• beijer

hjälp!!!När börjar man ge välling?

Hejsan
    Jag har en Dotter på 5 månader...
    Nu undrar jag när börjar man ge barn välling?
    Och hur länge ger man ersättning?
    tacksam för svar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-29 15:05
    Men behöver man ha 2 stycke olika vällingar?
    typ en morron välling och en kvälls välling lr kan man ha samma?
    vad ska jag ge det 3e ersättnings målet som hon äter vid 11 tiden på dagen?
    ska ja ha kvar det lr byta ut det med?
    och när kan man börja ge dem mellanmål?
    hur många mål ska en 5 månader äta om dagen?

• Svar på tråden hjälp!!!När börjar man ge välling?
  • cicci85

vällingen är från 6 månader

hur länge man ger ersättning är nog olika på hur barnet äter annan mat... Äter bebisen mindre riktig mat så behövs ju ersättningen längre tid.

• beijer
    cicci85 skrev 2009-03-25 13:41:26 följande:
    vällingen är från 6 månaderhur länge man ger ersättning är nog olika på hur barnet äter annan mat... Äter bebisen mindre riktig mat så behövs ju ersättningen längre tid.
    tack för svar..
    men som min dotter hon äter både gröt och burkmat och tre mål ersättning per dag.. så när hon är 6 månader kan jag ge henne morron och kväll välling och sen en ersättning på dagen? lr byta ut den oxå till gröt?
    förstog du hur jag menade?
  • blingblingdeluxe

Hej. Jag slutade med ersättningen när min dotter var sex månader, då bytte jag ut ersättningen mot välling.
    Såhär såg en dag ut för mig...
    morgonen runt 7:välling
    frukost gröt
    lunch en burk barnmat
    vila efmiddag välling
    kvällen gröt

• cicci85
    beijer skrev 2009-03-25 13:43:59 följande:
    tack för svar..men som min dotter hon äter både gröt och burkmat och tre mål ersättning per dag.. så när hon är 6 månader kan jag ge henne morron och kväll välling och sen en ersättning på dagen? lr byta ut den oxå till gröt?förstog du hur jag menade?
    Gröt och välling är ju i stort sett samma, förut rekommenderades bara 3 såna mål om dagen men det kan ju blivit ändrat...
    Jag ammar men när jag jobbar så får han ersättning som mellanmål, en dag kan se ut så här då:
    06.00 amma (sen åker jag)
    7- gröt
    9- ersättning
    11 lunch
    13 ersättning
    15 frukt
    17 middag
    19 välling

så var det när han va 6-7 månader, nu är han 8,5 och äter större portioner så nu äter han snarare var 3:e timme.
  • PirrPirr

Enligt vår bvc kan man börja med välling när man börjar med smakisar så igårkväll fick min lilla tjej välling för första gången. Jag blandade hälften ersättning & hälften välling. Hon åt upp alltihopa
    Hon är snart 5 månader.

• Mesig

Här på Åland får man börja me majsgröt och majsvälling från 4:a månader... o ersättning rekomenderar dom tills 10 mån...

Våran dag ser ut så här iaf :)

stiger upp 09.30
    han äter en prtion gröt 10.30
    Ersättning 13.30
    Middag en burk mat 16.30
    ersättning 19.30 ev 1 stor burk fruktpurée istället.
    21.30 godnatt välling
    04.30 lite välling

Våran son e en kvälls bebis så dygnet e än så länge lite knasigt men iaf.

Ja börja me välling när han va 3½ mån för han åt och åt och åt, 220 ml varannan timme så ja börja me potatis morot o de där samtidigt. o de ha funkat utmärkt :)
    han gick oxå upp stadigt då han åt sådär häftigt hela tiden, över 1 kg i mån så han va en michelin bebis ett tag ;) men nu ha han jämnat ut sej :)

• Tusseluren

gröt och välling ger samma energi, så vill barnet helldre äta gröt iställe för välling eller tvärtom så är det bara att ge det barnet vill ha.

• Mesig

men gröten e väl ändå lite stabbigare eller vad man ska säga, Nilo sov inge vidare om han fick gröt till natten, så börja då ge han gonatt välling o nu sover han som en prins ;)

Svar på tråden hjälp!!!När börjar man ge välling?