• MartinaE

Hur länge får man flyga?

Hjälp, har nyss bokat en resa till London den 4 maj. Jag kommer då vara i v.24 det kan väl inte vara någon fara?

• Svar på tråden Hur länge får man flyga?
  • Pinno

Jag tror det skiljer sig från flygbolag till flygbolag. Många har v 28 tror jag men vissa har tidigare, om jag inte missminner mig.

• december bebis

Flög från USA till Sverige när jag var i vecka 32, fast jag hade ett läkarintyg där det stod att jag mådde bra, att inget tydde på att jag skulle föda för tidigt. Det var inga bekymmer, men märkte när vi bokade biljett att vi nog reste i sista stund Så har du en problem fri graviditet borde v.24 inte vara ett hinder. Ring flygbolaget o hör.

• caxie

Det är till v.28 som försäkringen gäller sen brukar man få flyga på eget ansvar fram till ca. v.34/36 nånting är lite olika beroende på flygbolag. Så flyg på du var själv i väg då jag var gravid med 1.an i vecka 25-26 nånting och det gick superbra.

♥ Felicia 061211 & lilla mini som kommer 090505 ♥
  • MartinaE

va bra =) en riktig härlig tjejtrip utan karlar och ungar är precis vad jag behöver nu =)

• Fiii

det skiljer sig lite mellan de olika bolagen, men v 24 ska inte vara några som helst problem. med de flesta flygbolag får man flyga fram till v 36 (endel vill dock ha ett friskhetsintyg from typ v 32 eller så) om man inte väntar tvillingar eller flera (då är det en tidigare gräns). däremot ska man kolla med sitt försäkringsbolag för där brukar de ha någon gräns vid v 28 från vilken de räknar en ev förlossning som normal och från vilken tid de inte ersätter omkostnader i samband med det.

jag reste hem från Filippinerna i v 25 och trots att flygbolaget ok:at fram till v 32 innan resan så efterfrågade de lite oroligt ett friskhetsintyg vid incheckningen. eftersom jag hade varit på Filippinerna ett tag så hade jag med mig lite intyg från min barnmorska i Sverige utifall jag skulle behöva ta kontakt med sjukvård på plats, så jag kunde visa något intyg på svenska och "ljuga" och säga att det var ett svenskt friskhetsintyg. inom Europa har jag dock inte upplevt att man är så "överbeskyddande" med gravida kvinnor.

så, för att vara på den säkra sidan kan man ju alltid kontakta både sitt flyg- och försäkringsbolag, men som sagt, v 24 ska absolut inte vara några problem!
    trevlig resa!

• FVA

SAS är ok till vecka 36 enligt deras hemsida. (Kollade för 5 minuter sen). Jag har just mailat mitt försäkringbolag (länsförsäkringar) för att se om det finns bekymmer med att resa till Tyskland i v29. Jag kan återkomma när jag har fått svar.

Svar på tråden Hur länge får man flyga?