• Anonym

Har du varit på en muntlig förberedelse?

Jag och min dotters pappa ligger i en boendetvist gällande dotterns framtida boende.
    Nu har vi blivit kallade till "muntlig förberedelse" i Tingsrätten om en månad. Dessförinnan är vi båda kallade till ett varsitt (separat såklart) möte på socialförvaltningen där tingsrätten kommer inhämta eventuella "uppgifter" inför denna muntliga förberedelse.

Kan någon förklara vad som händer?
    Vi har gått på samarbetssamtal, är det dessa uppgifter som skall inhämtas?
    Vad händer vid en muntlig förberedelse?
    Får man ha med sin respektive partner? Vi har båda nya sambos.
    Vad gör man? Blir man liksom "förhörd" som på en rättegång eller vad händer?
    Blir det en "dom" efter en muntlig förberedelse?

Någon som vet?

• Svar på tråden Har du varit på en muntlig förberedelse?
  • pegga

Förmodligen har tingsrätten begärt snabbupplysningar. Exakt hur såna upplysningar ser ut varierar mellan olika kommuner och utredare. Snabbupplysningar brukar innehålla uppgifter om föräldrarnas uppfattning av konflikten, om någon av föräldrarna förekommer i socialtjänstens register osv. Uppgifter från samarbetssamtalen ska inte ingå där.

Det är ingenting att oroa sig för, och inget man behöver ha med sig sambo eller liknande till, dessutom kan utredaren säga nej till det. Sambon är inte en del i ärendet och har ingen rätt att ta del i saker som rör barnet.

Den muntliga förberedelsen är ett sätt för parterna och domstolen att få en inblick i vad saken handlar om, och om domstolen behöver inhämta ytterligare underlag, som t.ex. vårdnads-/boende-/umgängesutredningar etc. inför en eventuell huvudförhandling.

Domstolen kan (men måste inte) fatta interrimistiska beslut om t.ex. umgänge, boende, och i sällsynta fall om vårdnad, om det är nödvändigt med ett snabbt beslut.

Vad som också kan vara värt att hålla i minnet är att en muntlig förberedelse också är ett tillfälle för föräldrarna att själva komma överens, och sedan få överenskommelsen juridiskt bindande.

• IsadorasMamma

Jag har varit på muntlig förberedelse och där fanns flera personer närvarande som inte hade "behövt" det, så visst kan du ta med dig din sambo.
    Ni sitter helt enkelt mittemot varandra med era advokater och en domare är också med.

Advokaterna och domaren ställer frågor. och går igenom ev yttranden.

Lycka till.

• pegga

Ah, jag missförstod nog frågan:

Vid den muntliga förberedelsen (i domstolen) kan vem som helst närvara.

• Anonym

aha, okej, tack så mycket!!!
    =)

• Anonym

Tänk bara på att om det går vidare till huvudförhandling så är det inte så bra att tex en sambo som du kanske vill ska vittna har vart med på den muntliga förhandlingen, så sa min advokat då vi var på vår muntliga förhandling.

• Anonym

Kan även tillägga att vid en muntlig förhandling så är det bara parterna, ombuden och domaren som pratar. Ibland vill domaren att parterna berättar själva varför dom är där och vad det är dom vill ska ske. Andra domare vill att ombuden berättar vad deras klienter vill. Det finns domare som vill att man tar allt från början, andra som har läst informationen innan förhandling och inte vill höra mer om det utan att man säger något nytt.

Alltså du kan ta med dig hela släkten men dom kommer inte få säga ett ljud och det är bara till nackdel om det blir en huvudförhandling. Du klarar dig gott med ditt ombud vid din sida och ett stark vilja och stabilt psyke.

Domaren kommer troligtvis ge er en stund att prata ihop er och försöka lösa frågan utan att domaren lägger sig i. Det är det dom vill, och det lyckas i de allra flesta fallen.

• Septemberbarn04

Är i exakt samma situation med min dotters pappa, så det var lärorikt att läsa det här.
    Jag visste inte ens att man måste ha ombud/advokat...... räcker det med en jurist, eller ska det vara en advokat?

• pegga
    Septemberbarn04 skrev 2009-03-28 20:11:45 följande:
    Är i exakt samma situation med min dotters pappa, så det var lärorikt att läsa det här.Jag visste inte ens att man måste ha ombud/advokat...... räcker det med en jurist, eller ska det vara en advokat?
    Det måste du inte, men du bör, det är otroligt lätt att missförstå saker och att man inte på egen hand klarar av presentera sin syn på saken på bästa möjliga sätt.

Huruvida det är en jurist eller advokat kvittar. Det finns också ombud som är vare sig det ena eller det andra, men som har erfarenheter som du som klient bedömer som adekvata.

Du väljer alltså själv vem som skall företräda dig, om du vill ha någon som företräder dig.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2009-03-25 09:39:14 följande:
    "Dessförinnan är vi båda kallade till ett varsitt (separat såklart) möte på socialförvaltningen där tingsrätten kommer inhämta eventuella "uppgifter" inför denna muntliga förberedelse."
    - tingsrätten har begärt upplysningar jml FB 6:20. Familjerätten kommer bara att redovisa fakta (det ni säger, registeruppgifter etc), inte lämna ngt förslag etc. Kanske pratar de med barnet....

Vi har gått på samarbetssamtal, är det dessa uppgifter som skall inhämtas?
    - Vad som har förekommit vid samarbetssatal FÅR inte redovisas till rätten....

"Blir det en "dom" efter en muntlig förberedelse?"
    - det blir aldrig någon slutlig dom efter en muntlig förberedelse. Om parterna yrkar på det kan det bli ett intermistiskt beslut (som gäller tills vidare)...
  • Septemberbarn04
    pegga skrev 2009-03-28 20:42:10 följande:
    Det måste du inte, men du bör, det är otroligt lätt att missförstå saker och att man inte på egen hand klarar av presentera sin syn på saken på bästa möjliga sätt.Huruvida det är en jurist eller advokat kvittar. Det finns också ombud som är vare sig det ena eller det andra, men som har erfarenheter som du som klient bedömer som adekvata.Du väljer alltså själv vem som skall företräda dig, om du vill ha någon som företräder dig.
    Tack för tips! Jag har kollat upp min hemförsäkring och har rättskyddshjälp genom den, så jag har kontaktat en familjerättsadvokat nu. Väntar på svar.

Är det till fördel eller nackdel att vara den som lämnar in stämningsansökan gentemot den andra först? Eller är det till fördel att vara den som tar emot en anmälan?
    Det känns spontant som om jag borde lämna in ansöka gentemot honom först, för att försvara den mantalsskrivning som min dotter redan har hos mig?

Jättesvårt att veta hur man ska tänka och göra....
  • pegga

Det är bättre att du tar såna frågor med ditt ombud, men rent allmänt är det så att du bara kan stämma för att få till en förändring, så om dottern redan bor hos dig och skriven hos dig är det inte meningsfullt att göra någonting.

• Anonym (hmm)

Är det ingen som för barnets talan i frågan

• Anonym

Anonym (hmm) skrev 2009-03-29 13:36:53 följande:

Är det ingen som för barnets talan i frågan
    Föräldrarna för barnets talan och domstolen ska fatta beslut enbart utifrån barnets bästa.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2009-03-29 14:12:20 följande:
    Anonym (hmm) skrev 2009-03-29 13:36:53 följande:
    Föräldrarna för barnets talan och domstolen ska fatta beslut enbart utifrån barnets bästa.
    Och i förlängningen är syftet med en ev boendeutredning att fokusera på barnets bästa...
Svar på tråden Har du varit på en muntlig förberedelse?