• Anonym

zoloft vs sertralin

Har tidigare ätit zoloft mot depression med jättebra resultat. Höll upp under grav o amning. När jag nu skulle börja igen fick jag sertralin istället och får inte alls någon effekt förutom massa biverkningar. Ska dessa två mediciner inte vara samma????

• Svar på tråden zoloft vs sertralin
  • Repro

Sertralin är den verksamma substansen i Zoloft. Patentet på Sertralin har gått ut så nu finns det billigare mediciner än Zoloft med exakt samma verksamma substans. Det är det du har fått - same, same but different name.

Så din tidigare ordination funkar kanske inte nu, eller också tar det tid innan du har nått effekt igen. Det är normalt att det tar tid innan det har svängt in sig i ett nytt jämviktsläge. Läs t.ex. på FASS.se om Sertralin.

• Snärtan76

Jag har haft zoloft också men bytte sen och fick en del andra innan jag började med sertralin.....men jag reagerade nog annorlunda första gången jag fick zoloften än med sertralinet

• Repro

Förresten, det här är ju viktiga saker så jag klipper in texten från Fass på eget bevåg:

Observera!
    Liksom med alla andra mediciner, som används mot depression, inträder förbättringen inte omedelbart. Efter att behandling med Sertralin ratiopharm inletts kan det ta 2-4 veckor innan man märker någon förbättring av depressionssymtom. Vid tvångssyndrom kan det ta 4 veckor eller längre innan man märker någon förbättring.
    Det är därför mycket viktigt att man noga följer ordinationen och inte avbryter behandlingen eller ändrar dosen utan läkarens inrådan.

• Anonym (setralin)

Min läkare sa att det kan ta längre andra gången man tar en medicin.
    jag åt sertralin för två år sedan med jätte bra resultat.
    nu har jag ätit samma i sex veckor och mår fortfarande inte bra men jag hoppas det kommer snart.

• Anonym (TS)

Tack för era svar. Har ätit i drygt två månader nu så jag borde ju ha märkt något tycker jag.

• Repro

Anonym (TS) skrev 2009-03-25 15:44:16 följande:

Tack för era svar. Har ätit i drygt två månader nu så jag borde ju ha märkt något tycker jag.
    Då tycker jag det är dags att kontakta din läkare så han eller hon får göra en ny bedömning. Annan behandling? Annan dos?
  • Anonym (En nyfiken själ)

Jag är lite nyfiken på en grej som du skrev : (Höll upp under grav o amning.) Åt du anti.depp innan du blev gravid? Och höll upp under graviditeten? Va det planerat med bebis?

• Anonym (min bror)

min bror gick på zoloft och fick sedan en av de billigare varianterna och blev genast sämre... så även om det är sertralin i båda kan effekten variera. kan du inte få zoloft utskrivet igen?

• Anonym (TS)

Anonym (En nyfiken själ) skrev 2009-03-27 22:15:40 följande:

Jag är lite nyfiken på en grej som du skrev : (Höll upp under grav o amning.) Åt du anti.depp innan du blev gravid? Och höll upp under graviditeten? Va det planerat med bebis?
    Jag åt zoloft innan jag blev gravid och fick ett kanonresultat. Mådde så bra som jag inte kommer ihåg när jag gjorde sist innan dess. Graviditeten var inte planerad. Slutade m zoloft när vi bestämt oss för att behålla barnet som idag är 3,5 år. Mådde riktigt bra, bortsett fr lite stressymptom, tills för ca ett år sedan. Bad att få zoloft igen men fick sertralin. Har otur m läkare(min gamla har slutat) och blir väldigt illa bemött. Sist jag var där 24/2 skulle han skriva ut ny medicin. Den har fortf inte blivit utskriven.
  • Anonym

Det verkar som medicinen bara fungerar första gången men äter den. För 4 år sedan åt jag Citalopram(Citalopram och Zoloft är liknande medicin SSRI.) och fick bra effekt av den. Blev av med depressionen. Halkade dit i julas. Började äta Citalopram igen. Har ätit nu i snart 8 veckor och känner ingen effekt av dom. Tycker att jag läser i många inlägg att de fungerar första gången men inte andra.

Har ni den erfarenheten också.

• garion

Verkar vara så...precis så är det för mej också..fick citalopram för tre år sen..fungerade utmärkt...denna gången...fungerar de ej...har bytt till cymbalta..varit kass i 6 månader..bytte från citalopram för tre månader sen...vet ej om jag är nöjd med cymbatan heller,,,undrar varför det är så att det ej fungerar andra gången..samma med min bror....

• Anonym

garion
    Hur länge åt du citalopramen innan du satte ut den för 3 år sedan.

• Anonym (frågvis)

Hur stor dos sertralin äter ni? Jag äter 100 mg/dag men känns som jag skulle behöva höja eller ändra medicin. Doktorn ska undersöka detta. Men nå´n som mår bättre av typ 150-200 mg/dag?

• Anonym (också frågvis)

Hur länge har du ätit sertralin?. Är det första gången du äter antidepp?

• Anonym (frågvis)

Sedan hösten 2007, men med ett kortare avbrott. Har höjt och sänkt i omgångar då vi försöker bli gravida, men jag klarar mig inte utan medicin, så jag måste äta tills jag får ett pluss (om får det). Tyckte jag mådde bra i början, men konstigt nog mår jag sämre igen.

• Anonym (också frågvis)

Kan nog vara så att du måste öka dosen till du kommer på benen igen och sänka sedan (min egen uppfattning).

• Anonym (frågvis)

Ja, vilken situation jag befinner mig i. Är 35++ och långtidssjukskriven för depression, ångest och senare social fobi som övergått i ängslig personlighetsstörning. Senaste mötet med af, fk och psyk. framkom att jag inte är till arbetsmarknadens förfogande och inte aktuell för samverkan mellan af och fk. Och de sa att det kan hända att jag får sjukersättning (tidigare förtidspension) efter årsskiftet. Hjälp inte vill jag sluta så redan!!! Har inte fått särskilt mycket hjälp från psyk. svårt när man inte kan framhäva sig själv och sina bekymmer. Men nu vet de dessa bekymmer och jag kommer fortsätta behandling inom psyk. På ett sätt bra att min läkare fått upp ögonen för mig. Men sjukersätting klarar man sig inte ekonomiskt på? Verkar dock som att jag har min sambo med mig än så länge. Ville skriva av mig lite. Kram på er!!

• Anonym (min bror)

jag går på zoloft för andra gången och det funkar lika bra som första.

Svar på tråden zoloft vs sertralin