• funfactory

Hjälp mig med blocket! Köpa sälja..

Hjälp!

Jag har hittat en vara på blocket som jag vill köpa, säljaren har gått med på detta. Hur ska vi gå vidare?

Hon är lika oerfaren som jag är när det gäller att sälja/köpa från blocket. Någon med erfarenhet som kan hjälpa?

Hon ska skicka varan till mig. Hon säger att frakten kan ligga på 200-250kr (paketet väger 9kg)

• Svar på tråden Hjälp mig med blocket! Köpa sälja..
  • Me o Mike

Bor du så långt ifrån så du inte kan hämta??

Annars kanske det blir som på Tradera. Man betalar in summan och så skickas varan när säljaren fått pengarna.

• funfactory

Nej det är långt. Flera mil.

Men hur säkert är det egentligen? Då kan hon bara ta pengarna.. eller?

• funfactory

Äsch. Jag är alldeles för paranoid. Så ja köper den i butiken istället.
    Lite dyrare, men det får jag leva med.

• Froststar

Använd Payson med betalgaranti så kan hon inte ta pengarna innan du tar emot varan och du kan inte låta bli att betala.

funfactory skrev 2009-03-24 15:47:47 följande:
    Nej det är långt. Flera mil. Men hur säkert är det egentligen? Då kan hon bara ta pengarna.. eller?
  • Me o Mike
    funfactory skrev 2009-03-24 15:47:47 följande:
    Nej det är långt. Flera mil. Men hur säkert är det egentligen? Då kan hon bara ta pengarna.. eller?
    Ja visst kan hon bara ta pengarna!! Så är det ju med denna typ av handel.
    Annars är ju payson (som ovan skriver) ett alternativ. Men det tar nog inte de flesta privatpersoner.
  • jummie

för 200-300 kr kan du ju åka ganska många mil...så slipper du huvudvärken menar jag

Annar så erbjuder väl Blocket säker internet betalning?

• Froststar

Det är väldigt många på Tradera som tar Payson både med och utan betalgaranti. Privatpersoner då. Det är ju helt gratis att skaffa ett Paysonkonto.

Zack o Bella skrev 2009-03-24 16:13:31 följande:

Ja visst kan hon bara ta pengarna!! Så är det ju med denna typ av handel.Annars är ju payson (som ovan skriver) ett alternativ. Men det tar nog inte de flesta privatpersoner.
  • isisisis

Det vanliga när man köper på blocket är att man tittar på de varorna som finns i ens närhet.

Det brukar inte vanligtvis vara så att man skickar varorna på Blocket.
    Man hämtar dem.

Tradera har redan rutiner för handel och säkerhet och frakt.

Det är skillnaden mellan Tradera och Blocket.

Tradera har ganska litet av skrymmande ,tunga varor.
    De har istället blocket.

Så ska man köpa möbler,mattor etc ,så är det bättre att kolla blocket.
    Vill man handla kläder så är kanske Tradera bättre.

Tradera har generellt lägre priser,mycket beroende på frakten.

• funfactory
    isisisis skrev 2009-03-24 16:18:42 följande:
    Det vanliga när man köper på blocket är att man tittar på de varorna som finns i ens närhet. Det brukar inte vanligtvis vara så att man skickar varorna på Blocket. Man hämtar dem. Tradera har redan rutiner för handel och säkerhet och frakt. Det är skillnaden mellan Tradera och Blocket. Tradera har ganska litet av skrymmande ,tunga varor. De har istället blocket. Så ska man köpa möbler,mattor etc ,så är det bättre att kolla blocket. Vill man handla kläder så är kanske Tradera bättre. Tradera har generellt lägre priser,mycket beroende på frakten.
    Okej. Nu fanns inte denna varan där jag bodde och då fick jag söka i hela Sverige.
    jummie skrev 2009-03-24 16:16:03 följande:
    för 200-300 kr kan du ju åka ganska många mil...så slipper du huvudvärken menar jag Annar så erbjuder väl Blocket säker internet betalning?
    Jag har inget körkort, ingen bil och en tågresa skulle kosta mer än frakten faktiskt. =)

Men hur som helst. Jag beställde ifrån butiken istället - full pris då förstås. Men jag slipper huvudvärken haha =)
  • isisisis
    funfactory skrev 2009-03-24 16:21:36 följande:
    Jag har inget körkort, ingen bil och en tågresa skulle kosta mer än frakten faktiskt. =) Men hur som helst. Jag beställde ifrån butiken istället - full pris då förstås. Men jag slipper huvudvärken haha =)
    Ok! Det är kanske säkrast så.

Annars är det rätt bra att tala i telefon med köpare/säljare innan man gör affär.

Man får en helt annan bild av personen genom att prata med varann innan.

Vissa varor vill jag heller inte köpa av vem som helst.

Ska jag köpa en matta eller liknande vill jag kunna känna att jag kan sova över hos familjen jag köper av,utan att känna mig smutsig tex
  • isisisis
    isisisis skrev 2009-03-24 16:25:16 följande:
    Ok! Det är kanske säkrast så. Annars är det rätt bra att tala i telefon med köpare/säljare innan man gör affär. Man får en helt annan bild av personen genom att prata med varann innan. Vissa varor vill jag heller inte köpa av vem som helst. Ska jag köpa en matta eller liknande vill jag kunna känna att jag kan sova över hos familjen jag köper av,utan att känna mig smutsig tex
    Man kan göra sig en bild av vilken moral och vilket vett personen har genom ett samtal.
    Det har man inte koll på genom mailkontakt,oftast.Tycker jag.
  • funfactory

Haha precis.

Nåväl. Det blir säkert super. Jag har sålt saker på blocket en eller två gånger och då kom köparen hit och tittade, kände och betalade. Känns ju bäst så. Det är nog smidigast om man hittar säljare/köpare i samma stad som man bor i.

Svar på tråden Hjälp mig med blocket! Köpa sälja..