• Eelle

Barndator (lek & lär)

Hej.

Tösen fyller 5 år snart. Jag försöker få tag i en sån lek & lär dator, barn pc eller vad dem heter... har kollat lite på nätet, men hittar inte så många. På vanliga leksaksaffärer finner jag inga alls längre. Har dem slutat med det helt?

Någon som vet nått om sånna datorer?
    Var kan man köpa dem?

• Svar på tråden Barndator (lek & lär)
  • inze

Jag skulle hellre satsa på en riktig dator om ni har plats för det. Vår dotter fick sin första egna innan hon var 2 år, då hon fick ta över sin morbrors gamla. De behövs ju inte en så avancerad till att börja med så en begagnad för nån hundring brukar räcka bra till enklare barnspel och sånt. Det vi tyckte var bra med att hon hade en egen var att man inte behövde vara rätt att hon skulle förstöra något på vår vanliga utan hon kunde greja med den som hon ville. Detta har resulterat i att hon nu vi 8 års ålder hanterar datorn jättebra. Jag tycker det är en lika nyttig kunskap som att kunna läsa och räkna bra i dagens samhälle.

Jag vet inte om många resonerat på samma sätt eftersom lekvarianterna inte verkar finnas i vara så vanliga längre.

elmo_dator.jpg
    Dotterns första spel var något som hette Elmos datortelefon där man använde knapparna på telefonen för att göra olika saker. Tror tyvärr inte att den finns kvar längre.

Svar på tråden Barndator (lek & lär)