Vad behövs fixas innan bebis kommer?
vad tycker du är det viktigaste att fixa och köpa inför bebisens ankomst? vad kan man vara utan och vad kan man inte vara utan?
Vad har du för "inköpslista"?
vad tycker du är det viktigaste att fixa och köpa inför bebisens ankomst? vad kan man vara utan och vad kan man inte vara utan?
Vad har du för "inköpslista"?
Det är ju hemskt individuellt vad som är oumbärligt och vad som är onödigt. Somliga samsover, andra använder spjälsäng, somliga har skötbord, andra byter på golvet, en del använder babysitter, andra inte.
Skulle tippa på att det man kan enas om är kanske vagn och/eller sele/sjal, blöjor och kläder! Vi har även haft stor användning av babymonitor, näsfrida och andra diverse "skötsaker" som stjärtsalva och alvedon och sånt.
*Bilstol om ni kommer köra till & från BB.
*torra lappar(rekomenderar euroshopper väl blöta är dom jätte mjuka), blöjor och frottetrasor (10-p från ikea är toppen)
*lite kläder
*mjuk gosig filt.
*ev spjälsäng
*vagn (oftast best vara)
Resten kan man köpa eftersom man ser behovet.. Vi hade iofs köpt babyvakt, sitter och massa annat innan. Mest ett sätt att förbereda sig inför vad som komma skall tror jag.men det va inget som behövdes första tiden..
Jag väntar min bebis den 19 april, behöver man köpa någon overall då tror ni? Har än så länge bara massor med sparkdräkter och filtar, men ingen fleece-overall eller liknande..
Jag har bf den 12 april och tänkte skicka iväg maken att handla lämpligt ytterplagg när bebisen kommit om det är kallt då. Oftast räcker det ju med filtar. Inte så mycket man plockar upp så små bebisar ute.
Smart ! =)
Att jag inte tänkt på det, men det är väl för att man är så fantastiskt fokuserad på bf bf bf och att efter det känns det som ett svart hål eller något.
När tippar du på att din bebis kommer då?
vi köpte en flieceoverall på ica maxi faktiskt, har bf 28april... menar de är ju så små och det kan ju va lite småkyligt ute ändå.. =)
hellre ha en som inte blir använd än att inte hitta någon när man väl behöver :D hihi
om man ska ha spjälsäng så kanske tillbehör till den vore bra.. såsom sängkläder,kudde, täcke om man vill ha det..
jag har sytt sängkläder, ikea sålde lakan till vanliga enkelsängar för 15kr/st!! ;) så köpte flera såna och sydde små påslakan,lakan och örngott utav!:)
ska ha bomullsfilt i påslakanen tror jag, eller påslakanet bara som det är.. har ganska varmt i sovrummet så :)
BLÖJOR vore kanske något som man bör ha köpt hem innan?:)
Så man slipper gå in på affären det första man gör när man ska åka hem från bb :)
Min tjej kom 1 månad för tidigt så en del saker hade vi hunnit skaffa som var helt onödiga, medans andra saker fick fixas efter förlossningen..
Det jag kan rekomendera är något paket blöjor, så man har den allra första tiden iaf, för inte alla orkar ränna i affärer.
Sen servetter, finns även det torra på apoteket, eller våtservetter om man så önskar.
Sen så finns det en amningstopp på apotket (tror den kostar runt 80kr) som är superskön framförallt i början när brösten är så himla mjölkfyllda.
Kanske en förpackning amningsinlägg då med ;)
Och STORA tjocka bindor, iaf den första dagen kan det vara härligt. Sen duger dom vanliga always eller vad man har alldeles utmärkt (eller gjorde för mig rättare sagt)
Några kläder till den lille, såsom ett par bodys (gärna omlott), byxor, strumpor och en mössa till det lilla huvudet.
Sen en mjuk o skön filt (det går absolut lika bra med fleecefilten ni har i soffan om ni inte hunit köp en sån)
Kan även vaa bra att se över sovplats, i er egen säng, spjälsäng, vagga eller vagn spelar väl ingen som helst roll men någonstanns måste den lille få plats.
Jag har även haft stor nytta av IKEAs frottelappar (10pack för 29kr)
Sen klarar man sig utan allt.. Vi hade inte hunnit köpa skötbord, men köksbordet dög alldeles utmärkt.. Även efter vi köpt skötbordet använde vi oss mest av alla andra ställen, sängen, köksbordet, golvet..
En babysitter hade jag hört skulle vara jättebra, så det såg vi till att ha hemma, tror hon använde den första gången då hon var 3 månader, sen användes den högst 3 ggr. Helt onödigt med andra ord.
Köpte även salva till rumpan, men fick på bb order om att bara använda bröstmjölk för det var skonsammare. Så den dröjde ett tag innan den användes. Med andra ord kan man köpa på sig lite för mkt bra o ha saker som sen inte är så bra.
Så köp bara det viktigaste, det är jättekul att shoppa sen med, speciellt i början när den lill* bara sover
Många saker behövs ju inte den allra första tiden, utan tar mest plats
Lycka till med allt, du har en fantastisk tid framför dig
amningsinlägg och skön amnings-bh till dig själv.
mjuka kläder och liten filt till bebisen, mysig mössa ska man inte glömma, för dom är små och frusna, bebisarna. ett paket blöjor i minsta storleken och tvättlappar (torra och fuktiga) och så en vagn. sedan ger det sig liksom, man har ju massa tid sedan bebisen kommit!