• Koocachoo

Röda utslag i alla veck på kroppen

Helt plötsligt har min dotter fått massor av röda utslag på kroppen. Dom håller sig till vecken...dvs...hals/nacke, armhålor, navel och knäveck. Förstår inte vad detta kan vara. Har slutat att använda tvål på henne. Har endast olja i vattnet när jag tvättar henne. Köpte en jättedyr salva på apoteket...becur repair men den verkar inte hjälpa något. Vad kan jag smörja henne med? Tycker så synd om henne...

• Svar på tråden Röda utslag i alla veck på kroppen
  • MammatillEdvin

Kontakta BVC i morgon så få de titta på utslagen. Hoppas det ordnar sig snabbt!

• Koocachoo

Har tänkt på värmeutslag...sist jag var på BVC så hade hon i ljumskarna o då sa BVC att det var värmeutslag (om jag inte minns fel). Sa att jag kunde använda (om jag inte minns helt fel nu oxå) tunnt lager av hydrokortison om jag ville skynda på att det skulle gå bort snabbare. Har en tid hos BVC nästa vecka. Tror hon behöver en riktig fet salva att bli insmörjd med. Tycker hon börjar se så torr ut i ansiktet. Hon är snart 4 månader förresten.

• paloma84

Böjveckseksem?

Böjveckseksem (Atopiskt eksem)
    Böjveckseksem är en växande sjukdom i Sverige. Mellan 15-20 procent av alla barn drabbas. Eksemet kommer redan när barnet är litet och sitter oftast i knä- och armveck. Klåda följs av utslag. Förebygg genom att smörja in, göra kloka kläd- och kostval samt ha en bra hemmiljö. Behandling håller eksemet i schack. Hos de allra flesta växer eksemen bort.

Böjveckseksem kallas också atopiskt eksem. Det är ärftligt och barn som får böjveckseksem har ofta torr och känslig hud. Ett barn med den här typen av eksem löper större risk att utveckla bland annat astma och hösnuva.

Det finns många saker som kan försämra eller framkalla eksem hos ett barn med atopiskt eksem. Dit hör allergier, klimat, stark värme eller kyla, om barnet anstränger sig och svettas, varm tät klädsel, ylleplagg, för mycket badande och duschande, psykiska faktorer och stress. Det går därför inte att peka ut en eller några få orsaker till att eksemet uppstår eller försämras.

Maten kan ha betydelse, särskilt hos små barn som kan få eksem på grund av allergi mot till exempel ägg, mjölk och fisk. Eksemet kan försämras av citrusfrukter, apelsin, tomat och andra röda bär och grönsaker. I takt med att barnet växer brukar överkänslighet för födoämnen försvinna.

80-90 procent av alla barn som har atopiskt eksem blir friska från eksemet under uppväxten, men i vissa fall kan det fortsätta upp i vuxen ålder.
    Symtom

Eksemet börjar alltid med klåda och sedan kommer utslagen. Typiskt för atopiskt eksem är kliande sönderrivna utslag, samt allmänt torr och känslig hud. Klådan gör ofta att barnet har svårt att sova.

Eksemet förändras i takt med att barnet växer.

* Barn i åldern noll till två år får diffusa och rodnande utslag på kinderna, på bålen eller på armar och ben.
    * Barn i åldern två till tolv år får eksem i knäveck, armveck, runt ögon, handlovar, vrister och vecket under skinkorna. Kring munnen kan huden vara torr med smärtsamma sprickor i munvinklarna.
    * I tonåren kan eksemet återkomma i ansiktet, på halsen och skuldrorna och i vuxen ålder som handeksem.

Förebyggande

Om ditt barn har atopiskt eksem kan du förebygga genom att:

* Regelbundet smörja ditt barns hud med mjukgörande kräm.
    * Gärna välja kläder i bomull istället för ylle, som ofta kliar.
    * Duscha istället för bada, eftersom bad är uttorkande för huden. Försök att avleda ditt barns uppmärksamhet från klådan när det är möjligt. Om ditt barn kliar på eksemet blir klådan värre och en ond cirkel skapas
    * Skapa en bra hemmiljö, det vill säga en rökfri miljö och god ventilation, särskilt där barnet sover.
    * Vänta med att skaffa pälsdjur under småbarnsåren eftersom det finns ökad risk att barn med atopiska eksem utvecklar luftvägsallergi, det gäller särskilt om föräldrar eller syskon har någon allergisk sjukdom. Behåll de djur ni har men var observant på om barnet utvecklar tecken på luftvägsallergi, det vill säga allergisk snuva och/eller astma.

Egenvård

Om eksemet är rött och kliar behöver det oftast smörjas med kortisonkräm. Man smörjer de drabbade ställena morgon och kväll. Små tuber med enprocentig hydrokortisonkräm finns att köpa på apoteket utan recept. Om behandlingen inte ger effekt ska du vända dig till närmaste barnläkarmottagning eller vårdcentral, eftersom det kan behövas starkare krämer och en riktig behandlingsplan.

• Koocachoo

Tack så jättemycket för informationen!! Jag pratatde med min mamma förut och hon sa böjveckeksem med en gång. Har en tid hos BVC nästa vecka. Ska tills dess smörja med hydrokortison kräm morgon och kväll och tänkte smörja med en annan fet salva under dagen även. Så hoppas jag att det går bort.

Får jag bort detta så ska nog lilla tösen börja sova bättre igen. Hon har kliat sig i nackhåret ett tag men har inte fattat något att det kunde vara detta. Men det har nog samband.

Tack igen för informationen! Den var väldigt bra och läsvärd!

• paloma84

Som barn led jag själv av Böjveckseksem...
    Jag vet hur det känns! Och inte nog med det, efter graviditeten verkar det kommit tillbaka något...

Lider även av astma och allergi.
    Allergisk mot alla pälsdjur och pollen.

Som barn även mot alla röda frukter o grönsaker, mjölk och starka tvättmedel, tvålar, diskmedel... hua..

Det konstiga är att det är endast jag av 5 barn som lider av detta. Det verkar som om är man känslig, så kan man åka på hela svängen!

Lycka till!

• tes 75

..kan också vara svamp. då smörjer du med t ex cortimyk (relativt billig, receptfri kräm som också innehåller hydrokortison) & ser till att vecken hålls torra. vår son har återkommande svamp i t ex armhålor & knäveck, då blir det ganska ilsket rött på sina ställen & det kan lukta lite unket.

• Maggis Nervis

testa med locobase, den är jättefet och funkar bra i vecken på mina ungar, de är riktiga torrisar

Fuck Google, ask me
  • Koocachoo

Tack alla svar!! Tror det var locobase jag köpte idag på apoteket....en liten tub för 23 kronor...återstår att se imorgon om det ser lite bättre ut efter natten. Hon har faktiskt inte kliat sig så mycket i hårfästet efter jag har smörjt henne idag. Så det har kanske blivit något bättre. Inte lätt o vara liten...

Svar på tråden Röda utslag i alla veck på kroppen