• Myranmia

Problem med min bonus!

Hej!

jag och min sambo har bott tillsammans i 1½ år. Han har en son på 3,5år. Min bonus alltså. bonusen är här tordag till måndag varannan vecka. jag har 2 egna barn 3,5 och 5,5 år gammla. Jag har dock stora problem att knyta någon kontakt med min bonus. han ignorrerar mig, ser mig inte pratar bara med mg när jag har nåhot att erbjuda. Han svarar sällan på tilltal. Om han ramlaar och gör illasig eller nåt och jag kommer för att trösta, blåsa eller bara hålla om så skriker han ännu mer. Står och ropar på pappa i flera minuter. Jag kan upleva honom som falsk ibland. jag anstränger mig verkligen. men mitt tålamod börjar falla bort.

När han ser mig påväg mot soffan för att sätta mig flyttar han på sig till andra sidan soffan.

han är enda barnet hos bio-mamman och har problem på dagis för attt han slås. bio-mamman säger att hon tror att det beror på att han inte får tillräckligt mycke ensam tid med pappan. det kan inte stämma! Sambon och bion har ensam tid 2 av de dagarna han e här då minabarn e på dagis och jag på jobb/skola. Änd vill mamman inte ha varannan vecka.

Bonusen är väldigt elak ibland, slås, svär(det gör vi inte här hemma) tjuv nyper mig bakom pappas rygg.

Tror att bio mamman snackar skit, men vet faktist inte han säger så konstiga saker ibland som tex:
    "min mamma säger att TT(min son) är ful, så han kan inte vara min brosa"
    " Det är bara min pappa och bara min mamma"
    " A (Jag) Är ABSOLUT inte min mamma"
    " Du är ful och Äcklig"
    mm, vist jag är inte hans mamma men bara ordvalet. jag vet att mamman är orolig att jag försöker ta över en mamma roll.

ja vet inte vad jag ska ta mig till, vill så gärna tycka om honom men han knuffar bort mig mer och mer för varje gång, i början gick det skit bra.
    min sambo är ju ocå lite mesig med honom för attt inte tala om hans mamma. jag säger inte att jag är en perfect mamma, men jag skulle inte beställa ny mat om han ångrar sig efter att han fått maten på bordet. och jag skulle inte sitta och klappa honom på kinden och torka hans tårar när han skriker och säger att ahn inte vill ha maten för att han vill ha något annat och inte säga " Älskling, du behöver inte vara så ledsen, jag ska beställa hamburgare istället. jag skulle inte heller ge honom tyggummi efter tuggumi för att han skriker om det och gnäller efter.
    jag tror (vet ) att han e bort skämd hemma hos bio-mamman, han får allt. bara gnälla lite.

det blev långt men det var skönt att skriva av sig lite:)

Jag undrar om det e någon som känner igen sig och om någon har hittat en lösning på detta problem?

ha överseende med mina stav fel ,PLZ

• Svar på tråden Problem med min bonus!
  • Zaria

Tycker det låter som en ganska normal 3,5 åring.
    Min är ganska lika.
    Säger att bonuspappan är dum, vill inte bli tröstad av honom,den den och den är dumma. kan säga att han inte vill ha maten elöler att den är äcklig fast han veckan innan åt samma mat med god aptit.

Det behöver inte alls vara biomamman som ligger bakom hans idér även fast väldigt många bonusföräldrar gärna skyller på det. Att vara ensambarn är inte heller några garantier för att bli bortskämd.

Däremot verkar ju din sambo köpa sonens ideer med hull och hår.

Mina tips är

-Se till att ingen annan mat blir köpt bara för att han inte vill äta (såvida det inte är ny mat,ny mat kan man faktiskt få ogilla men är det mat han gillat innan så blir det inget annat

-Flyttar han sig i soffan om du kommer så låtsas som att det regnar, han vill ha en reaktion, låt honom inte få det osv

Ang det med att du inte är hans mamma känner jag också igen det säger min son till sambon också, men då får han säga det och får medhåll,han har ju en pappa (Sen vem som finns för sonen är en annan diskussion)

Låter som en fullt normal 3,5 åring som lärt sig att han kan köra med er, barn lär sig även snabbt vad de kan säga för att få en reaktion att någon blir arg,att någon blir ledsen av vad de säger, även om man inte visar det så brukar det märkas.

Lycka till tycker du och din sambo får prata igenom vilka regler som skall gälla tex

*man äter den mat man får
    *man kallar inte någon ful osv Alltså enkla grundläggade saker.
    För självklart lever en 3,5 åring jävel om han ser att han får (och vem skulle inte göra det?)

• Myranmia

jo jag vet hur en 3,4åring beter sig har en egen plus att jag har haft en som nu fyller 5,år.

men ingen har better sig så där, mitt ex har oxå en ny. och mina barn tar det kanon bra. Jag skyller inte på bio-mamman utan anledning. hon skällde prsonligen ut mig för att jag frågade om min bonus ville ha en kram när vi skulle skilljas åt. det var hon som köpte ny mat åt honom när vi var mötter för att överlämmna kidsen.

Han fick ett nintendo ds för att hon tyckte att det var orättvist att min 5.5 åring fick ett i julklapp av sin pappa.

Säger inte att mina småttingar är underbarn men jag har god pli på dem de beter sig vettigt!

det som är jobbigt är att jag engång tyckte ofantligt bra om min bonus men börjar känna ångest inför den krystade tillvaron som blir.

vill int heller träffa bio-mamman då jag bara blir irriterad på hennes gnäll om att mina barn får allt. (vilket de inte får) och att vi glömt ett par strumpor mm som vi sedan får skicka med posten. så hädan efter åker sambon och bonusen tåg vid avlämnning och hämntning av bonus.

Han beter sig inte som vilken 3, åring som helst... efter 1 och½ år så borde det väll ha släppt? hur länge har du haft sambo? orkar faktist inte hur länge som helst.

• Zaria

Kolla denna tråden, finns många barn som beter sig som F-A-N i den åldern (om man får skriva så. Sedan är alla barn olika.

Nu när du skriver mer om biomamman förstår jag mer hur du menar. Dock blir man lite irriterad när det i väldigt många trådar klagas på att allt är biomammans fel,lite tröttsamt. Nåväl det är en annan diskussion. =)

Jag har haft sambo sedan sonen var 1,5 år. Vissa dagar ÄR kämpiga bi blir båda trötta och frustrerade på att inget funkar. Skall få lite handledning i hur man bemöter honom för han har lite andra problem än just denna otroliga trots och testande (han tar nämligen inte åt sig, hur man än bär sig åt)

Försök som sagt prata ihop dig med din samvo om enkla men fasta refler som ni båda håller på,barn vet ofta exakt var de har sina föräldrar, du kanske säger Nej om en sak medan pojken vet att tjatar han lite till så får han som han vill av pappa som exempel. Fokusera på det, strunt i vad som händer hos biomamman i första hand, det är hos er det måste funka först och främst och vägrar hon se dig så ¨ä'r det ju svårt att involvera henne.

• Myranmia
    Zaria skrev 2009-03-25 22:14:43 följande:
    Kolla denna tråden, finns många barn som beter sig som F-A-N i den åldern (om man får skriva så. Sedan är alla barn olika.Nu när du skriver mer om biomamman förstår jag mer hur du menar. Dock blir man lite irriterad när det i väldigt många trådar klagas på att allt är biomammans fel,lite tröttsamt. Nåväl det är en annan diskussion. =)Jag har haft sambo sedan sonen var 1,5 år. Vissa dagar ÄR kämpiga bi blir båda trötta och frustrerade på att inget funkar. Skall få lite handledning i hur man bemöter honom för han har lite andra problem än just denna otroliga trots och testande (han tar nämligen inte åt sig, hur man än bär sig åt)Försök som sagt prata ihop dig med din samvo om enkla men fasta refler som ni båda håller på,barn vet ofta exakt var de har sina föräldrar, du kanske säger Nej om en sak medan pojken vet att tjatar han lite till så får han som han vill av pappa som exempel. Fokusera på det, strunt i vad som händer hos biomamman i första hand, det är hos er det måste funka först och främst och vägrar hon se dig så ¨ä'r det ju svårt att involvera henne.
    Tack! I will try! igen och igen:) nä vafan när det är bra dagar så funkar det ju skapligt...ska snaka med sambon... tack igen skönt att tömma på den fulla bägaren iställe för att explodera:)
  • Zaria
    Myranmia skrev 2009-03-25 22:19:18 följande:
    Tack! I will try! igen och igen:) nä vafan när det är bra dagar så funkar det ju skapligt...ska snaka med sambon... tack igen skönt att tömma på den fulla bägaren iställe för att explodera:)
    Så lite så, ja det behöver man ibland,ibland oftare ibland mindre. Hoppas det fixar sig för er.
Svar på tråden Problem med min bonus!