• Annaluskan

Sjukskriven för ångest, är vi flera?

Jag misstänker att det redan finns en tråd för folk som är sjukskrivna för ångest, men jag hittar ingen. Någon som kan hjälpa mig? Och finns det ingen tråd, kanske finns det någon som vill starta en med mig? Jag behöver prata med folk som vet vad jag pratar om och som gör att jag inte känner mig som ett UFO hela tiden...

• Svar på tråden Sjukskriven för ångest, är vi flera?
  • Anonym

Varför är du sjukskriven? Blir inte din ångest värre då... när du bara är hemma på dagarna..?

Min ångest blev 100 gånger värre av att vara hemma.....

• Annaluskan

Ojsan, där ser man! Jag trodde man skulle få någon som förstod en, inte tvärtom. Jag var ute efter att träffa människor som förstår lite vad jag går igenom, inte att rättfärdiga mig för att jag är sjukskriven.

• Anonym (M)

Hej där!

Jopp här har du en som vart hemma i snart 1år pga depression o ångest.
    Tar medicin mot det, egentligen först mot min vilja men testade o det verkar funka bra.
    Imån ska jag på avstämningsmöte med fk. Får se hur det går.

Hur mår du? o hur länge är du sj.skriven?

• Annaluskan

Jag mår inget vidare. Jag syr som en galning om dagarna för det är det enda som dämpar ångesten (förutom möjligen alkohol och det ska vi inte ta till). Jag är sjukskriven nu en månad först. Men jag har varit sjukskriven flera år innan och vet hur det kan bli... räknar kallt med mera tid. Har varit "frisk" i tre år och det känns fördjävligt nu, hade en framtid beräknad och det bara slant. Skulle bli sjuksköterska, började plugga och sen bang... *ledsen* Nu ska jag försöka sova har fått sova-piller som jag använder i nödfall.... KRAM!

• Anonym (M)

Oj nej va trist...
    Ja det är lätt att få återfall.. Äter du bara nattmedicin?
    Jag tar en till natten ( sover som en stock!! o vaknar inte av ngt) o en annan med. till dagen.
    ja ångest e inget att leka med:S

Hur eller vad får du mera ångest av?
    Jag får väsrta ångesten vid minsta lilla stress.... O samhället idag är ju en enda stor stress:(

• Anonym
    Annaluskan skrev 2009-03-24 18:27:41 följande:
    Ojsan, där ser man! Jag trodde man skulle få någon som förstod en, inte tvärtom. Jag var ute efter att träffa människor som förstår lite vad jag går igenom, inte att rättfärdiga mig för att jag är sjukskriven.
    Jag är anonym 1...

Jag HAR ångest så jag förstår visst vad du går igenom, men jag kan inte förstå att du tycker en sjukskrivning hjälper mot ångest.... har man även en depression så kanske man behöver en sjukskrivning tills medicinerna hjälper...

Är sjukskrivningen godkänd hos försäkringskassan??
  • Annaluskan

Jag kan inte påstå att jag tycker att sjukskrivningen hjälper mot ångesten! Men jag kan ju heller inte arbeta eller gå skola. Jag gissar att vi inte har samma ångest eller samma mängd om du klarar av att arbeta trots den?

Anonym M. Jo stress. Barnen är svårt. Kraven från alla runtom. Hjärtklappning, svettas, känns som ett stort hål i magen. Knäna viker sig, armarna blir alldeles slappa... osv...

• smis

är inte sjukskriven längre men har varit det innan för panikångest. jag tyckte faktiskt sjukskrivningen hjälpte mig mycket då jag fick tid för mig själv och arbeta med mig på mitt sätt och inte hade kravet o åka till jobbet o sitta där och må dåligt. min läkare trodde inte min sjukskrivning skulle gå igenom men det var aldrig några problem hos fk. var sjukskriven från okt-07 till juli -08

• lindusb

Hejsan!

Jag har varit sjukskriven sedans mitten nov -08. Stressutlöst ångest och även en ¨lättare¨ utmattningdepression. Problemen började egentligen slutet maj -08 då jag var sjukskriven 3 veckor. Men först nu i höstas slog det till med 200%. Min ångest är jobb relaterad då jag tar på mig för stort ansvar och inte kan släppa det på fritiden. Gråter och grubblar, tror att jag gjort misstag. Så för mig har det varit bra att vara hemma. Visst är det tråkigt och varje dag man vaknar är ju en påminelse om att saker och ting inte är normala. Man går ensam hemma och alla andra jobbar. Men med den ångesten jag haft har det inte gått att jobba.

Alla är vi olika och det som är bra för en person kanske inte är bra för någon annan. medicinerar med Sertralin och går på KBT. Skall ha rehab möte nu på måndag. Mår mycket bättre och hoppas snart kunna börja jobba.

Lycka till!!

• Anonym (INTE N)
    Anonym skrev 2009-03-25 07:37:03 följande:
    Jag är anonym 1...Jag HAR ångest så jag förstår visst vad du går igenom, men jag kan inte förstå att du tycker en sjukskrivning hjälper mot ångest.... har man även en depression så kanske man behöver en sjukskrivning tills medicinerna hjälper...Är sjukskrivningen godkänd hos försäkringskassan??
    Antagligen kommer du att märka förr eller senare att ha ångest och att bita i hop då kraschar man rejält till sist och det vet TS antagligen eftersom hon efter tre bra år har återinsjuknat!

Jag lät som du en riktig besservisser...

Har du själv fått avslag på sjukpenningen? Sa du inte som det var till läkaren kanske? Det är ju nämligen en del i en ångest drabbads´diagnos att försöka vara så duktig.. Stark och bra.

Sen minsann så tre års sjukskrivning...

Vänligen sluta i fråga sätt TS! Hon undrar inte om hon har rättt attvara sjukskriven.
    Starta en egen tråd om det.

TS jag har varit sjukskriven med liknande diagnos och det är tyvärr på väg tillbaka..

KRAM till TS
Svar på tråden Sjukskriven för ångest, är vi flera?