• Anonym (undrande)

Forsakringskassan

Hej,

Jag undrar nagra saker om tillfallig foraldrapenning vid vard av barn. Jag har ringt FK men koerna ar sa langa....

Sonen har varit hemma sen i onsdags (18/3) halv dag. Da togs ingen vab ut. Jag vabbade torsdag och halva fredag. Sonen fortsatter att vara sjuk pa helgen ( ingen vab tas sjalvklart ut eftersom jag och min man ar lediga). Mandag vabbar jag likasa tisdag samt idag. Nar kravs lakarintyg?

En annan sak. Jag anmalde vab i torsdag men nar sonen fortfarande var sjuk i mandags sa anmalde jag inte ny vab. Skulle jag gjort det?

Tacksam for svar fran nagon som har mer koll an mig :)

• Svar på tråden Forsakringskassan
  • Bumblebina

Läkarintyg krävs efter en vecka... Sjukt, men så är det. Du skall också anmäla vab varje dag du är hemma och skulle ha arbetat. Ibland har jag glömt det och då skrivit detta under meddelande på anmälan. Det är inte alltid så lätt att komma ifrån ens 5 minuter för att kunna anmäla vab när man faktiskt har ett sjukt barn att ta hänsyn till... Det har funkar bra, om man nu kan uttrycka sig så öht när det gäller fk...

• Anonym (undrande)

Tack for ditt svar...

Med andra ord skulle jag behova ha lakarintyg from idag eller imorgon da. Jag tog ingen vab pa onsdagen utan borjade ta det pa torsdagen. Sa lakarintyg borde vara fran imorgon med andra ord???

• Anonym

Alltså vill FK ha läkarintyg.. har jag aldrig hört.. ???

• Bumblebina

Jepp... En vecka får du vab'a utan läkarintyg, men sen ska du dra med dig ungen till vc för att få läkarintyg för "whatever". Idiotiskt, eller hur... Gäller samma både för sjukskrivning och vab.

• Anonym

Ahh.. då är det redan för sent för oss..

Vi har ju haft vattkoppor och sen blev hon dålig magen så vi har bara stannat hemma... Men nu är hon bra och ska gå till dagis imorgon. hmmm.. så då får vi ingen ersättning för de sista dagarna antar jag? ...

• Anonym (undrande)

Jag var hos lakaren och fick medicin utskriven i mandags men fick inget intyg. Vi har svinkoppor. Har ingen som helst erfarenhet av detta... Lakaren sa att man kan ga tillbaka till forskolan nar det inte kommer flera koppor. Men dom som redan finns i ansiktet smittar inte dom langre....Det ar extremt forvirrande med smabarn och deras sjukdomar.

• Bumblebina

Ring och prata med fk. De kan ju vara medgörliga ibland om du får en vettig människa att prata med...

• Pineapple

Man behöver bara anmäla FÖRSTA dagen man vabbar - man ska alltså inte ringa, SMSa eller anmäla på nätet varje dag... SEdan går man in och begär tillfällig föräldrapenning för de dagar som blir.

• skogstomte

Om du var hos läkare i måndags och han konstaterade svinkoppor som ju inte är något som går över på ett par dygn så borde du bara kunna ringa till Vc och be om ett läkarintyg. Dumt att gå dit igen och ev smitta ner någon annan.

• Anonym (fk)

Du behöver läkarintyg from åttonde sjukdagen (inkl helgens dagar).

Bumblebina - Det är inte konstigt alls tycker jag, annars skulle man ju kunna stanna hemma så länge man vill utan att barnet är sjukt, men med ersättning som skattefinansieras. Vill dessutom tillägga att man inte alls behöver "dra med ungen" till vårdcentralen, det går utmärkt att gå helt vanligt med sitt barn (det brukar jag kalla min son) till valfri läkare.

• Lovan
    Anonym (fk) skrev 2009-03-26 09:20:55 följande:
    Du behöver läkarintyg from åttonde sjukdagen (inkl helgens dagar). Bumblebina - Det är inte konstigt alls tycker jag, annars skulle man ju kunna stanna hemma så länge man vill utan att barnet är sjukt, men med ersättning som skattefinansieras. Vill dessutom tillägga att man inte alls behöver "dra med ungen" till vårdcentralen, det går utmärkt att gå helt vanligt med sitt barn (det brukar jag kalla min son) till valfri läkare.
    Men så bra att du kommer med information.
    Dock vill jag tillägga att det är ganska onödigt att komma och vara snorkig. För ja, det var just var du var.
    Vill dessutom tillägga att man inte alls behöver "dra med ungen" till vårdcentralen, det går utmärkt att gå helt vanligt med sitt barn (det brukar jag kalla min son) till valfri läkare.
    Vill dock hålla med om att det känns onödigt att åka till vc för en förkylning som håller i sig. Efter 1½ vecka - fine. Men en vecka känns markant för lite.
    Vissa barn är helt enkelt sjuka lite längre än andra, och det känns otroligt korkat rent utsagt att behöva belasta vården med en förkylning som hållt på i 7 dagar.

Vårdköerna är otroligt långa, och att behöva ta en akuttid på vc för en förkylning, känns ibland rätt skrattretande. Så många bryr sig säkerligen inte om att använda sig av vab de dagarna de är hemma, och därför får mindre pengar i plånboken.
    Men det kanske är det som byråkraterna är ute efter?
    C'mon - let's göra get-ragu!!!
  • Anonym
    Du behöver läkarintyg from åttonde sjukdagen (inkl helgens dagar). Bumblebina - Det är inte konstigt alls tycker jag, annars skulle man ju kunna stanna hemma så länge man vill utan att barnet är sjukt, men med ersättning som skattefinansieras. Vill dessutom tillägga att man inte alls behöver "dra med ungen" till vårdcentralen, det går utmärkt att gå helt vanligt med sitt barn (det brukar jag kalla min son) till valfri läkare.
    Jag kan köpa argumentet med sjukintyg men samtidigt så kan man ju inte få mer än 60 dagar total per år och 120 med särskild anledning. Ytterligare dagar krävs ju svår sjukdom. Så med det i bakhuvudet...

Tycker dock att det hade varit synd om min dotter med diaree att behöva gå till doktorn (alldeles oavsett vilken doktor man går till) bara för att skaffa ett intyg. Hur många ombyten skulle jag inte behöva ta med då... Inte så kul att göra på sig hela tiden.. ju... men men...

Nu kommer jag "skita" i de sista dagarna eftersom jag ändå jobbade hemma halvdagar så det blir bara 1½ dag totalt.. det får vi klara oss utan helt enkelt.

(Jo jag har skrivit förut i tråden.. .dotter med vattkoppor och sen diaree)
  • Pineapple

Jag kan inte helt svära på det men jag tror att även distriktssköterskor och sjuksköterskor kan skriva intyg för barnen.

• tjenixen
    Pineapple skrev 2009-03-25 13:21:22 följande:
    Man behöver bara anmäla FÖRSTA dagen man vabbar - man ska alltså inte ringa, SMSa eller anmäla på nätet varje dag... SEdan går man in och begär tillfällig föräldrapenning för de dagar som blir.
    Du anmäler ju bara första dagen du vabbar inte varje dag - förstod inte din första mening kanske?? Men som sagt, man anmäler ju första dagen man är hemma och vabbar och sen när barnet är friskt igen så går man in på nätet då och begär föräldrapenning för de dagar man varit hemma och vårdat sjukt barn. Då kommer ju intyget hemskickat som förskolan ska skriva under och sen får man skicka in det så vips kommer pengarna:) Måste säga att f-kassan verkligen varit snabba för oss varje gång vi vabbat. T ex nu, i söndags skickade jag in två intyg ( två barn, olika vabbgångar ) och de hade det som tidigast i måndags, i dag har jag pengarna på kontot. Jättebra jobbat där.
  • Pineapple

Tjenixen - precis som jag skrev! :) Anmäl första dagen. Jag skrev som jag gjorde för att bumblebina skrev att man skulle anmäla varje dag, men det stämmer ju inte. Man ska INTE ringa, SMSa eller anmäla på nätet varje dag.

• tjenixen
    Pineapple skrev 2009-03-27 10:09:40 följande:
    Tjenixen - precis som jag skrev! :) Anmäl första dagen. Jag skrev som jag gjorde för att bumblebina skrev att man skulle anmäla varje dag, men det stämmer ju inte. Man ska INTE ringa, SMSa eller anmäla på nätet varje dag.
    Jaa, det var jag som missade att du skrev ordet inte där. Sorry. :)
Svar på tråden Forsakringskassan