• livet leker

Är köttsaft BLOD?

Diskutterade men en jobbarkompis i dag.. jag tror mig veta att köttsaft är blod. Men han säger att det är INTE blod, för att när djuret dör förgiftas blodet så det är då farligt att äta...Men blodpudding då? Sa jag, men då tillagas det på nått sett så att man kan äta det.... hmm..

Försöker googla fram men hittar inte..!

• Svar på tråden Är köttsaft BLOD?
  • Tristanya

menar du det som brukar ligga tillsammans med köttet i förpackningen?
    det är väl blod? vad skulle det annars vara? varför skulle blodet bli förgiftat när djuret dör? verkar konstigt..

blodpudding osv är väl blodpulver man gör det på..? men är ju i vilket fall endå blod..

hm..

hoppas någon vet svaret på detta, för nu blev jag också nyfiken!

• livet leker

Tycker jag oxå, att det är blod!

• livet leker
    Tristanya skrev 2009-03-25 23:27:45 följande:
    menar du det som brukar ligga tillsammans med köttet i förpackningen?det är väl blod? vad skulle det annars vara? varför skulle blodet bli förgiftat när djuret dör? verkar konstigt.. blodpudding osv är väl blodpulver man gör det på..? men är ju i vilket fall endå blod..hm..hoppas någon vet svaret på detta, för nu blev jag också nyfiken!
    I förpackningen eller det som finns på skärbrädan efter att man skurit i köttet.
  • Lundby87

tror det e blod e ju tack vara att det e lite kvar som det kan bli saftigt när man steker det.

• Suri

Men nar de slaktar djuret så töms de på blodet ju. Köttsaften är väl kroppsvätska, vatten, salt, fett osv. Inte vet jag. Men det är ju inte blod.

• Teskedsmamman

Köttsaft är väl inte rent blod utan den vätska som finns i musklerna, blodet osv... och blod blir inte förgiftat när djuret dör. Särskilt om köttet har varit fruset, då blir det iskristaller inne i köttet som - om jag fattat saken rätt - spränger sönder kärlvägga, cellväggar osv och frigörs när det tinar.

Däremot är blod en exemplarisk grogrund för bakterier och det blir snabbt bakterietillväxt om det inte behandlas. Det enda som görs med blodpudding är att det först kokas lite och sedan steks... men samma sak här, jag minns inte exakt hur man gör blodpudding och blodkorv.

Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Queen70

"kroppsvätskor"...uäääck..

• Suri
    Queen70 skrev 2009-03-25 23:33:43 följande:
    "kroppsvätskor"...uäääck..
  • EllieMay
    livet leker skrev 2009-03-25 23:37:54 följande:
    susning.nu/K%F6ttsaftMen är det "blod" ?
    Jag tror det är blod uppblandat med andra safter från muskler ect, för rent blod är det inte med tanke på hur blaskigt det är. Har svårt att tro att man får barot allt blod, mycket finns nog kvar i kappilärena. och nej det är inte giftigt, i så fall skulle många dö då flera häller ned saften i grytor för att få smak.
    Inget vatten utan regn
  • livet leker
    knopprosa skrev 2009-03-26 20:25:40 följande:
    Ja det är blod och hur skulle du kunna äta köttet om blodet var "förgiftat"?
    mm ska fråga honom, låter ju lite konstigt, en del äter ju svartsoppa, det är blod i!
Svar på tråden Är köttsaft BLOD?