• Anonym (barbamamman)

Danska Rikshospitalets diet???

Hej gott folk!
    Funderar på att prova den danska rikshospitalets diet,läst så mycket olika saker om den...ena säger TOPPEN medans andra säger BOTTEN....
    Om man följer den slaviskt som man ska och sedan efter dessa 13 dagar fortsätter äta mindre och nyttigt och tränar! så borde man väll kunna hålla vikten??och fortsätta gå neråt?
    Det sägs att den är en ämnesomsättningsdiet...
    men har läst på nått ställe att den förstör ämnesomsättningen??

Känns ändå i nuläget som en bra diet att kickstarta med???

Jag skriver här för att få åsikter,tips,osv....dock inga otrevliga!
    Har du testat den?? vad fick du för reslutat? hur gick det under tiden?
    Hur har det gått efteråt med vikten??hur gjorde du efteråt???
    Ska man äta på särskilda tider??tips??

Meny DAG ETT
    Frukost: En kopp svart kaffe med en sockerbit.
    Lunch: Två hårdkokta ägg med spenat kokt i vatten och en tomat.
    Middag: En stor biff (ca 250 g) och sallad med olja och citron.

Meny DAG TVÅ
    Frukost: En kopp svart kaffe med en sockerbit.
    Lunch: Tio skivor skinka och tre dl naturell yoghurt.
    Middag: En stor biff (ca 250 g) och sallad med olja och citron.

Meny DAG TRE
    Frukost: En kopp svart kaffe med en sockerbit, en skiva rostat bröd utan smör eller pålägg.
    Lunch: Två hårdkokta ägg med en skiva skinka, sallad.
    Middag: Kokt broccoli och en tomat till efterrätt en frukt

Meny DAG FYRA
    Frukost: En kopp svart kaffe, en sockerbit, en skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
    Lunch: En liter juice och tre dl naturell yoghurt
    Middag: Ett hårdkokt ägg och en riven morot samt en liten keso naturell (250 g)

Meny DAG FEM
    Frukost: en riven morot med citron
    Lunch: en stor bit kokt torsk med citron, en liten klick smör
    Middag: en stor biff (250 g), sallad med broccoli

Meny DAG SEX
    Frukost: En kopp svart kaffe, en sockerbit, en skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
    Lunch: Två hårdkokta ägg, en riven morot
    Middag: En halv kyckling, sallad med olja och citron

Meny DAG SJU
    Frukost: EN kopp te utan socker
    Lunch: Ingenting
    Middag: En grillad lammkotlett, färsk frukt

Meny DAG ÅTTA
    Lunch: Två hårdkokta ägg, en skiva skinka, sallad
    Middag: Kokt broccoli, en tomat, en frukt

Meny DAG NIO
    Frukost: En kopp svart kaffe, en sockerbit
    Lunch: Tio skivor skinka, tre dl yoghurt naturell
    Middag: En stor biff (250 g), sallad med olja och citron, en frukt

Meny DAG TIO
    Lunch: Två hårdkokta ägg, en skiva skinka, sallad
    Middag: Kokt broccoli, en tomat, en frukt

Meny DAG ELVA
    Lunch: En liter juice, tre dl yoghurt naturell
    Middag: En hårdkokt ägg, en riven morot, en liten burk keso naturell (250 g)

Meny DAG TOLV
    Frukost: EN riven morot med citron
    Lunch: En stor bit kokt torsk med citron, en liten klick smör
    Middag: En stor biff (ca 250 g), sallad med broccoli

Meny DAG TRETTON
    Lunch: Två hårdkokta ägg, en riven morot
    Middag: En halv kyckling, sallad med olja och citron

• Svar på tråden Danska Rikshospitalets diet???
  • sötäpplet

Varför svält kur?!

Varför inte bara börja äta nyttigt och motionera från början istället?

• Anonym (barbamamman)

för att få en kick start...

• Anonym

Gör det inte! Hela ens ämnesomsättning blir förstörd, man går upp ännu mer i vikt efteråt!

• Anonym

Testa ist soppan jag har recept på i min blogg. Svärfar fick det receptet då hans hjärta blev förstorat och han var tvungen att gå ner i vikt pga det. Jag har dock inte testat själv. Fick receptet för att soppan är jäkligt god

• Mamsis

Haha bra att jag blev anonym i mitt inlägg (4)hahaha, lätt att hitta bloggen då

• sötäpplet

Jag kanske är lite udda... men jag gör inget hokus pokus med mig själv.

Vill jag t.ex. äta nyttigare och förbättra min kost så funderar jag efter vad som är rimligt. Vilka förändringar kan jag göra och sedan hålla RESTEN AV LIVET.

Tänker man så går alla bantningsmetoder bort. Jag tror på små steg och långsamt.

Hittills har jag lyckats med att ta bort limpa från frukosten. Först började jag äta bröd med fullkorn istället, och nu äter jag knäckebröd. Och limpa äter jag max en gång per år, när man t.ex. är gäst hos nån kompis och denne bara har limpa till frukost.

Från 4 bitar socker i te och kaffe till noll. Tog några månader men så himla enkelt nu i efterhand. Inget jag saknar.

Jag dricker bara vatten till maten och mellan måltiderna. Började med vatten bara på veckorna, sedan blev det helgerna också. Läsk dricker jag numera ca 3 ggr per år, och det är inte ens speciellt gott längre.

Handlar nästan inga former av halvfabrikat i köksskåpet finns just nu en våffelmix och en med marsansås-pulver (fy, fy, fy på mig...). Men. Inga färdiga köttbullar, inga fiskpinnar, fiskbullar, quornfiléer, felixpajer, färdigrätter osv... Nada. Panerar min fisk själv, gör egna bönbiffar i mixern. Dels för att det blir godare, man vet mer vad man får i sig och det är hälsosammare. Det händer att vi handlar korv... sådan med hög köttprocent.

Arbetar på att äta minst 3 frukter om dagen och grönsaker till varje måltid. När detta känns som enkelt ska jag ta tag i att promenera minst 30 minuter varje dag (tränar redan på gym regelbundet, men vill få till vardagsmotionen också).

Försöker också att tänka mig för så snart snask, fikabröd och godis kommer i närheten. Försöker tänka "Vill jag verkligen ha det här eller äter jag av vana?" "Går det lika bra med en frukt?" "Är jag egentligen hungrig? " = ät mat i stället osv. Försöker också att köpa lite dyrare godis och då i mindre kvantitet. T.ex. chokladpraliner, hägendas glass osv. Nappar INTE på erbjudanden om chokladbitar "3 för priset av 2" (men visst är det svårt att motstå).

Jag är inte beredd att aldrig mer äta något sött, alltså gör jag inte såna löften eller förbud. Men jag arbetar på att begränsa det och hoppas på att jag kan komma på ett sätt att minska det ännu mer i framtiden, samtigt som jag får kosten mer nyttig.

• Anonym (humbug)

Jag inser att det här inte är vad du vill höra just nu. Men den där dieten är inte konstruerad av Danska Rigshospitalet. Det är en myt som florerat under många år. Rigshospitalet tar inget som helst ansvar för den, och ärligt talat är den inte mycket att hänga i julgranen.

Att den skulle påverka förbränningen är inte sant. Du kan byta ut maten i den här dieten till vilka andra livsmedel som helst och bara äta sådär riktigt lite av det - Klart att du går ner i vikt då! Äter man väldigt lite mat går man ner i vikt, men ju mindre du äter under de där veckorna desto större risk är det att du går upp väldigt mycket av de kilona direkt igen när du slutar med vansinnesdieten. När man äter mycket lite mat tappar man mycket vatten i kroppen. När du då börjar äta mer normala mängder mat igen kommer du gå upp de där kilona direkt igen eftersom vanliga mängder mat har vatten i sig som kroppen binder.

Som sagt, jag ser i trådstarten att du inte vill ha kritik men det här är inte kritik. Jag skriver bara sanningen ... Det här är ingen riktig diet. Låt mig t.ex. hänvisa till: www.gt.se/halsa/1.1301059/hitta-ratt-diet-for-dig
    och låt mig citera vad det står i första stycket längst ner: "En positiv utveckling är att många av de mest oseriösa dietformerna har självdött. Exempel på dessa är ananasdieten, flygvärdinnedieten, Shangri-La-dieten och Rigshospitalets bantningskur som oftast bygger på bisarra kostråd. " Men eftersom du fortfarande hört talas om den har myten uppenbarligen inte helt självdött ...

• Anonym (em)

Om du vill få en rivstart så testa Cambridekuren i några veckor. Det fungerar och är godkänt av livsmedelsverket.

Ät det några veckor och gå sedan över till en sund bantningsmetod. Jag föredrar viktväktarna. Man får äta allt men inte jämt.
    Jag går ner i vikt när jag äter enligt deras modell.

Lycka till!

Svar på tråden Danska Rikshospitalets diet???