Någon mer tjej/kvinna som är 1.84 eller mer? LÅNGT!!
Jag är 1.84 m över havet. Och för varje år som går får jag mer och mer komplex över detta. Jag är längst av tjejerna i den stora delen av släkten som jag känner till, vet ju ej hur mormorsmor/farmorsmor etc såg ut.
Jag har social fobi emellanåt, hänger mycket ihop med längden tror jag. För folk kan liksom inte låta bli att titta när jag kommer gående med barnen eller sambon som är 1.93. Jag försöker iofs inte krumma ihop ryggen, utan går rakryggad och kollar folk i ögonen för att de kanske någon dag ska sluta glo. Man känner ju sig som en del utav en "freak-show" på grund av deras stirrande!!
Sedan alla dessa klädproblem, var hittar man tshirts/toppar/blusar som är tillräckligt långa? Byxor som har tillräckligt hög midja - jag kan ju inte ha samma byxor som en tjej i samma storlek, fast 20 cm kortare använder.... Skor!!!! Jag har stl 42, och om man råkar hitta sådana "båtar" så blir man ju helfnatte-glad.. Man måste ju isåfall köpa skor på Ecco el. liknande men det har jag inte pengar till!
Nu ska jag ta upp en mycket mycket känslig sak oxå. Tänk att jag, utbildad undersköterska, kan reagera på allt detta handikappanpassande i samhället. Jag menar absolut inte detta med ramper/liftar/handikapptoaletter och liknande. Utan mer än motprestation från samhället. Varför glöms vi långa bort? Att man sitter i en rullstol och inte når den o den saken, fixas allt som oftast på det ena eller andra sättet. Men jag som inte kan nå NER till diskbänken utan att böja ryggen/benen? Jag som inte kan byta blöja på min bebis eftersom alla skötbord är för låga? Och alla dessa människor som alltid utnyttjar de faktum att man är lång!!! AAARRRRGGGHH!!!! Tänk om jag skulle vara i affären och ser en sak på nedersta hyllan som jag vill ha - och då går fram till en person på 1.60 och säger "Du som är så kort, kan inte du hämta den till mig" Herregud vilken utskällning man hade fått! Varför denna orättvisa!?!?!?
Detta är absolut!! inte en attack mot funktionshindrade/handikappade i övrigt. Jag tycker att alla förbättringar som kan göras är ju kanske just den där förbättringen som kan göra att ni kan leva livet nästan fullt ut. Men försök se det ur MITT perspektiv, jag valde ett yrke där jag försökte lära mig mer om många av de svårigheter som rullstolsbundna/blinda/döva/äldre etc. kan ha. Men vem bryr sig om svårigheterna för den del av befolkningen som blir allt längre och längre?
Jag kan inte på något vis få min bostad "längdanpassad", det är ju inget handikapp enligt den meningen. Men för mig så blir det absolut det....