• Anonym (talgbollen)

Knöl med talg?! på ryggen

Min kille har en knöl på ryggen. Inte riktigt en finne, utan full med talg?! Det som kan pressas ut är tjockare och vitare än i finnar och bildar en flera centimeter lång "mask". Vad kan man göra för att få bort denna. På något sätt känns det som att "talgen?!" stängts in och är svår att klämma ut. Hur ska man rengöra när han haft det så länge att öppningen liksom stängts. Man får knappt ut något trots att man trycker hårt.

• Svar på tråden Knöl med talg?! på ryggen
  • Anonym (Me)

Låt skiten mogna sedan kläm för glatta livet. jag avlivade en talg körtel på så sätt. Den överproducerade.
    Nu har jag dock fått en på muttan så inte lika lätt precis

• Anonym (talgbollen)

Han har haft den i flera år, så den har liksom stängt sig med allt smuts inuti. Vad kan man göra då?

• Anonym (Me)
    Anonym (talgbollen) skrev 2009-03-26 01:03:29 följande:
    Han har haft den i flera år, så den har liksom stängt sig med allt smuts inuti. Vad kan man göra då?
    Ja går den inte att klämma som vi gjorde, alltså tömde den till max, efter ex antal försök så slutade den producera. Då får ni uppsöka läkare, lokalbedövning sedan snittar de dem och tömmer. Har han problem av den?
  • Anonym (talgbollen)

Han har inte några problem med den, men det är inte så snyggt och det ser ju orent ut att den är där år efter år.

• Anonym (:)
    Anonym (talgbollen) skrev 2009-03-26 01:03:29 följande:
    När jag får så så steriliserar jag en nål och sticker hål. Sen trycker och trycker och baddar med alsolsprit så det håller sig rent.
    Anonym (Me) skrev 2009-03-26 00:59:53 följande:
    Låt skiten mogna sedan kläm för glatta livet. jag avlivade en talg körtel på så sätt. Den överproducerade. Nu har jag dock fått en på muttan så inte lika lätt precis
    Hrm. Har också en sån. Eller två, den ena är numera bara ett litet sår. Men den andra känns som en omöjlighet att bli av med. Har dock inte haft den så länge. alsolsprit ska ju "dra ur" allting så jag hopas att de ska ge resultat där också
  • Anonym (Me)
    Anonym (talgbollen) skrev 2009-03-26 01:07:05 följande:
    Han har inte några problem med den, men det är inte så snyggt och det ser ju orent ut att den är där år efter år.
    men har såret dragit ihop sig helt efter att man klämt, och man inte kan klämma ut mer då är det ju inte orent. det är talg innuti, det luktar fan rent utsagt men smuts är det inte. är osäker om de tömmer körtlar om dem inte ger problem
  • Anonym (talgbollen)

Knölen är säkert 2-3 cm i diameter. Det lilla som går att få ut luktar verkligen inte gott...

• Anonym (Me)
    Anonym (:) skrev 2009-03-26 01:07:23 följande:
    När jag får så så steriliserar jag en nål och sticker hål. Sen trycker och trycker och baddar med alsolsprit så det håller sig rent. Hrm. Har också en sån. Eller två, den ena är numera bara ett litet sår. Men den andra känns som en omöjlighet att bli av med. Har dock inte haft den så länge. alsolsprit ska ju "dra ur" allting så jag hopas att de ska ge resultat där också
    Har aldrig hört att sprit skulle dra ut något så, finns ju acne medel man kan köpa som verkar på djupet. så finnarna mognar inte utan förintas. men detta är ju inte en finne med en inflamation i, det är talg vilket inte är bakteriellt utan något naturligt alla har

Har ni testat att ta en nål och trycka ganska långt in?

Anonym (Me) skrev 2009-03-26 01:11:22 följande:
    Har aldrig hört att sprit skulle dra ut något så, finns ju acne medel man kan köpa som verkar på djupet. så finnarna mognar inte utan förintas. men detta är ju inte en finne med en inflamation i, det är talg vilket inte är bakteriellt utan något naturligt alla har
    Jodå, det drar/torkar ut dom. Har använt mig av det flera gånger då jag brukar få väldigt hårsäcksinflammationer och som nu där nere. Fungerade på ena så det ska förhoppningsvis fungera på den andra. Måste bara sticka hål så att det kommer in/ut
Svar på tråden Knöl med talg?! på ryggen