• Henriqueta

Hjälp! min 14 årig lyssnar inte på mig

Hej alla vänner

Min dotter är 14 och blir 15 i december, hon lyssnar inte på mig och kräver mig på pengar.
    Vi hadde kommit överens att hon skulle få 250 kronor i månad, de pengar är bara till nöje och lite andra saker, jag står för klädder och mobil. Hon har varit på resan i december till afrika tillsammans med min syster. Jag har skickat pengar till henne som hon köpte massa klädder och skor där nere. Nu när hon är tillbaka så kräver hon mig på pengar under den tid som hon var på resan.
    Hon vill inte gå till skola eller göra nåt och hon säger att hon kommer inte och göra nåt så länge jag inte ge henne alla pengar, samtidigt som hon håller på och bråka med mig och skriker till mig.

Vad ska jag göra? hon psyka mig.
    HJÄLP

• Svar på tråden Hjälp! min 14 årig lyssnar inte på mig
  • Bevabus

Säg bara Nej helt enkelt. Hon fick ju massor med pengar under resan att handla kläder för, så varför få mera? 250 kronor i månaden räcker alldeles utmärkt, för hon behöver ju inte betala allt det dyra som ni föräldrar betalar. Hon får lära sig att acceptera att det är era pengar.

• Henriqueta

Tack för hjälpen!!
    Ska försöka stå för vad jag tycker. Den ålder är värkligen inte lätt.
    Tack

• Sess87

Mitt råd till dig är att säga: Jag har inte råd just nu (om du nu verkligen inte har det) men om du sen går och köper saker till dig själv så ger du fel signaler.

Försök få till en kontakt på det sättet att säga: Skulle du vilja hjälpa mig med det här så får du en hundring, då brukar de lyssna.

Hota aldrig med att: nej men då får du inga pengar, det sitter kvar i en tonårings hjärna och hon tänker: Nej men jag får ändå inga pengar, då kan jag bete mig hur jag vill.

Säger du nej en gång, så tror denne att nej gäller för all framtid.

Försök komma på saker du kan behöva hjälp med och belöna henne efter det sen.

Någon gång kanske hon säger: Mamma, den där tröjan vill jag ha, du vet att du inte har råd och säger, ja jag vet att du vill det men nu kan vi verkligen inte köpa den..SEN när du är ensam och har pengar så kanske du kan köpa den där tröjan till henne.

Men våga ställa rimliga krav och hota aldrig. Hoppas det hjälpte lite

Svar på tråden Hjälp! min 14 årig lyssnar inte på mig