• Vaniljkyss

Recept på gott bröd please!

Hej alla!

Jag undrar om någon har ett bra recept på nyttigt & gott matbröd som inte är tar för lång tid..?

Min tanke är att börja baka med och kunna ha lite färskt bröd i frysen. Trött på alla tillsatser i köpebröd...

(Har ingen bakmaskin men matberedare.)

Tack på förhand

• Svar på tråden Recept på gott bröd please!
  • SuzR

ska se om jag kommer ihåg

6 dl mjöl
    4 dl grahamsmjöl
    4 dl rågmjöl
    2 dl rågkross
    150 g hackade hasslnötter
    150 g hackade aprikoser
    4 tsk bikarbonat
    2 dl solroskärnor

blanda alla torra ingredienser
    och sen 2 dl brödsirap och 12 dl filmjölk
    90 min 175 grader TROR JAG

Detta blir 3 limpor. det ser lite ut i formarna men det reser sig. hoppas receptet stämmer. jag har gjort det en massa ggr men har inte receptet på mig just nu, men det blir sjuuukt gott. obs ingen jäsning

• vintjej

Beror på vad du menar med nyttigt? Receptet ovan t ex innehåller ju mycket fibrer och bra fett, men mycket socker.

• Taggtroden

Jag har ett nytt favoritrecept som jag fått av en kompis:

250 gram avrunna sojabönor eller kikärtor
    7 dl vatten
    50g jäst
    1/2 dl rapsolja
    1 msk honung
    5 dl rågsikt
    7-8 dl vetemjöl
    1 dl linfrö
    salt

Mixa bönorna med 2 dl av vattnet. Fyll sedan på med vatten tills du får 7 dl degvätska, värm det till 37 grader.
    Smula sönder jästen i en bunke, häll på degvätskan och blanda. Tillsätt rapsolja, honung, linfrö, salt, rågsikt och 4 dl av vetemjölet. Rör om, arbeta in resten av mjölet lite i taget tills degen släpper från bunken.

Låt jäsa i 30 min.

Mjöla en bänk och häll ut degen. Knåda väl och forma till runda bullar. Lägg på en plåt och jäs i 30 min till.

Grädda i ca 15 min i 225 grader, mitt i ugnen.

• lalasmama

NYTTOBRÖDET

5 dl mjöl (vete eller dinkel)
    2 dl havregryn (med el utan fibrer)
    1 dl krossade linfrö
    1 dl russin (eller hackade torkade aprikoser eller solrosfrön)
    1 dl hackade hasselnötter, valnötter eller annat man gillar..
    (russin å valnötter är min favvo!)
    2 tsk bikarbonat
    1½ tsk salt
    4 dl mild naturell yoghurt eller fil..
    0,5 dl flytande honung
    1 rivet äpple (med skal)

Blanda allt och häll/lägg i en brödform klädd med ett bakplåtspapper GRÄDDA DIREKT i 200 gr i nedre delen av ugnen 60-80 min beroende på hur hård skorpa man vill ha..
    snabbt å gott!!

• SuzR
    vintjej skrev 2009-03-25 14:55:32 följande:
    Beror på vad du menar med nyttigt? Receptet ovan t ex innehåller ju mycket fibrer och bra fett, men mycket socker.
    men man bajsar bra:)
  • Vaniljkyss

SuzR: TACK! låter som ett recept jag sett men tappat bort. Ska prova! (fniss)

vintjej: nja, vi äter bara bröd på helgen så det funkar med socker. Med nyttigt menar jag nog fiberrikt och utan tillsatser.

Taggtroden: Annorlunda men gillar sojabönor. Ska prova detta, tack!

lalasmama: Snabbt, nyttigt & gott - detta ska också provas, tack!

• Vaniljkyss

lalasmama: är receptet bara till ett (stort) bröd?

• SuzR
    lalasmama skrev 2009-03-25 15:02:18 följande:
    NYTTOBRÖDET5 dl mjöl (vete eller dinkel)2 dl havregryn (med el utan fibrer)1 dl krossade linfrö1 dl russin (eller hackade torkade aprikoser eller solrosfrön)1 dl hackade hasselnötter, valnötter eller annat man gillar..(russin å valnötter är min favvo!)2 tsk bikarbonat1½ tsk salt4 dl mild naturell yoghurt eller fil..0,5 dl flytande honung1 rivet äpple (med skal)Blanda allt och häll/lägg i en brödform klädd med ett bakplåtspapper GRÄDDA DIREKT i 200 gr i nedre delen av ugnen 60-80 min beroende på hur hård skorpa man vill ha..snabbt å gott!!
    detta har jag gjort och jag fullkomligt älskar detta bröd.
  • SuzR
    Vaniljkyss skrev 2009-03-25 15:59:11 följande:
    lalasmama: är receptet bara till ett (stort) bröd?
    det blir en limpa på det receptet men jag tre dubblar det så räcker det till 3 formar. bättre att göra mer ju.
  • Vaniljkyss

kommer absolut att göra 3 bröd samtidigt. hurra för varmluftsugn!

Svar på tråden Recept på gott bröd please!