• jagat

Turas om att åka skidor - hur gör man med liftkort i Åre??

Hej!

Vi skall till Åre i påsk. Skistar-passen är personliga, står det på hemsidan. Annars hade jag och mannen tänkt dela på ett liftkort. Vi har en 5-månaders bebis som vi skall turas om att passa. Det blir ju superdyrt att köpa två separata när man ändå bara kan utnyttja dem halva tiden!

Vi är mycket tacksamma för tips!!

• Svar på tråden Turas om att åka skidor - hur gör man med liftkort i Åre??
  • Tashmira

Vet iofs inte hur kortsystemet ser ut i Åre, men alla kort"stationer" jag sett har aldrig brytt sig om att korten är personliga. Det finns ju ingen som kollar dom precis, utan är det automatiskt, så kollar den bara att det är giltigt, och INGA liftvakter har någonsin kontrollerat -"Är detta verkligen ditt kort!?"

Det är ju inte precis som när man var liten och liftkorten hade både namn och foto, och skulle sitta synligt på armen! :o) Dagens moderna behöver man ju knappt ens visa fram, utan bara ha i en ficka så känner sensorn av det!

• boki

Skistar har speciella "föräldrakort" där man som två föräldrar delar på ett kort "lagligt". Kostar ett par hundra extra bara..

• malinja

Vi var i Åre i januari och fulköpte två liftkort på tre personer. Sen byttes vi. Ingen kollade nån gång..

• Mass2

Vi var också i Åre precis och köpte ett och delade på, inget olagligt i det! Bara att byta av hemma i stugan när nästa ska iväg! Ha en skön resa!

• jagat

Nja, om kortet är personligt så är det ju olagligt.. Men sedan kan man ju alltid bedöma risken för att åka fast. Jag har fått för mig att man måste ange namn, kön och ålder när man köper skipass och att det kommer upp de uppgifterna när man "blipar" förbi. Då borde de t ex kunna se att man inte är en man... eller? De kanske inte har några sådana vakter?

• boki

Jo egentligen är liftkortet personligt och gäller endast med namn textat på baksidan (om man läser villkoren).. Men som sagt kontroller är det ont om :)

• boki

Nej man behöver inte uppge namn och så men det står om det är en dam eller herr på liftkortet..

• boki

Nej man behöver inte uppge namn och så men det står om det är en dam eller herr på liftkortet..

Svar på tråden Turas om att åka skidor - hur gör man med liftkort i Åre??