• Jezan

Hur får man bort protovitfläckar från kläder?

Denna fråga kanske passar in bättre på ngt annat ställe, men då det är främst prematurer som får vitaminpreparatet protovit tänkte jag att jag kunde börja här.

Min dotters kläder har fått flera fläckar på kragar och ärmar av protoviten eller om det är järnet hon får men jag tror mer på protoviten. Har fläckbahandlat med galltvål men det gjorde knappt ngn skillnad.

Ngn annan som haft det här problemet och lyckats få bort fläckarna, är både vita och kulörta kläder som blivit drabbade.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:49
    protoviten är knallgul så antar att det är mkt c-vitamin, men mer än så vet jag inte. Instruktionerna är på spanska :)

• Svar på tråden Hur får man bort protovitfläckar från kläder?
  • näradig

vad innehåller protoviten?

• Nanook

Citrontvål (fläcktvål) har funkat för oss.

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en liiiiiten trollprinsessa 12/08
  • knäppisen

Vi slängde dom nerfläckade kläderna. Tyckte inte att något hjälpte mot protovitfläckarna.

Näradig: Protovit är vitamintillskott för förtidigt födda, exakt vilka vitaminer det är vet jag inte. Det är A, B, o D i alla fall.

• näradig
    knäppisen skrev 2009-03-25 06:09:15 följande:
    Vi slängde dom nerfläckade kläderna. Tyckte inte att något hjälpte mot protovitfläckarna. Näradig: Protovit är vitamintillskott för förtidigt födda, exakt vilka vitaminer det är vet jag inte. Det är A, B, o D i alla fall.
    jo, jag förstår det. Jag undrade mer VAD som skapade fläckar. Så kunde fler vara med och rekomendera ett medel/metod som får bort fläckarna
  • Jezan

Va trist, tur att det bara är några dagar kvar av protovitkuren då, tror inte några av kläderna jag/hon fått i present har drabbats utan är nog mest, basplaggen jag köpt och det begagnade från kusinen. Ska pröva med citrontvål men annars kan jag kanske färga om dom, hon har ju snart växt ur dom och förhoppningsvis kommer jag inte behöva dom igen (kläder i stl 45). Men som en kompis sa, spara dom så kan hon ha dom till dockan:)

• eilien

Fläckarna har för oss gått bort i vanliga tvätten 60 grader med via sensitive eller grummes vittvättmedel. Gör de inte det hos er alltså? Trist för det blir ju lite spill... ;)

• Bliglin

Jag fick inte heller bort protovitfläckarna körde med galltvål utan resultat

• Jezan

Har prövat med galltvål och vanish men än har det inte fungerat. Ska testa remol och tvättmedel med blekmedel i till de vita kläderna. Men många av kläderna är i färg och då fungerar ju inte det.

Tror att det är protoviten som är boven medan min man tror att det är järnet, så jag kan lika väl passa på att fråga om det finns tips för att få bort järnfläckar från kläderna.

Så trist med förstörda kläder, haklapp hjälper inte för hon kör upp händerna till munnen och ärmarna blir fläckiga. Nu är protovitkuren slut och jag hoppas verkligen att det var där fkläckarna kom i från för järnet ska hon ta i fem månader till.

• thessires

Protovitfläckarna försvann från mina pojkars kläder men när jag började blanda protovit med niferex blev det fläckar som inte försvann... Lyckades spilla i vår vita soffa ... Jag tror att det är niferex som ger bestående fläckar.

• Bliglin

Jag har tvärtom inte haft några problem me djärnfläckarna alls. Bara fucking-orangea-protoviten som förstört alla bodys kring kragen då jag har haft en liten kräkis. Spelar ingen roll hur noga man är att inte spilla då lillen ändå kräks upp delar av eländet lite nu och då. Fats nu är han stor så vi har slutat med protoviten. Ger bara järn och d-cure och det blir inga fläckar.

• Ärtan1

Jag har slängt kläderna i kallt vatten direkt när jag har fått på protovit då går det bort, annars är det kört.
    Nu använder jag alltid en haklapp/dreggellapp när jag ger det och den får jag kasta när vi slipper protovotet!

Mamma till Alfred och ängeln Lucas
Svar på tråden Hur får man bort protovitfläckar från kläder?