurin och kosta på dig ett digitalt test på apoteket, 96 kr tror jag. De där billiga stickorna är hopplösa. Bättre testa en eller två gånger med dem än 10 gånger med de billiga.

Jag håller tummarna för dig. Skriv gärna i morgon o berätta hur det gått om du väljer att testa.
  • Mulpa

Mirran70:
    alla de symptom som du räknar upp är de som jag haft och HAR!!
    Regält ont i magen hade jag från ruvardag 8-9 och framåt.. och jag vill tilläga att det har jag nu också... ibland kommer det som i skov och som hugg eller som molvärk eller som precis när mensen ska komma igång...
    MEN DET BETYDDE IALLAFALL FÖR MIG: GRAVID och även för dig!!

Jag vet ju inte om det kommer att sitta i hela graviditeten.. jag är ju bara i vecka 5.. så än är det ju en ärta där inne..typ..!! om ens det..
    men tydligen är det för att livmodern förändras nu..

Enligt Barnmorskan på Fertilitet i Karlstad (min hemortsklinik) och Barnmorskan på IVF i FALUN där jag gjort ÄP och ET så är just sådana här smärtor jätte vanliga vid graviditet!!

Så det är väl bara att vara glad över eländet...även om den gör mig orolig ibland!!*ler*

KRAM TILL DIG!! OCH GRATTIS!!!

• Hjärtats Lust

jag tjuvtestade redan på ruvardag 10 =) hade inte ett enda symtom men kände bara att jag måste testa å det visade ett + vääääldigt svagt men dock synbart. å nu sitter hon här på golvet bredvid mig 9 månader gammal =) så visst är du gravid!! Grattis!

• Mirran70

Har nu haft min officiella testdag och jag är gravid! Fast visst är jag fortfarande orolig. Kollar varje gång jag går på toa att det inte kommit något blod. Har ju haft så svårt att bli gravid och på sjukhuset sa de att mina ägg var jättedåliga, så det är svårt att känna odelad glädje. Kommer nog kännas bättre efter v 12 när den värsta missfallsrisken är över. Samtidigt spelar det ingen roll om jag inte vågar ta ut glädjen helt. Det är bara dumt att inte göra det. Jag kommer i alla fall bli lika ledsen om det inte går vägen.

• Mulpa

Mirran70: GRATTIS VÄNNEN!!
    YES!!
    Jag känner också att det är "farligt" att ta ut glädjen helt innan vecka 12, MEN
    samtidigt måste man få va enormt och stort lycklig!!
    För min del är det ju första gången någonsin som jag sett ett plus och som jag är GRAVID!!
    För mig är det så stort att jag svävar på moln och måste få uttrycka min stora GLÄDJE!! Jag är verkligen gravid!!
    Måste bara hoppas och tro att det vill sig hela vägen.

Tycker iallafall att det är underbart skönt att vi får göra VUL så tidigt så man får kontrollera att det ser bra ut tidigt MEN främst för psykets skull tycker jag:
    ATT MAN VERKLIGEN SER ATT DET ÄR SANT!! att det bor 1 eller 2 pyren där inne i magen!!
    Längtar till den 9;e nu så jag nästan blir galen!! KRAM

• Mirran70

Mulpa: Grattis du också! Visst är det härligt! Jag har fått ett plus en gång tidigare men mens samma dag, så det kändes inte alls så här. Det här är första gången som jag känner några grav symtom också.

Ska du göra VUL redan den 9/4? När hade du ägguttag? Jag får inte göra VUL förrän 28/4. De sa att de inte kan se något förrän tidigast 20/4, men den veckan var tyvärr min läkare bortrest, så vi fick välja på att träffa en annan läkare eller att komma en vecka senare.

• Mulpa

Mirran70: sorry att jag inte svarat dig på länge..
    har inte varit så aktiv ett tag.. jobbat mycket och är sååå TRÖTT!! ;)
    jag gjorde Äp den 2/3 och ET 4/3 TD 20/3 och VUL 9/4.
    Man ska göra VUL i vecka 7-8 enligt IVF Falun där jag gjort ÄP & ET men jag gör VUL på min hemklinik i Karlstad.

Jag tjatade till mig VUL innan Påsk så de klämde in mig... för att jag har sååå bra kontakt med min läkare och barnmorska och för att jag sååå vill veta om jag bär på tvillingar eller inte..
    Det har varit ganska så tufft att vänta och längta till VUL nu tycker jag...
    de här veckorna har gjort mig lite halv knäpp...!!

JAG VILL VETA NU!!

Många kramar

• Mirran70

Åh vad spännande! Det är ju redan nu på torsdag! Du måste skriva hur det gått sen, om det finns en eller två där inne.

Själv har jag bestämt mig för att gå till en annan läkare, så vi ska göra UL den 23/4, men det är ju evigheter dit!

Kram

Svar på tråden Tidigaste fusktestardag efter IVF?