• JennyL25

Våran katt gjorde en äcklig grej!!!!!!

Igår morse när jag sklle gå upp med våran son på snart 4 mån och byta blöja, var mörkt i hallen orade inte tända lyset för då skulle sonen skrika. Blir för ljust då.

Plötsligt ser jag några mörka fläckar lite varstans.
    Tänder ändå och ser att katten har spytt stora högar!!!!!Bläää! Urk!
    Vet inte om det var för att vi råkade lägga på lite för mycket mat åt honom kvällen innan för den var slut på morgonen.

Kan det vara så?
    Äckligt var det!!!!!

• Svar på tråden Våran katt gjorde en äcklig grej!!!!!!
  • Skusan

Katten kanske behöver avmaskas? Då kan dom börja kräkas... Eller så har han/hon ätit nåt olämpligt ute.

• kaksmulan

Förmodligen har den fått i sig nått olämpligt? Eller är katten innekatt så kan det vara hårbollar i vägen i halsen som gör att katten kräks upp maten för att få bort hårbollarna. Precis som Skusan skriver kan det också vara mask men då borde du också höra hur katten harklar sig eller hostar, men kör en avmaskningskur för säkerhets skull hur som hellst. Det skulle jag göra i alla fall...

• JennyL25

Oki
    Han är innekatt så han kan ju inte fått i sig nåt från utomhus.

ska höra vad sambon tror ochå

• kaksmulan

Då är det säkert hårbollar. Får han kattgräs ibland? Gräset behöver de för att få håret igenom tarmkanalen och blir det stopp på något vis så börjar katter att spy.

Lycka till i alla fall!

• skorpionen80

Fastän katten är innekatt så kan den ju äta av växter och andra mindre lämpliga grejer. Om det är en engångsförteelse så är det säkert ingen fara, men kolla upp det hos Veterinären om det händer fler gånger. Kolla också vad katten spytt upp - galla, hår, mask, blad mm?

• Förstföderska

Vår gamla katt spydde upp hårbollar - det är inget farligt men dock lite äckligt. Se till att katten har kattgräs att äta så brukar det lösa sig. Katten kommer ju spy ändå pga kattgräset men det går då inte så långt som det tydligen har gjort denna gång utan gräset håller magen och tarmarna igång.

Lycka till!

• JennyL25

Det var mat som han hade spytt upp. Vi har testat gräs men han vägrar tugga på det

• lilla mej

Om katten inte verkar sjuk annars, ar det sakert bara harbollar eller nagot daligt han atit. Men om han verkar vara sjuk med hog temperatur sa kan det vara nagot allvarligare, da bor du kontakta veterinar.

• S a C

Vår katt fångar och äter flugor och annat som letat sig in i lägenheten. Kanske kan vara det? För flugor är ju inte så hygieniska direkt. Många sjukdomar och sånt som dom bär på. Bäst att kräkas då ju.

• Aiwendil

Hörrni...
    Apropå det här med kattgräs..
    Min busa på 6 månader äter inte sånt... är det ett måste för
    att dom ska kunna kräkas hårbollar?
    Nån som vet?

(ursäkta TS om jag ställer en liten följdfråga i din tråd)

• Hjortrongull

Kattmalt kan vara bra om kisse inte käkar kattgräs

• Madge

Aiwendil:
    Har två kattdamer på 2 resp. 4½ år och de har aldrig ätit kattgräs. Den yngsta är dessutom semilånghår. De klarar sig, fast de får förstås kattmat som vi köpt på djuraffärn som nog hjälper till en del. Vi har hittat spyor några enstaka gånger bara.

• Chino

mina utekatter äter gräs ute sen kommer de in och kräks upp...vanligaste orsaken annars kan vara att de har mask om de är utekatter.

• EmmyLee

Ett litet tips;
    Våra katter ÄLSKAR bambu, tuggar på det som kattgräs. Bambu i kruka går att köpa lite titt som tätt på bl.a IKEA. Dom äter hellre på det än på kattgräs. Vissa katter tycker tydligen om persilja också, om man vill testa.

• pooh

Katter kräks för att göra sig av med hår, därför äter de gräs utomhus (och ibland köpt kattgräs).
    Prova att gå ut med innekatten i sele med jämna mellanrum så h*n får tugga i sig gräs, det brukar de ha i sig instinktivt att de vill göra. Dessutom behöver de ju få sol på sig så de kan bilda livsnödvändiga vitaminer.

Svar på tråden Våran katt gjorde en äcklig grej!!!!!!