• krypsyl

herman, vänskapskaka

Idag har jag fått en Herman surdegskaka (har tidigare också haft en sån och då hette det vänskapskaka). Det är en surdeg som man ska vårda (röra om och ge mjöl, socker och mölk vissa dagar enligt ett schema) i 10 dagar och sen ge bort 4/5 av den till kompisar och baka av den 5:e delen.

Nu har jag lite funderingar på den här kakan, om det är någon som också fått den...?!

Hur fräsch är den egentligen efter att ha varit hemma hos en massa folk (ska ju in i ugnen så "allt" dör ju iofs)?
    Hur startar men en surdeg?
    Är det skillnad på surdeg till bröd och till kakor som denna?
    Kan man täcka över den med en handduk? Står i pappret man får med att den inte ska ha lock. Blir ju lite damm annars efter 10 dagar.

Ska iaf bli kul, hoppas bara det är någon som vill ha mina delar nästa torsdag...

• Svar på tråden herman, vänskapskaka
  • Tattyn

jag täckte över med en handduk, då kommer det ju ändå in lugt till kakan men inte damm osv.
    Det är en hel del pyssel med Herman, men han blir en riktigt god kaka i slutändan :)

• Sigrid

Det är en riktigt god kaka, jag har några degar i frysen som väntar på att bakas ut. Jag såg faktiskt en websida igår som beskrev hur man startade en Herman, jag ska se om jag hittar den igen. Jag återkommer...

• Sigrid

När det är dags att baka och ge bort degar så kan du spara en själv och frysa in. Klarar sig i frysen ca 1 år och det är bara att ta upp och börja röra så börjar den bubbla igen.

Svar på tråden herman, vänskapskaka