• Ninaa h

i princip aldrig åkt tåg, några frågor!

Sist jag åkte tåg var jag säkert fem år om jag nånsin åkt tåg vill säga, alltså väldigt länge sen. och jag har ingen aning om hur det går till!

Ska resa från ludvika till falun tur och retur. Om man åker bil tar det ungefär 1-1½ timme enkel resa. Med tåg går det väl säkert snabbare.
    Undrar om man måste boka biljett i förväg?
    Eller kan jag betala direkt på tåget? Blir det dyrare?
    Hur mycket kan en sån här resa kosta på ett ungefär?

löjliga frågor jag vet men jag har ingen aning om hur det fungerar
    mvh

• Svar på tråden i princip aldrig åkt tåg, några frågor!
  • SilverEmma

Gå in på SJ:s sida & beställ, där får du uppgift direkt om kostnad & hur lång tid tid det tar! Köp INTE på tåget, kostar ganska mycket mer...

• Ninaa h

tack för era svar.

är det inte 90 dagar innan man måste beställa?

kan det verkligen bli så mycket dyrare om jag köper på tåget? resan tar inte sådär flera timmar.

• Miss Lau

Det enklaste och bästa är att ringa och fråga hur det går till (inga frågor är dumma du vet).

Och Ludvika-Falun är ju verkligen ingen lång sträcka, det kommer gå jättebra

• Mrs Winter
    Ninaa h skrev 2009-03-25 14:22:25 följande:
    tack för era svar.är det inte 90 dagar innan man måste beställa?kan det verkligen bli så mycket dyrare om jag köper på tåget? resan tar inte sådär flera timmar.
    Ja det blir mycket dyrare att köpa på tåget.
  • CherryCoke

ne, du kan boka biljett när som hellst och det blir mkt billigare att boka via nätet än köpa på tåget:S

• Jordgubbssmak

Dom tar ut en "straffavgift" på 100 kronor tror jag om du vill köpa biljett på tåget.
    Så beställ för guds skull innan.

• Ninaa h

okej, tack för era svar. trodde åka tåg var lika enkelt som att åka buss.

den där straffavigften gäller det på alla sveriges tåg oavsett hur långt man ska åka? Det här är ju ingen lång bit jag ska åka.
    Och om jag beställer biljett. var hämtar man ut den? Är det i vanliga spelbutiker (som man kan hämta ut andra resbiljetter också)? Eller får man det direkt på tåget?

• Trynträ

Om det är Tåg i Bergslagen så kostar det inte särskilt mycket mer att köpa på tåget. Vet inte ens om det kostar nåt mer. Har för mig det kostar 115 kr eller nåt sånt att åka från Falun till Gävle. Med SJ vet jag dock inte vad det kostar. Är det x2000 så kan det nog kosta en del.

• mia 82

Sist jag åkte tåg fick jag biljetten via sms, beställde på nätet. Jättesmidigt. Tror att det går att få en biljett som man skriver ut själv från datorn också, men jag är inte säker. Annars hämtar man ut biljetten i en maskin på stationen.

• Ninaa h

okej tack för era svar. det kommer gå bra :)bara jag som har så många frågor, hehe! vad jag vet så är det inte tåg x2000..men jag är inte säker. ska kolla upp vad det är när jag får hem tågtabellen senare idag. kanske står där hur det går till.

Svar på tråden i princip aldrig åkt tåg, några frågor!