• Lokatt

Gräsmattan, en lervälling! :-(

Våran gräsmatta har varje år i slutet av vintern och på våren förvandlats till lera, men nu i år är det extremare än någonsinn och det är bara mars! Hjälp, vad gör man?!
    barnen och hunden har ju gått och lekt där lite oxå, så det är uppluckrat, kommer grästet ta sig tillbaka? Hur får vi en gräsmatta igen?

Våga vägra blogga
  • Svar på tråden Gräsmattan, en lervälling! :-(
  • Lokatt

Ingen som vet hur man räddar en gräsmatta?

Våga vägra blogga
  • Tina426

vet hur det känns....vi ska så nu i våren....ser inte fram imot den leriga marken. Och det e det enda stället för barnen at vara på också,,

• Lokatt
    Fröken Småland skrev 2009-03-26 11:04:07 följande:
    Så nya gräsfrön och spärra av?
    tar det sig verkligen i blandning mellan lera och gammla mossa ocg gräsrötter?
    Våga vägra blogga
  • Fröken Småland
    Lokatt skrev 2009-03-26 11:06:46 följande:
    tar det sig verkligen i blandning mellan lera och gammla mossa ocg gräsrötter?
    Jag misstänker att man måste lägga på ett lass matjord. Men nu är jag verkligen ute på djupt vatten, ville bara vara snäll och svara
  • Lokatt
    Tina426 skrev 2009-03-26 11:06:23 följande:
    vet hur det känns....vi ska så nu i våren....ser inte fram imot den leriga marken. Och det e det enda stället för barnen at vara på också,,
    hur gör ni när ni sår?
    Samma här, känns så trist att ta bort o så, det är ju barnens gård. Mindre kul att ha de "inspärrade" på våren.
    Fröken Småland skrev 2009-03-26 11:19:38 följande:
    Jag misstänker att man måste lägga på ett lass matjord. Men nu är jag verkligen ute på djupt vatten, ville bara vara snäll och svara
    Lät jobbigt med matjorden! tack för svar såklart
    Våga vägra blogga
  • ALJO

Det blir så när tjälen går ur marken, den är tinad bara det översta lagret och frusen under, har man lera blir det så då. Försök att inte gå för mycket på den, och om ni har mossa i gräsmattan så fungerar gödsel bäst mot mossa och för starkare gräs, trampa till gräsmattan om det är djupa spår i den, och om en månad kan ni börja gödsla, gödsla sedan en gång i mpnaden, april, maj och juni. Tror absolut att den kommer att ta sig.

• Lokatt
    Empan81 skrev 2009-03-26 12:12:13 följande:
    Gångförbud på den o avvakta. Blir säkert fin igen
    ALJO skrev 2009-03-26 12:11:08 följande:
    Det blir så när tjälen går ur marken, den är tinad bara det översta lagret och frusen under, har man lera blir det så då. Försök att inte gå för mycket på den, och om ni har mossa i gräsmattan så fungerar gödsel bäst mot mossa och för starkare gräs, trampa till gräsmattan om det är djupa spår i den, och om en månad kan ni börja gödsla, gödsla sedan en gång i mpnaden, april, maj och juni. Tror absolut att den kommer att ta sig.
    tack för era svar. Gud så trist att inte kunna gå på den barnen och hundarna älskar ju att vara ute där Men det kanske är värt det om det blir ordning på den iof.
    gödsel alltså, kan/ska man slänga på lite nya frön oxå?
    Våga vägra blogga
  • ALJO

Visst, det kan du göra redan nu så växer dom när dom tycker att det blir lagomt varmt.

• Moa38

vår ser förmodligen likadan ut som din, total katastrof!!! En hund som springer upp den hela tiden. Men maken har börjat "renovera" den nu. Började med att kalka den sedan skall han nog lägga jord i hålorna som hunden sprungit upp och sedan så och till sist gödsla och toppdressa. OCH DELA AV TRÄDGÅRDEN och göra en del i taget. Så GÅ-FÖRBUD!
    Leta på nätet så finns det bra tips på hur man får lika fin gräsmatta som grannen utans små barn och hund

• Kavat

Jag skulle skaffat ett lager jord/sand och så nya frön, men då behöver man nog dessvärre spärra av ett tag misstänker jag. Eller så köper ni färdig gräsmatta att rulla ut.
    Trist bara om man inte äger det själv, för det är ju inte helt gratis tyvärr...

• LuMa

Kanske kan vara värt att lägga ut lite dränering i gräsmattan där största tillrinningen är?
    Typ såna som rör som bönderna använder när dom täckdikar?

Vi har gjort så i vår blivande gräsmatta och det tar undan en hel del vatten.
    Kommer dock att behöva lägga ut några till då vi har massvis med tillrinning från ett berg. Gräsmattan har varit täckt av 15-20 cm is hela vintern, lär bli läckert när det smälter..

• Lokatt

dränering och nytt gräs helt och hållet hade jag absolut satsat på om vi ägde gården. Nu hyr vi bara halva huset och baksidan.
    Får göra en budget/enkel variant och hoppas det blir så det ser skapligt ut i sommar och går att vistas där då.
    Kastar ut lite frön och inför förbud att leka där för barn och hundar ett tag då. Sen lite gödsel när solen tittar fram kanske?

Nu håller jag verkligen tummarna för att det ska bli lite fason! tack för råd och tips!!

Våga vägra blogga
  • mlsa

Gräs på vårvintern är alltid geggigt, men det brukar ordna sig få fort värmen och solen kommer. Sälg och pil är växter som dricker mycket vatten. Man kan plantera träd i hörn där det är lite extra sankt. Även bärbuskar är törstiga av sig.

Svar på tråden Gräsmattan, en lervälling! :-(