• Anonym (TS)

Hur vanligt är det med sent missfall?

Någon som vet hur vanligt det är att efter v.18 få missfall?

det är mest en fråga, är inte drabbad av det elller någon jag känner men hört att man kan efter v.18 fortfarande få missfall?
    stämmer det? när är typ gränsen nådd att risken är liten?
    trodde det var v.12 men läser lite trådar här å där å många fått missfall sent.

mvh TS

• Svar på tråden Hur vanligt är det med sent missfall?
  • Familjetrollet

MF får man innan v 12 efter v 13 heter det MA

jag fick besked i v 16 att barnet hade gått bort.så jag hade MA.man kan förlora ett barn i magen under hela gravidteten.finns många vars barn har somnat in bara några dagar/veckor innan bf

• Anonym (TS)
    Familjetrollet skrev 2009-03-25 11:44:14 följande:
    MF får man innan v 12 efter v 13 heter det MAjag fick besked i v 16 att barnet hade gått bort.så jag hade MA.man kan förlora ett barn i magen under hela gravidteten.finns många vars barn har somnat in bara några dagar/veckor innan bf
    ma står för?
    nej är det sant =(
    vet de varför de sker?
    nu blev jag ledsen .. usch! helrle förlora ett barn i början än mot slutet.. fyyy!!!!
  • Familjetrollet

Anonym (TS) skrev 2009-03-25 11:46:38 följande:

ma står för?nej är det sant =(vet de varför de sker?nu blev jag ledsen .. usch! helrle förlora ett barn i början än mot slutet.. fyyy!!!!
    de vet inte alltid varför ett barn somnar in i magen.oftast har barnet bara somnat in utan nått fel.jag fick inte veta varför vårt barn hade somnat in.men enligt bm så kan barn faktsikt slita av navelstängen,vårt barn hade inte navelstäng när det kom ut

nu är ju inte det många % som förlorar barn sent i graviditeten som tur är.

Ma står för missed abort,kroppen fortsätter som gravid men stöter inte ut barnet.oftast stöter kroppen ut barnet,men ibland gör kroppen inte det

livet är inte rättvist alla gånger villket man får erfara
  • Anonym (a)

Missfall står för ett akut skede då man blöder ut fostret/barnet. Kan ske närsomhelst.
    MA står för missed abortion vilket betyder att man upptäcker att fostret/barnet dött när man gör vul eller ul men kroppen ännu inte stött ut det. MA är oerhört vanligt men upptäcks oftast inte då vi inte av rutin gör ul/vul i tidiga veckor i Sverige. Men en vanlig vecka för fostret att dö är v8 och sedan stöts det ut några veckor senare. I v8 är det mycket som ska stämma och är det då något fel så är inte fostret vidare livsdugligt. Och börjar man då blöda utan att veta om att fostret dött så kallas det för missfall.

• Anonym (a)

Glömde det viktigaste 1-3% får missfall/MA efter v12.

• Anonym (TS)

Gud va tragiskt att höra =(

tack för alla svar!

• Anonym (orolig)

Anonym (a) skrev 2009-03-25 11:57:49 följande:

Missfall står för ett akut skede då man blöder ut fostret/barnet. Kan ske närsomhelst.MA står för missed abortion vilket betyder att man upptäcker att fostret/barnet dött när man gör vul eller ul men kroppen ännu inte stött ut det. MA är oerhört vanligt men upptäcks oftast inte då vi inte av rutin gör ul/vul i tidiga veckor i Sverige. Men en vanlig vecka för fostret att dö är v8 och sedan stöts det ut några veckor senare. I v8 är det mycket som ska stämma och är det då något fel så är inte fostret vidare livsdugligt. Och börjar man då blöda utan att veta om att fostret dött så kallas det för missfall.
    Jag undrar lite över det du skriver om v.8 att det är en vanlig vecka för fostret att dö. Är det 8 fullgångna veckor som räknas då? Jag har läst någonstans att om man ser ett hjärta slå i v. 8 så är chanserna rätt stora. Känner du till något om det? Eller någon annan?
  • Anonym (a)

Ser man ett hjärta slå efter att man passerat v8 så är chanserna mycket stora för att det ska gå vägen. Det ska ungefär vara som att ha passerat v12 då, och att risken då bara är ca 1-3% för mf men det finns ju som sagt aldrig några garantier.

Tydligen händer det väldigt mycket under v8 då många "pusselbitar" ska komma på plats och är det då något som inte stämmer så avbryts graviditeten och fostret slutar utvecklas och kan till och med återbildas och absorberas.

• Anonym (orolig)

Anonym (a) skrev 2009-03-25 13:22:17 följande:

Ser man ett hjärta slå efter att man passerat v8 så är chanserna mycket stora för att det ska gå vägen. Det ska ungefär vara som att ha passerat v12 då, och att risken då bara är ca 1-3% för mf men det finns ju som sagt aldrig några garantier.Tydligen händer det väldigt mycket under v8 då många "pusselbitar" ska komma på plats och är det då något som inte stämmer så avbryts graviditeten och fostret slutar utvecklas och kan till och med återbildas och absorberas.
    Tack så mycket för ditt svar. Jag är i v. 7+2 idag och ska få komma på ett vul på fredag. Men då är det lite tidigt ändå om det är så att man ska ha passerat v. 8. Jag har en del blödningar så jag är väldigt orolig. Har haft Ma tidigare.
  • Anonym (a)

Åh vad tråkigt att höra att du har haft blödningar. Jag förstår att oron är stor och det är ju ingen tröst heller att höra att det kan gå bra. Man tänker oftast nattsvart, speciellt om man behövt gå igenom det tidigare. Vilken vecka upptäcktes ditt ma tidigare?

Svar på tråden Hur vanligt är det med sent missfall?