• kajsakuling

Ryggknyt med trikåsjal

hej,
    jag är ny på det här med sjalar. Jag har en Lilla Mys trikåsjal på 5 m och har fått till magknytet bra. Men hur knyter jag för att bära på ryggen? Har ngn bra tips på instruktioner eller var jag kan hitta bilder/video som visar enkelt hur jag gör?

• Svar på tråden Ryggknyt med trikåsjal
  • trädgårdstjejen

De flesta använder vävd sjal till ryggknyt, jag vet visserligen att jag har sett någon bild någonstans på nån som bär på ryggen i trikå men det är så pass ovanligt så jag är osäker på om det finns i nån beskrivning.

• victoria p

risken med att knyta på ryggen i trikåsjal är att barnet slänger sig bakåt. Det hände en gång när jag provade o knyta min son på ryggen i trikåsjal. Han hamnade med huvudet i mina knäveck ungefär, han satt fast ordentligt i det omslutna krysset, men eftersom sjalen är stretchig finns just den risken. Det beror ju på hur gammalt barnet är o hur starkt.
    Jag bar min son på ryggen varje dag i vävd sjal o det hände aldrig nåt liknande, han var ju van att härja lite som han ville o blev lika chockad som oss när han flög bakåt i trikåsjalen!

• Doni

Använd inte trikåsjal på ryggen. Det går, med en riktigt bra knytning och en bred sjal, men som Viktoria P skrev ovan, barnet kan slänga sig bakåt och då håller inte sjalen emot. En vävd sjal tar upp vikten och kraften på ett helt annat sätt.

• elink

det är lite svajigt med ryggknyt med en trikåsjal tycker jag. barnet behöver ju va rätt stort för att man ska kunna knyta på ryggen och då är de nästan för stora för en trikåsjal ändå. nä när man lärt sig knyta med en trikåsjal och blivit säker kan man lika gärna sälja den och köpa en vävd. för då kan man ju knyta och kan behärska även en liten nyfödd i en vävd sjal vilket är lite överkurs när man är nybörjare på knytningar.....

Svar på tråden Ryggknyt med trikåsjal