• Anonym (ont ont ont)

Dödsont i magen, tarmarna? Snälla hjälp

Jag har haft det så här ett par gånger innan, och nu kommer det igen Får plötsligt så sjukt ont i magen och måste gå på toa. Sitter bara och kvider. Jag har så ont att jag blir ljuskänslig och mår illa av smärta. Har sökt för det, men de hittar ingenting! Någon som känner igen sig i detta? IBS? Tarmproblem?

• Svar på tråden Dödsont i magen, tarmarna? Snälla hjälp
  • Mrs Winter

Kontakta sjukvården för att få råd/hjälp.

• Ms TB

Efter massvis med magkatarr och hemska smärtor i magen hela helgen slutade jag att snusa igår. Jag har inte haft ont i magen sedan igår kväll.
    Snusar du?

• Anonym (ont ont ont)

Anonym: Jag har uteslutit laktos på läkares inrådan.

Mrs. Vinter: Jag var inne för en vecka sen med detta, prover visar ju ingenting!

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, det är nog bara att genomlida. Tänkte om någon hade haft samma...

• Anonym (ont ont ont)

Ms TB skrev 2009-03-25 12:56:05 följande:

Efter massvis med magkatarr och hemska smärtor i magen hela helgen slutade jag att snusa igår. Jag har inte haft ont i magen sedan igår kväll. Snusar du?
    Nej, jag snusar inte. Fick höra att det sitter "för långt ner i systemet" för att vara magkatarr. Men det kan ju vara det.
  • Ms TB

Det är inte livmodern då?
    Jag hade förstoppning, sedan plötsligt fick jag skitont i magen i den nedre delen, trodde ju det hade med förstoppningen att göra men  det visade sig vara vatten i livmodern (cysta som spruckit). Jag hade ont när jag gick på toa, när jag gick osv.

• FlaxMamma

jag har haft IBS i 18 år nu och upplever precis samma..
    varje dag nu sen jag blev gravid.
    det är fruktansvärt och känns som att tarmarna vrider på sig och jag måste akut till toaletten. Men det tar lång tid att få diagnosen och man måste göra mångaundersökningar innan för att utesluta andra sjukdomar.
    så sök hjälp istället för att anta att det är IBS.

Lycka till!!

• Anonym

Kan vara en Cysta?! jag hade likadant... tog ett tag innan dom hittade den bara..

• Anonym (ont ont ont)

Nu gör ni mig lite nervösa när ni snackar cystor här Okej, jag har jätteont, men både på akuten och VC har de tagit emot mig som om det vore "en fis på tvären", ungefär. När jag sökte akut för detta för ett halvår sen kunde jag inte gå upprätt pga smärta. Men det passerade ju.
    Jag vill verkligen ha det utrett och ur världen. Jag har iofs haft "känningar" runt livmodern i ett par dagar, det sticker mycket och känns som mensvärk (helt fel tidpunkt i cykeln), så det KAN vara den som gör ont och inte tarmarna. Hm.

ÄntligenLycklig, hur funkar det med IBS-artade tarmbesvär och värktabletter på paracetamol? Har man känslig mage vill man inte göra den mer upprörd.

• lalasmama

jag har MB crohn (crohns sjukdom) sedan några år..
    jag fick som kramper i magen i början, & även nu då & då efter jag ätit tex majs, broccoli, kött, champinjoner.. (& inte tuggar ordentligt..)
    min läkare förklarade att de var inflammerat i tarmen så de blev stopp när maten skulle passera speciellt mat som ej sönderdelas i magen.. som tex majs då som passerar hela om man ej tuggar dem!
    jag fick ont i magen nattetid, uppsökte läkare, gjorde en massa undersökningar.. bla tunntarmsröntgen.. först då såg de förträngningen på mig..
    har du blivit röntgad?
    har du ätit något speciellt idag å de tidigare gångerna du blivit sjuk?
    hör av dig om du vill veta mer.. //maria

• Anonym (Fjärt-lisa)

Hade jätteproblem med min mage innan. Fisar som satt på tvären enligt sjukvården, magen svullnade upp som en ballong och jag hade så ont att jag inte visste vad jag skulle göra.
    Så fort jag fuskade och åt för lite fibrer kraschade magen, åt jag för mycket fibrer kraschade magen. Fes gjorde jag jämt
    Jag slutade äta kött, fisk och fågel och min mage mår så mycket bättre. Jag kan äta bönor dagligen nu utan att släppa en fjärt!

vet ju itne om det hjälper dig :D

• Mrs Winter
    Anonym (ont ont ont) skrev 2009-03-25 14:23:11 följande:
    Nu gör ni mig lite nervösa när ni snackar cystor här Okej, jag har jätteont, men både på akuten och VC har de tagit emot mig som om det vore "en fis på tvären", ungefär. När jag sökte akut för detta för ett halvår sen kunde jag inte gå upprätt pga smärta. Men det passerade ju. Jag vill verkligen ha det utrett och ur världen. Jag har iofs haft "känningar" runt livmodern i ett par dagar, det sticker mycket och känns som mensvärk (helt fel tidpunkt i cykeln), så det KAN vara den som gör ont och inte tarmarna. Hm.ÄntligenLycklig, hur funkar det med IBS-artade tarmbesvär och värktabletter på paracetamol? Har man känslig mage vill man inte göra den mer upprörd.
    Paracetamol (Alvedon,Reliv) är skonsamt för magen.Men jag tycker ändå du skall söka hjälp hos sjukvården igen.Dels för  kanske lugna dig,samt att försöka undvika spekulationer.
  • FlaxMamma

Anonym (ont ont ont) skrev 2009-03-25 14:23:11 följande:

Nu gör ni mig lite nervösa när ni snackar cystor här Okej, jag har jätteont, men både på akuten och VC har de tagit emot mig som om det vore "en fis på tvären", ungefär. När jag sökte akut för detta för ett halvår sen kunde jag inte gå upprätt pga smärta. Men det passerade ju. Jag vill verkligen ha det utrett och ur världen. Jag har iofs haft "känningar" runt livmodern i ett par dagar, det sticker mycket och känns som mensvärk (helt fel tidpunkt i cykeln), så det KAN vara den som gör ont och inte tarmarna. Hm.ÄntligenLycklig, hur funkar det med IBS-artade tarmbesvär och värktabletter på paracetamol? Har man känslig mage vill man inte göra den mer upprörd.
    alvedon går bra men akta dig för treo (jättedåligt för mig iaf)
  • FlaxMamma

det tog mig 14 år att få diagnos.
    många tester som måste göras för att utesluta allt annat och MÅÅÅÅÅNGA läkare som inte brydde sig.

• MizzTez

Jag har så... De hittar inte heller något fel på mig, inte så att det går att medicinera iallafall. Däremot har jag fått "stillastående" tarmar och ibs.
     Går inte att göra så mycket åt det men det går att lindra det, genom att först och främst slänga ut ALLA light produkter, ta en promenad, se till så att du skiter varje dag, dricker mycket vatten och när du får ont tar en varm dusch eller lägger en varm handduk på magen.
    En av mina läkare sa åt mig att dricka olivolja varje dag ca 2 msk men har man smakat på olivolja så inser man att det är inte värt det. Men det är till för att smörja upp tarmarna igen eftersom de blivitt uttorkade och light-produkter torkar ut dem. Jo, var lite försiktig med grönsaker och fibrer åxå, ät lite av det för det kan göra att det blir svårt att skita om du inte får i dig tillräkligt med vatten.

Så, om du funderar på något kan du alltid inboxa mig.. Har haft detta i ca 15 år nu så jag har hunnit gå igenom enheldel och testat mig fram med kost odyl.

Svar på tråden Dödsont i magen, tarmarna? Snälla hjälp