• Vetekudden

Kraftig yrsel i vecka 5

Jag testade positivt i lördags (hurra!!!) och är så klart jätteglad för det. Men ganska omgående började jag känna mig rejält yt. Jag känner mig lite "full", nästan så att det är läskigt att köra bil.

Jag har en son på 21 månader och kände inte alls någon yrsel under den graviditeten. Är det någon som känner igen sig? Någon som vet vad det kan bero på?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kraftig yrsel i vecka 5
  • sundsvallstjej

Jag har inte känt så men jag tänkte att du kanske har nån brist, jag är tex supertörstig hela tiden, kanske dricker du för dåligt? äter du vitaminer, du kanske har nån brist där. Läst eockså att det är vanligt att man får lägre blodtryck i början av grav. det kanske beror på det?
    (jag är i v 7)

hoppas det blir bättre snart för dig=)

• Huaiyun

Jag kände samma sak, men i vecka fem hade jag ingen aning om att jag var gravid. Jag befinner mig i ett varm Kina och trodde att det handlade om värmeslag.
    Yrseln har fortsatt nu i två-tre veckor och verkar inte direkt avta.

Men det är ju vad jag läst mig till en normal reaktion även om det inte gör mindre läskigt :)

Hoppas att du slipper det snart och grattis till orsaken till yrseln!

• IDA30

Jag var otroligt yr både första gången och även denna gång. Var faktiskt yrseln som gjorde att jag misstänkte att jag var gravid denna gång. Min BM sa att det beror på lågt blodtryck. För mig blev bättre efter några veckor.

• Bånut

Precis som för Ida var det yrseln som var mitt första graviditetstecken. Jag var väldigt yr under veckan före BIM och vecka 5-6, sedan dess har det inte kommit tillbaka. Min BM sa att det antingen kunde bero på lågt blodtryck - eller så kunde det vara en reaktion på hormonförändringen.

Jag tyckte att det var väldigt otrevligt och innan jag plussat trodde jag nästan att jag hade åkt på någon infektion på balanssystemet. Lade jag huvudet på sned snurrade hela rummet - kunde bara sova på rygg, och vände jag hastigt på huvudet så höll jag på att ramla ihop för att jag tappade balansen!

Förhoppningsvis går det över för dig också snart
    Du kan ju prova att dricka extra mycket för att inte vara uttorkad om det skulle vara så att det beror på lågt blodtryck...

• W87

Är också fruktansvärt yr, vissa stunder känns det som jag inte ens kan stå på benen.
    Det kombinerat med trötthet... är nästan rädd för mig själv när jag kör bil..
    och ändå måste jag göra det varje dag, till och från jobbet.

Lågt blodtryck säger ni..
    jag som redan har lågt blodtryck, men bara märkt av det när jag reser mig upp hastigt och så... har jag då fått ÄNNU LÄGRE blodtryck?!

• jennyz

Det var även för mig ett av de första grav.tecken som jag fick, innan jag visste att jag var gravid, det har minskat sedan dess och nu i v10 så är det väldigt lite, bara någon enstaka gång, och inte alls lika extremt som från början...

Testat PLUS för första gången!!
  • hmcc

Jag var jätteyr i början, det var hemskt!

• Netha85

Med största sannolikhet är det blodtrycksfall, har det fortfarande i v 15.
    Bästa är att äta lite innan du går upp ur sängen, t.ex. om du har lite mariekex eller något på sängbordet.
    Samt att du äter något innan du t.ex. ska duscha, diska, laga mat. De gånger du kommer stå upp och stå stilla en lite längre stund.

Svar på tråden Kraftig yrsel i vecka 5