• Anonym

vad gäller för mig som ledsagare? LSS? Nån som kan spekulera lite iaf?

Min brukare är en bestämd herre som påstår att jag inte har rätt att ha åsikter gällande de aktiviteter vi gör.
    Är det verkligen mitt jobb att ställa upp när som helst?!

Han vill gå på krogen hela tiden.. Jag tycker inte alls att det är trevligt att spendera en hel kväll ute bland fulla människor och hög musik. Han klarar sig fint på krogen utan mig, men menar att det är ROLIGARE med sällskap.. Det har inget med hans funktionshinder att göra.. Men han går ofta ner själv också.

Jag har inget schema utan vi kommer själva överens om när vi ska träffas osv.. och jag pluggar heltid också så jag har inte ALLTID tid när han vill.. och han har inte alltid tid när jag vill. och jag vill gärna ha helgerna lediga, det är för mig familjetid!

Nu är det ju så att han blir jätte arg och grinig om jag säger nej.. om jag är sjuk eller inte hinner träffas... för ibland har jag faktiskt andra saker för mig. Framförallt detta med krogbesök och hela lördagsnätter igenom!!!

Jag vill inte bli av med mitt jobb för jag behöver pengarna.. Men jag jobbar bara till första juli, sen flyttar jag till annan ort.

Men jag vet inte vad som gäller. Kan jag säga nej?! Eller måste jag gå på krogen om jag inte vill?

• Svar på tråden vad gäller för mig som ledsagare? LSS? Nån som kan spekulera lite iaf?
  • Anonym

Hör med din arbetsgivare om de är berädda att betala ob tillägget som blir om du jobbar efter 18 eller vad det är....
    Tror inte de är så intreserade och då ska du inte heller behöva arbeta obekväm arbetstid-krogen eller inte.

• Anonym

jag får ob efter kl 19 och helgob på helgerna.. Så visst tjänar jag bättre på kvällar och helger.

Men jag har bara 10/h i veckan med den här killen och det känns onödigt att slösa alla de timmarna på en helg :-P Vilket det nästan blir med ett krogbesök och äta före osv.

Ledsagarservice handlar väll om att han ska få hjälp att komma ut när han annars är låst.. Krogen går han ju till jämt, och om vi går ut tsm väntar han sig att vi ska dansa osv.. :-P Inte så skojj. Han är ju dessutom ofta berusad då och kan bli både dryg och otrevlig!

• Anonym (LSS-handläggare)

Hej!
    Det borde finnas ett uppdrag det det är klargjort vad ledsagartimmarna ska användas till. Om du inte har fått det så vänd dig till den som har anställt dig. Det kan ju vara så att han har blivit beviljad ledsagare just för att gå på krogen, det är ju alltid individuella bedömningar. Är det så, så behöver du följa med om du ska ha uppdraget. Men, mer troligt är ju att han har ledsagarservice beviljat för att "kunna delta i samhällslivet" som det heter på i lagen. Då kan han inte förvänta sig att du ska gå med på krogen i tid och otid. Om han dessutom kan gå på krogen själv så har han ju egentligen inte behov av ledsagare. För en ledsagare ska ju stötta upp vid aktivitetr som man inte kan utföra själv pga sin funktionsnedsättning.

Men som sagt, kontakta den personen som anställt dig för att höra vad timmarna ska användas till.

Svar på tråden vad gäller för mig som ledsagare? LSS? Nån som kan spekulera lite iaf?