Sy gardinkappa
Hej! Jag är totalt borta när det kommer till att sy. Så finns det någon vänlig som vill förklara för mig hur man syr en gardinkappa på enklast möjliga sätt?
Hej! Jag är totalt borta när det kommer till att sy. Så finns det någon vänlig som vill förklara för mig hur man syr en gardinkappa på enklast möjliga sätt?
Oj, det är jätte lätt, men hur ska jag förklara. Det beror lite på mönstret. Behöver du skarva eller kan du ha den på längden?
Tinnys: Jag behöver troligtvis skarva. Har inte tyget hemma än.
Vad du gör då är att du mäter hur lång kappa du vill ha. Lägg till minst 30 cm och klipp av. Lägg bitarna med mönstret mot varann och sy i hop skarven, glöm inte att titta så mönstret passar.
Beroende på hur kanterna ser ut på tyget så kanske du måste vika in och sy kanterna på gardinen (kortsiderna alltså) .
Sen kastar du båda långsidorna
Sen viker du ner översidan av gardinen med ungefär 15 cm på baksida. 5 cm för en volangkant upptill, 5 cm till kanalen för gardinstången. Resten blir liksom över, behövs ju när man syr sömmarna.
Nåla ut var sömmarna ska vara... Från den vikna kanten neråt 5 cm en nålrad, från den raden 5 cm neråt en nålrad. Sy efter nålarna...
Nu måste du mäta gardinen igen. Jag brukar ta det mått jag vill ha + 10 cm från översta sömmen. Det är nu noga att det blir rakt så mät och sätt nålar med små mellanrum, typ 5-10 cm.... Där ska den vikna kanten vara. Vik vid nålarna och flytta upp dem så tyget håller sig vikt. Blir det mycket tyg över på baksidan, klipp av och kasta kanten. Sy nedre delen med 2-3 cm från vikta kanten...
Det är svårt att förklara och jag vet inte hur mycket du sytt tidigare.... fråga gärna om jag bara har svamlat...
Lycka till