• chrissy

Linfröolja ok under graviditet??

Det slog mig nyligen att det kanske skulle vara bra att få i sig omega 3 och eftersom jag är vegetarian har jag nu köpt linfröolja.
    Har googlat runt lite och tycker det står olika överallt. Vissa menar på att det innehåller cyanid och att man ska undvika det under graviditeten, har även läst att det kanske orsakar för tidiga födslar, och andra säger att det funkar utmärkt. Vad ska man tro på? Eller är det kanske bäst att undvika linfröoljan tills bebisen tittat ut?

• Svar på tråden Linfröolja ok under graviditet??
  • ääni

Jag är i samma sits. Är omöjligt att få några rekommendationer kring omega-3 överhuvudtaget. Jag övervägde att ta vanliga fiskoljekapslar, för jag tänkte att de måste ju vara mer beprövade, men barnmorskan kunde inte rekommendera något. Kunde inte lova att det inte fanns några risker med det.

Har prövat linfröolja (jättedyr var den) utan att söka reda på om det kan vara farligt. Tänkte inte på det. Går bara efter livsmedelsverkets rekommendationer. Tyckte dock att oljan var ganska äcklig och hade stark smak. Skulle nog kunna få i mig den om jag bara hittade något med tillräckligt stark smak som skyler linfrösmaken. Funderar dessutom på om smaken kan bero på fabrikat.

Men det är intressant att det ev kan starta för tidig förlossning osv. Det hade jag inte hört talas om.

Kan tillägga att barnmorskan skickade remiss till dietist när jag frågade henne om detta. Kanske du skulle pröva också? Jag hoppas jag får komma dit snart för jag är i v 19.

• Snart vår tur

Chrissy: Är du så strikt veg. så du inte kan äta fisk? Fettsyrorna är jätteviktiga under graviditeten, både för mamman o för fostret. Det finns omega3 tillskott just till gravida, som alltså är studerade på gravida. Mumomega eller Efanatal, men då kommer det från fisken. Linfröolja är inte studerat på gravida så man vet ju inte riktigt. Men jag tror absolut en msk linfröolja om dagen är bättre än inga fettsyror alls (om du nu inte väljer att ta en omega3 tillskott från fisken)

• milli79

Linfröolja ska va okey, dessutom bra mot förstoppning. Men köp inte den som finns på ica. Bra linfröolja ska va förpackad i mörk flaska & håller endast 1-2mån.

• chrissy

Ääni: jag har köpt en linfröolja med citronsmak..hoppas att den inte smakar alltför päck. Tänker testa att börja ta den idag..tror som snart vår tur att det är bättre än att inte äta alls. För sånadär fiskkapslar tänker jag inte äta, och jag tänker inte börja äta fisk.
    Jag är i v 34 och tror ju inte att det sätter igång en förlossning pang bom direkt så jag tänker testa.
    På det första infomötet på mvc var det faktiskt en barnmorska som rekommenderade mig att börja ta linfröolja så det kanske är ok ändå.
    Annars får man ju i sig lite omega 3 genom rapsolja, nötter och frön också. Speciellt valnötter ska vara en bra källa till omega 3.

• ääni
    chrissy skrev 2009-03-25 08:53:22 följande:
    Ääni: jag har köpt en linfröolja med citronsmak..hoppas att den inte smakar alltför päck. Tänker testa att börja ta den idag..tror som snart vår tur att det är bättre än att inte äta alls. För sånadär fiskkapslar tänker jag inte äta, och jag tänker inte börja äta fisk. Jag är i v 34 och tror ju inte att det sätter igång en förlossning pang bom direkt så jag tänker testa. På det första infomötet på mvc var det faktiskt en barnmorska som rekommenderade mig att börja ta linfröolja så det kanske är ok ändå. Annars får man ju i sig lite omega 3 genom rapsolja, nötter och frön också. Speciellt valnötter ska vara en bra källa till omega 3.
    Ja, valnötter ska ju vara jättebra. Dessvärre är jag allergisk mot nötter och välnötter är det värsta. Annars hade jag ätit det.

Ge gärna tips på vad du blandar med oljan. Vet verkligen inte hur jag ska få i mig den...
Svar på tråden Linfröolja ok under graviditet??