• Anonym (avlyssnad?)

Avlyssnas min killes mobil han sitter på en rättspsykiatrisk klinik...

och har alltså tillgång till egen mobil dygnet runt och får ringa så mycket han vill, vilka nummer han vill osv.

Men kan samtalen avlyssnas? SMS?

Jag har vid ett flertal tillfällen hört konstiga knäpp, sprak och det är överdrivet ofta våra samtal bryts.

Dessa knäpp och konstiga ljudliga störningar upplever jag enbart när jag pratar med honom, aldrig annars.

Nu ikväll knäppte/sprakade det till i telefonen och helt plötsligt hör jag hur en tredje part kommer in i samtalet, bara under en bråkdels sekund sedan återgick vårt samtal till det "normala". Han hörde inget, det gjorde enbart jag.

Någon som jobbar på inom rättspsykiatrisk vård som kan veta, eller någon annan som har erfarenhet?

Jag vet att det är enligt lag förbjudet att avlyssna "utan vidare", men i det här fallet kanske det räcker med att den rättspsykiatriska kliniken "misstänker" någon form av brottslig verksamhet och kan således, helt lagligt gå in och lyssna då och då... Eller?

Jag vill veta!! Är det möjligt att våra samtal verkligen är avlyssnade?? Jag ringer också från min mobil till hans mobil...

• Svar på tråden Avlyssnas min killes mobil han sitter på en rättspsykiatrisk klinik...
  • Anonym (avlyssnad?)

En kompis till mig säger att de FÅR göra det och att det dessutom är LAGLIGT!

Men jag vill veta om det verkligen är så som hon säger eller om vi bara inbillar oss allt...

Någon måste ju seriöst veta? Och kunna hänvisa till vart det kan finnas mer info att läsa om detta...

• Anonym

Nej, de kan inte avlyssnas - inte av kliniken i alla fall. Det vore brottsligt.
    Om tex säpo skulle avlyssna (vilket de nog inte får så lätt) så skulle det inte ha något samband med att han sitter på rättspsyk.

Avlyssning är nog väldigt otroligt och det påverkas inte av var du befinner dig.

• Anonym (avlyssnad?)
    Anonym skrev 2009-03-25 21:03:56 följande:
    Nej, de kan inte avlyssnas - inte av kliniken i alla fall. Det vore brottsligt. Om tex säpo skulle avlyssna (vilket de nog inte får så lätt) så skulle det inte ha något samband med att han sitter på rättspsyk. Avlyssning är nog väldigt otroligt och det påverkas inte av var du befinner dig.
    Är du verkligen SÄKER? Att kliniken inte kan avlyssna? Inte ens klinikens sk. säkerhetschef - för det är ju inte så att jag tror att personalen sitter i fikarummet och avlyssnar liksom...

Jag vill veta fakta... någon som med 100 proc säkerhet VET...

Tom JAG börjar ju känna mig nojig...

Du skriver att "det vore ju brottsligt" - ja det vet jag ju att det är, så det är ju inget dom kan använda mot honom/oss om vi pratar om något, men trots att det är brottsligt så är det ju inget vi kan bevisa att så skett så då kan dom ju andå avlyssna bara för nöjes skull och hoppas dom får höra plan om ev. rymning eller vad som helst...
  • Anonym (+++)

Anonym (avlyssnad?) skrev 2009-03-25 21:09:58 följande:

Är du verkligen SÄKER? Att kliniken inte kan avlyssna? Inte ens klinikens sk. säkerhetschef - för det är ju inte så att jag tror att personalen sitter i fikarummet och avlyssnar liksom... Jag vill veta fakta... någon som med 100 proc säkerhet VET... Tom JAG börjar ju känna mig nojig... Du skriver att "det vore ju brottsligt" - ja det vet jag ju att det är, så det är ju inget dom kan använda mot honom/oss om vi pratar om något, men trots att det är brottsligt så är det ju inget vi kan bevisa att så skett så då kan dom ju andå avlyssna bara för nöjes skull och hoppas dom får höra plan om ev. rymning eller vad som helst...
    Nej, ni har nog blivit lite paranoida Kliniken varken kan eller får avlyssna de intagnas telefoner bara för att de misstänker eller tror någonting. Dels så behöver de ju utrustning till det, vilket man inte har sådär automatiskt och dels så ska en åklagare besluta om det och det är väldigt väldigt restriktivt och misstankarna ska röra grova brott och de ska ha ganska mycket på fötterna för att få igenom det.
  • Anonym

Jag VET att de inte kan göra det, inte ens om de vet att personer begår brott via sina telefoner får de det. Då måste åklagare besluta om att beslagta telefonen istället och det är VÄLDIGT ovanligt.

• enny signatur

Vaddå inte kan? såklart de tär möjligt.

• Anonym (avlyssnad?)

Anonym (+++) skrev 2009-03-25 21:13:59 följande:

Anonym (avlyssnad?) skrev 2009-03-25 21:09:58 följande: Nej, ni har nog blivit lite paranoida Kliniken varken kan eller får avlyssna de intagnas telefoner bara för att de misstänker eller tror någonting. Dels så behöver de ju utrustning till det, vilket man inte har sådär automatiskt och dels så ska en åklagare besluta om det och det är väldigt väldigt restriktivt och misstankarna ska röra grova brott och de ska ha ganska mycket på fötterna för att få igenom det.
    Ja, jag känner själv att jag har fått lite paranoida drag den senaste tiden Men det är ju dubbla budskap hela tiden. En del hävdar att "det handlar om en intagen under kriminalvården, klart dom kan avlyssna när, var och hur dom vill osv..."

Hur vet du allt detta som du skrev nyss?
  • Anonym (avlyssnad?)
    Anonym skrev 2009-03-25 21:19:40 följande:
    Jag VET att de inte kan göra det, inte ens om de vet att personer begår brott via sina telefoner får de det. Då måste åklagare besluta om att beslagta telefonen istället och det är VÄLDIGT ovanligt.
    Nu är jag där igen, dubbla budskap.

Du skriver att du VET att dom inte kan... medan inlägget nedanför ditt hävdar motsatsen...

Jag blir galen och kommer bli "sjukligt paranoid" om jag inte får veta the truth liksom....
  • Anonym (+++)

Anonym (avlyssnad?) skrev 2009-03-25 21:24:05 följande:

Anonym (+++) skrev 2009-03-25 21:13:59 följande:
    Ja, jag känner själv att jag har fått lite paranoida drag den senaste tiden Men det är ju dubbla budskap hela tiden. En del hävdar att "det handlar om en intagen under kriminalvården, klart dom kan avlyssna när, var och hur dom vill osv..."Hur vet du allt detta som du skrev nyss?
    För att den kunskapen ingår i mitt arbete. De som hävdar motsatsen är ofta människor som rör sig i kriminella kretsar. Kriminella lever ofta ett liv där man alltid måste se sig om över axeln vilket utvecklar ett visst mått av paranoia. Det sprids rykten och man är ständigt rädd att "storebror" kan se dig och höra dig och bevaka dig, man triggar varandra s a s. Man är så nojjig att fakta inte biter på en eller att man helt enkelt inte tror på det för att man lever med den ständiga rädslan att upptäckas.

Så nej, en rättspsykiatrisk klinik kan inte avlyssna en intagen på eget bevåg för att de har några misstankar.
  • Odeys

Mobiltelefoner kan avlyssnas, ja. Det finns en massa sidor som beskriver teorin bakom tekniken. (Googla)

Men om din telefon avlyssnas så kommer du inte höra det, det är lite att jämföra med en radioapparat. De som sänder vet inte vilka som lyssnar -om ens någon.

Att det är dålig mottagning på en låst avdelning är inte jättekonstigt. Jfr med sjukhus, inte heller optimal mottagning där. Det finns mkt skit i väggarna, de är av tjock betong etc. Och framförallt när huset byggdes fanns inte telefoner i var mans ficka. Bara för att man får tala i mobil behöver det inte vara bra mottagning.

Sist, leta lite på lagstöd för att avlyssna telefoner. Lita inte på en massa andra och tredjehandskällor. Slå upp det själv, läs på och dra dina egna slutsatser utifrån det.

Svar på tråden Avlyssnas min killes mobil han sitter på en rättspsykiatrisk klinik...