• Billabong

Hur valde ni att lägga upp föräldraledigheten i samband med att ni fick tvillingar/trillingar?

Hej!

Jag undrar lite hur ni som redan är tvilling-/trillingföräldrar valde att fördela föräldraledigheten?
    Hur länge var barnets andra förälder hemma på heltid?
    Hur gjorde ni därefter? Jobbade den andra föräldern deltid? I så fall - hur länge och hur la ni lagt upp jobbschemat?
    Eller jobbade den andra föräldern heltid direkt därefter?

Vi sitter och resonerar om olika scenarier och skulle uppskatta lite input från er som redan varit med om det men självklart även från er som också är gravida med tvillingar/trillingar än så länge.

Upplysningsvis så har vi en dotter som kommer fylla 2 ett par månader efter tvillingarna beräknas födas i sommar... ifall det påverkar era tankar.

Jättetacksam för kloka råd och allmänna resonemang!

• Svar på tråden Hur valde ni att lägga upp föräldraledigheten i samband med att ni fick tvillingar/trillingar?
  • mandelblomma

jag skulle helt klart rekommendera er att ta ut på varsitt barn i alla fall i två- tre månader i början!
    Mannen var ledig med sina 20 pappadagar hela 2 månader och efter det började han jobba, men hade han haft ett annat schema hade vi valt att ta ut mer fp på han då...nu är han ändå lediga i flera dagar på raken ändå eftersom han jobbar dygn då o då.
    Efter de 2½ månanden, har jag tagit ut 6 månader o nu ska vi snart byta o han tar ut 6 månader.
    Sen kommer vi gå lite omlott men jobba båda två tills de blir i allf all två år, går det bra ända tills de blir tre.

Men skulle helt klart säga att det i början är jätteskönt att båda är hemma :)

• ellenwesterlund

Jag var hemma heltid från det att de föddes (juli-07) till nov/dec samma år då jag började jobba lite extra på mitt jobb, mest för att komma hemmifrån lite.
    Började jobba heltid i sep (-08) och då var sambon hemma och i okt var jag hemma heltid och från nov så jobbar jag heltid och svärföräldrarna är här någon/några dagar i veckan, likaså sambon och så är ju jag ledig någon/några dagar i veckan (jobbar i hemtjänsten).
    Det funkar bra för oss även om det är lite pusslande.
    Nu har vi fått dagis i maj så det är inte så mycket pusslande kvar

• ellenwesterlund

Min sambo var åxå hemma de 20 pappadagarna sedan ahde jag lite hjälp efter det då jag var sj. skriven och kunde inte vara själv med barnen.

• vavi

Har tvillingar som är 3 månader och vi är hemma båda två, vilket jag starkt rekommenderar. Har tänkt köra så fram tom juni och sedan börjar min man jobba ca 75%. Mitt råd är verkligen att vara hemma båda två så länge det är ekonomiskt möjligt för er. Vi ringde försäkringskassan och bokade en tid med en av handläggarna. Det var superbra. Fick mycket hjälp och råd av honom kring hur vi på bästa sätt kunde lägga upp vår föräldraledighet. Lycka till!

• strojes

De första tre månaderna var pappan hemma tillsammans med mig på heltid. Sedan jobbade han heltid en månad då vi fortfarande fick ha vår stora tjej heltid hos dagmamman (i vår kommun får man 4 månader efter tvillingförlossning ha storasyskon heltid i barnomsorgen). Därefter började hon gå 25 timmar i veckan med en ledig dag i veckan och då gick min man ner i tid och tog fl för stora tjejen den dagen hon var ledig under ca 8 månader.

• nyponros1

Måste säga att att det funkar jättebra med tvillingar även om pappan bara varit hemma de första tjugo dagarna. Så gjorde vi iallafall.
    Är själv med dom hela dagarna mellan 8-17, går kanonbra! Klart att det är mycket jobb men hade inte väntat mig något annat...

Ville bara skriva och berätta att det funkar även om bara en förälder är hemma!

• en blev två
    nyponros1 skrev 2009-03-24 22:00:43 följande:
    Måste säga att att det funkar jättebra med tvillingar även om pappan bara varit hemma de första tjugo dagarna. Så gjorde vi iallafall. Är själv med dom hela dagarna mellan 8-17, går kanonbra! Klart att det är mycket jobb men hade inte väntat mig något annat...Ville bara skriva och berätta att det funkar även om bara en förälder är hemma!
    Samma här, min man var hemma i 2 veckor sen var mamma här i 2 veckor. Vi bor utomlands och här finns det inga pappa dagar
    Efter att mamma hade åkt sa var jag själv med tjejorna och storebror som var 3år från 7.00- 18.00.
    Som Nyponros1 sa så gick det väldigt bra fast visst hade det varit skönt att ha pappan hemma i bland, vet dock inte om jag hade pallat att båda gå hemma i flera månader. Jag tycker inte att det blir någon ordning när vi bägge är hemma, känns mest som vi bara går och drar hela dagarna.
  • trollbuset

Efter de 20 pappadagarna var min sambo hemma på halvtid (arbetade 8-12) i några veckor.
    Därefter arbetade han 80% (ledig en heldag per vecka, onsdag) fram till barnen var fyra månader. I början kändes det nödvändigt, det blev en dag för återhämtning för oss alla. I slutet kändes det "lyxigt" - hur lyxigt nu baby-livet är... men för oss var det lyx. Då tog vi oss ut och käkade lunch, och gick på stan osv.

När barnen var 9 månader började jag jobba 1 dag per vecka, och sambon var då hemma. Det bästa med det var att före detta var jag "arbetsgivaren" hemma, det var jag som hade koll på alla rutiner, och såg till att allt funkade, även på helgerna. Genom att sambon var hemma med barnen en heldag per vecka blev vi båda bra insatta i rutinerna.

Sen de var 1 år har vi båda arbetat 50 % var, vi delar således nu på föräldraledigheten med hälften var och gör så till de är 1,5 och dagis börjar. För vår del är det en ypperlig lösning då det funkar på våra arbeten. Det är positivt att få jobba lite men då känns det också som en lyx att få vara hemma de dagar man är hemma!

• mammamutilltre

Min man var hemma de första tre månaderna och det kan jag rekommendera eftersom mamman har rätt fullt upp med amning så kan det även vara skönt för det större barnet att få lite tid av pappan då. Och så var det skönt att man var två i början då man skulle till bvc ex.

• MuffinCake

Hej!

Min sambo var hemma tillsammans med mig de första 6 månaderna.
    Nu jobbar han deltid (som innan barnen kom).

Jag är jättenöjd med det upplägget

Det kan nog även vara skönt att vara hemma tillsammans någon månad efter förlossningen, och sedan att den ena jobbar några månader och sen kanske tar några månader ledigt igen när tvillingarna blir äldre och det blir lite mer fart på dem.

Det beror ju alldeles på vilka barn man får, skulle t.ex båda få kolik så har man nog inte så mycket annat val än att båda stannar hemma tills den går över.

Lycka till!

Max och Hannah - mina mirakel
  • MuffinCake

Glömde; - När våra är kring året (då har vi tagit tillräckligt många föräldradagar) så planerar vi att söka vårdnadsbidrag så att vi kan få ha dem hemma ett tag till.

Det ideala skulle vara om vi kunde skola in dem på dagis hösten efter att de fyllt 2, men det beror ju på barnen.

Kanske behöver de börja något tidigare, eller så är de inte alls redo än då.

Max och Hannah - mina mirakel
  • mammamutilltre

Ett tips till....det är jätte bra att vara hemma tillsammans i början och så kan jag tipsa om att spara lite dagar så att ni båda kan jobba lite mindre då de börjar på dagis, för det blev en liten chock för mig...innan när man bara hade en så funkade men nu skulle jag göra allt som innan plus jobba och lämna/hämta tre barn istället...fick det inte att gå ihop så jag jobbar för tillfället bara 60% och det kan vara skönt att kunna ta lite f dagar för att fylla ut lite.
    Idealet är kanske att båda kan gå ner lite i tjänst men det funkar inte hos oss.

Lycka till med dina kommande små tvillingar!

• mica05

Våra kom i maj så pappan var hemma de 20 dagarna, jobbade två veckor, var ledig en, jobbade en vecka och var sedan ledig fyra till. Så då var tvillingarna nästan tre månader tror jag. Efter det var jag hemma själv med dem fram till sommaren efter, då de var 14 månader. Men jag hade hjälp ca 1,5 dag i veckan av barnens farmor och mormor. Det var min räddning. Och så fick storebror extra tid på dagis första halvåret. 26 timmar istället för 15.

Andra sommaren var vi lediga båda en månad ungefär och sen började jag jobba heltid och maken var hemma. Nu är det dags att skola in dem om några veckor. Då är de 23 månader.

Första året tog vi så lite dagar som möjligt, efter det måste man ta minst 5 dagar för SGIn. Vi har betat av både höga och låga dagarna. Nu när jag ska börja jobba 77% kommer jag att fylla upp med en del föräldradagar.

• Billabong

Tack snälla för alla bra tips, råd och lyckönskningar!

Att klara sig ensam med de nyfödda små och lilla storasystern tror jag säkert går bra (i de flesta fall) men eftersom vi har möjligheten att vara hemma tillsammans så vill vi ta den - både för vår skull och de små liven.
    Därför är det både roligt och nyttigt att få förslag på hur vi kan lägga upp det hela.

Så fortsätt jättegärna att att skriva fler förslag och idéer i tråden!

• Kokkula

Våra föddes 23:e juni och pappan i familjen var hemma i 3 månader efter födseln för att vara med våran då 21 månaders kille Anton. När pappan började jobba igen så var det heltid som vanligt och vi hade sökt dispans på förskolan och hade/har Anton på dagis deltid sen dess.

Mamma åt Anton 20060908, Alma och Alfred 20080623
  • jelena2

Jag var föräldraledig första året och tog ut tre dagar i veckan.
    Maken tog ut pappadagarna + sparad semester och var hemma de första 2½ månaderna. Sen var han hemma på heltid mellan flickorna var ett år och 1 ½ år.
    Då gick jag ner till 70% och maken började jobba 80% och tjejerna gick på dagis.
    Sen blev jag arbetslös i juni-08, men maken fortsatte jobba 80% och var alltså hemma en dag i veckan. Nu har han fått ett nytt jobb och jobbar heltid, men vi har ff massor av dagar kvar och det känns jätteskönt.
    Jag tror det är rätt så bra om man kan snåla på dagarna första året för då räcker de mycket längre. När barnen fyller ett år så måste man ta ut fem dagar och då tickar det på litegrann.
    Men nu hade vi tur eftersom maken kunde ta ut semester i början och inte "slösa" på dagarna.
    Och jag tycker det är jätteviktigt att vara två i början, minst två månader helst tre. Jag hade i alla fall inte orkat själv.
    Lycka till!

• Fenomen a

Pappa:: Hemma första 3mån heltid och gick ned i tid när de var 8mån till 1år då hemma heltid 6mån.
    Mamma: heltid hemma i 1år sedan semester imån på sommaren då de är ett och deltid tills de fyller 2

Vi har tagit långhelger nu tillsammans och det är superskönt och då tar min man fp då han har mycket högre och tar 3dagar i veckan

• päronblomman

Att vara hemma båda 2 de fösta3 månaderna kan rekommenderas.
    Våra barn var "ganska lätta" mellan 3-6 månader, och så var det sommar också. (=semester under denna period)Kring 9 månaders ålder och kring 15 månader var det rätt jobbigt här,sedan lättare efter 18 mån och ännu lättare efter 24 mån, men det är säkert olika för olika tvilling familjer. Kanske bra om man snålar med dagarna och kan anpassa "bemanningen" efter " vårdtyngden"
    Transporter till och från dagis bökigt med tvillingarna, superbra om det går att kombinera med makens arbetsresa, för att tex slippa en hämtning/lämning/dag.

• tweeling

Hej!
    Pappan 20 dagar plus att det var jul samt möjlighet att jobba hemma...så 2 1/2 månad totalt men då var han inte hemma varje dag. Våra var 6 veckor tidiga med kolik.
    Vill också bara skriva att det fungerar att vara hemma rätt mycket själv med barnen även om de är jobbiga....
    Tar också ut 3 dagar i veckan nu och har en hel del semester....vet inte hur länge jag och sambon ska vara hemma....ska ta en funderare i sommar! Tror att det är rätt bra att stretcha dagarna med tanke på att vi inte har fulla dagar för tvillingar...
    Kram Katrin

Svar på tråden Hur valde ni att lägga upp föräldraledigheten i samband med att ni fick tvillingar/trillingar?