• Anonym

Tampong

Jag vet att detta inte låter klokt, men jag undrar om nån av er varit med om att en tampong åkt så långt upp i er att ni inte fått tag på den???

Detta e nämligen min stora skräck att det en dag ska hända mig...fattar inte varför! Jag har använt tampong i säkert 10-15 år! Men det e just det som gör mig orolig,för själva uttagningen av tampongen går på sån reflex då jag ska kissa,att jag inte vet/kommer ihåg om jag tagit bort den sen.
    Och jag har flera ggr varit tveksam o undrat om jag verkligen tog ut den "gamla".

Skräckscenariot e att jag ska "glömma" ta ut tampongen innan jag sätter upp en ny.Och den nya sen trycker upp den gamla långt i mig så den blir kvar där

I fredags hände detta mig senast och nu e jag jätteorolig att jag har en gammal tampong i mig nånstans. Dessutom har jag nån konstig flytning som luktar lite mystiskt, vilket ju så klart späder på ännu mer med oro
    Men jag antar att sådana här flytningar säkert kan komma efter en helt normal mens oxå, men oron finns kvar!

HJÄLP!

• Svar på tråden Tampong
  • mammutten81

Men du får ju se till att tråden hänger ut.
    Och en tampong kan inte bara försvinna, det är bevisat.

• mammutten81

Och flytningar kan komma både före och efter, och det tar en stund innan kropens balans återställer sig.

• Anonym

Det händer otroligt nog att folk glömmer kvar tampongen länge. Jag har skrivit diktat om detta som läkarsekreterare. Men då har de inte haft en tanke på själva att det kunde vara det som gav symptom. Om du letar efter den hittar du den. Slidan är visserligen elastisk vid samlag, men i sig själv inte längre än att du når ända in om du sätter dig på huk och känner efter. När du känner livmodertappen och vecken runt den är du längst inne.

• Anonym

Självklart vet jag att tråden ska hänga utanför,det e inte det det handlar om.Jag e mer orolig för att jag ska glömma ta ur den o skjuta in en ny.

Du anonym som e läkarsek: Vad fick dessa kvinnor/tjejer för symtom??
    Jag har försökt peta o leta om jag skulle hitta nåt,men inte känns nåt iaf. Du menar alltså att man KAN känna den med ett finger, om det vore så??

• Anonym

TS: Minns jag rätt så hade de riktigt illaluktande och missfärgade flytningar som inte gav med sig (och sådant ska man ju söka för ändå). I ett fall hade tjejen först sökt en distriktsläkare som gav henne penicillin utan att göra gynundersökning (han gick på symptomen och kunde väl inte tänka sig att det var den anledningen, tror till och med han hade frågat henne) och sedan tog det väl flera veckor till innan hon sökte på nytt för att det inte hjälpt.

Ja, du ska kunna känna den. Sätt dig i godan ro och känn efter så att du kan släppa det sedan (tvätta händerna först bara). Tampongen löses ju inte upp (hade de gjort det hade de försvunnit ut med flytningarna). På sin höjd blir de uppluckrade och tappar formen. Känner du ända in och runt livmodertappen och bara känner glatt slidvägg så är där ingen tampong. Har du haft en kass tampong nyligen kan den ha luddat, och då kan du få luddet på fingrarna om det inte hunnit ut med flytning, men det förväxlar du inte med en tampong. Visst åker den lite längre in åtminstone tillfälligt om du trycker in en ny tampong med en gammal inne, men den stannar ju i slidan. Upp i livmodern kan den inte komma. Öppningen dit är nålsstor om man inte fått barn och inte mycket större om man fått. Det är bara i slutskedet av en graviditet den kan vara större, men då bör man ändå använda binda.
    Men är du orolig ändå så sök.

• Missboss

Hallo, slidan är ca 7,5 cm djup men kan tänjas till djupare. En tampong kan inte försvinna på så "kort" yta.

• Missboss

Hallo, slidan är ca 7,5 cm djup men kan bara tänjas till djupare vid tex samlag. En tampong kan inte försvinna på så "kort" yta.

• Anonym (pinsamt)

Jag tillhör en av dem som "glömde" en tampong inne, antaglingen genom det sätt som du tror att du har gjort - satt in en ny "utanpå" den gamla. Jag hade bruna flytningar som i slutet av mensen, sedan började det lukta illa. Tror det gick en vecka ungefär, sedan verkligen stank det! Vi snackar en stank som påminner om ruttet kött! Panik, men jag fattade verkligen inte varför. I alla fall, tillslut fick jag väl idén att stoppa in ett finger för att undersöka mig själv, och då kände jag tampongen med en gång. Eller rättat sagt, det som en gång var en tampong. Uack... Det var inga större svårigheter att få ut den. Jag pillade lite, hittade ett snöre och - voilà - ett stycke brunslemmigt, illaluktande föremål kom ut. Men balansen återställdes snabbt av sig själv, redan efter ett par dagar. Tack och lov.

En tjej berättade förresten till mig på en fest (pinsamma minnen-samtal) att hon haft sex med en tampong inne (well, hur man nu kan det, men hon var full, killen ett one-night-stand). Med andra ord försvann snöret upp. Hur hon än pillade fick hon inte tag på snöret, men hon kände ju tampongen (kom på missödet när killen försvunnit hem). Det var inte mycket att göra än att ringa gynekologen...
    I alla fall, du kommer känna tampongen om du pillar, tro mig. Och skulle du glömma det kommer du definitivt känna det på lukten. En sådan infektion luktar inte lite om man säger så.

• silhuett

Annars kan du börja använda menskopp istället, den glömmer man inte

(info angående menskopp finns på www.menskopp.se)

• Anonym

Gud vad gulliga o informativa ni e!!!! *kramar* Fick reda på massor genom era inlägg.

Jag testade dock att sitta på huk igår kväll o känna om det fanns nån tampong där.Kände ingen alls....men jag tycker heller inte att jag kom så spec långt in....typ en långfingerlängd.E det tillräckligt???

Silhuett:Ja jag har läst om menskoppen i Amelia,men jag tror inte den e min grej. Nån här som använder den???

• silhuett

Jag använder den (när jag inte är gravid ), och den är suverän! Mycket bättre än tampong på alla sätt.

• Trynträ

Jag fattar inte ens hur det skulle gå till att glömma tampongen. Det är ju inte så direkt att man glömmer att man har mens och när man ska sätta i en ny så är det väl ändå rätt naturligt att ta ur den gamla. Sen hänger det ju ut en tråd med och den borde man inte missa. Att få in två tamponger verkar också väldigt obekvämt och svårt för så lätt är det ju inte att få in dem.

• Anonym (Tampax)

Väljer att vara anonym då jag är ganska pryd av mig. (Och hoppas på att få behålla anonymiteten).

Jag hade en tampong inne när jag och min pojkvän hade sex. Det funkade hur bra som helst.
    Men oj efteråt kan jag säga

Snöret hade orsakat skav på min stackars älskling, och dessutom var allting upptryckt i "djupet".

Jag fick använda två fingrar för att gröpa runt med. Till slut hittade jag snöret och fick luska ut den.

Jaja, ingen höjdare kanske, men om man stoppar in fingret så känner man den iallafall.
    Så TS, du behöver inte vara orolig. Dessutom kan det göra ganska ont i livmodertappen om man trycker på en redan insatt tampong.

• Anonym

Trynträ: Kan förstå att det kan låta osannolikt att "glömma" en tampong inne.Men då man använt tampong i över 10-15 år,så går det på sån rutin att dra ut den innan man kissar. Ibland då jag kissat klart,så kan jag bli fundersam.."drog jag ut den eller hur var det??" Och så blir jag tveksam,och så e cirkusen igång.Har dock aldrig hänt att jag glömt den inne (även om jag varit fundersam o nervös typ 100 ggr) ,förrän nu då jag e mkt tveksam!

I dag o igår hade jag mörkaktiga flytningar,som jag aldrig haft förut.Dock har den fräna o starka lukten försvunnit rejält.Luktade ju pyton i 2-3 dagar efter den dagen då jag trodde jag glömt den inne (förra fredagen). Men på samma dag så slutade oxå mensen,så det KAN ju ha berott på det...eller??

Jag har iaf kännt efter 3 ggr nu...suttit på huk o kännt med ett långfinger.Men jag har inte kännt nån tampong.Men e det verkligen säkert att man känner den om den e där inne???

• Anonym

Du borde känna en kvarglömd tampong. Säg som så här, om du känner både "väggarna" runt om i slidan och "taket" upp mot livmodern med livmodertappen, och inte får fingrarna på någon tampong, så finns där ingen. Känn efter ordentligt en gång för alla. Antingen märker du att du "når in" eller inte. Skulle du trots allt inte känna livmodertappen (vilket nog är ovanligt, men du säger inte om du gjort det) kan du söka gynekolog och fråga i stället. Det är inte så nyttigt för slidfloran att peta i den för ofta heller.

Men har du missfärgade flytningar som inte ger med sig efter några dagar ska du nog söka. Men nämn i så fall till att du är orolig att en tampong/bit/ blivit kvar så att de gör gynundersökning. Annars kanske de bara lyssnar och tycker att det låter som svamp eller slidkatarr eller något och ställer diagnos på din beskrivning och så kanske du går hem och fortsätter undra.

Svar på tråden Tampong