Hur mycket sparar ni i månaden och på vilket sparsätt????
Lägger ni undan lika varje månad eller kollar ni av vad ni har för utgifter först och sen sparar?
Är det sparkonto med fast ränta, aktier, fonder eller andra sätt?
Lägger ni undan lika varje månad eller kollar ni av vad ni har för utgifter först och sen sparar?
Är det sparkonto med fast ränta, aktier, fonder eller andra sätt?
aktier, sparkonto och fonder
olika från månad till månad.
en månad kanske vi sparar massor, och en månad lite mindre.
beror på om vi har mer räkningar en månad jämfört med en annan
Vi sparar var för sig, men det ska gå till gemensamma grejer sedan.
Jag brukar betala alla räkningar innan jag ser hur mycket jag lägger undan.
Sparar mellan 4000-5000 på ett sparkonto med lite högre ränta. dock inte fast ränta.
Sedan 500 resekonto
500 skaffabarnkonto (till barnvagn m.m)
Och 300kr på fondkonto
och det fungerar bra, har då ca 2000:- att röra mig med resten av månaden :)
Vi sparar barnbidraget till dottern på ett sparkonto och sedan sätter vi alltid över mer pengar än vad som går åt på räknings- och lånekontot och på så sätt har vi byggt upp en buffert under åren.
Vi har helt gemensam ekonomi och vi sparar
1300 kr (amortering på huset)
1000 i pensionförsäkringar (500 kr var)
samt mellan 0-1700 kr till extra amorteringar
Vi har löner som baseras på antal timmar vi jobba, så vår lön kan diffa på 10 000 kr från månad till månad. Därför blir det lite si och så med sparandet. Vissa månader mycket viss lite mindra.
Vi försöker lägga undan 10 000kr/mån. Vissa månader med mer utgifter blir det lite mindre. Sätter över dem på ett sparkonto med lite bättre ränta.
Borde eg fördela dem till pension och barn, men än då länge läggs allt i samma pott.
Vi sparar alltid 1000 kr i pensionssparande (500 till oss var), 2000 till bufferten och 2500 i fonder. Dessutom amorterar vi ca 4500 i månaden (plus räntor) på ett billån och CSN.
Våra inkomster varierar - maken har OB och traktamenten - så vissa månader har vi lite extra pengar. Då har vi köpt något vi önskat oss eller fyllt på bufferten.
Målet är att 25% av inkomsten ska gå till sparanden och amorteringar, vilket vi klarar med god mariginal. När vi har mer i bufferten/mindre skulder så ska vi börja unna oss roliga saker för pengarna vi idag använder till att betala lån
Jag sparar 200 kronor i en pensionsfond samt 100 kronor till minsta dottern.
Utöver det sparar vi inte per automatik utan vi lever upp pengarna. Är det något särskilt vi skall köpa eller göra så sparar vi till det då. Hur mycket beror ju på vad det kostar o när vi skall betala.
Sen sätter jag undan en peng för kommande kvartalsräkningar för att slippa betungande månader.
Vi pensionsparar 500 kr var och sen sätter vi in 500 kr tillv år dotter varje månad, sen sparar vi ca 4000 kr på ett konto för semester. Sen har vi ett konto där vi sparar för bilen varje månad.
Jag o min sambo lägger 500 kr var varje månad i pensionssparande.
Innan jag blev föräldraledig la jag alltid undan några tusen varje månad, men just nu finns tyvärr inte den möjligheten.
Vi amorterar 3500:-/månad
Sparar 2000:-/månad på ett sparkonto med bra ränta. (har blivit en bra slant)
Inga fonder eller aktier, tycker det är för mycket risk, för många avgifter och krångel när man ska deklarera.
Inget pensionsspar heller...!