• babykaboom

Dagis när jag har sommarlov? Hur funkar det egentligen? LÄRARE SE HIT!

Hej!

Min dotter inskolas just nu på dagis. Känns som en helt nya värld man ska lära sig...

Jag ska plugga till lärare. Hur fungerar det nu denna sommaren då jag har sommarlov från plugget?
    Då får hon inte gå på dagis eller? Måste hon skolas in sen igen till hästen?

Och hur funkar det sen? När jag jobbar som lärare och har sommarlov? Brukar det funka bra för barnen att ha så långt somarlov? Eller får de gå kvar några timmar även om jag har sommarlov? För att inte tappa bort det lixom...?

Får man ha barnen på dagis om man skulle gå en veckokurs på sommaren? Alltså inom det ämnet som man lär ut...?

LÄRARE - se hit! Kom med tips, råd och erfarenheter tack!

• Svar på tråden Dagis när jag har sommarlov? Hur funkar det egentligen? LÄRARE SE HIT!
  • Skutt

Hej:)
    Jag har uppehållstjänst som det så fint heter... Min dotter har haft lov med mig och sen har hon "mjukstartat" första veckan med lite kortare dagar. Det har fungerat bra för oss.

Lycka till.
    kram Skutt

• babykaboom

tack för svaret!

hur gammal är dottern om man får fråga?

vilka exakta regler är det som gäller? nån som vet...?

• SaramedM
    babykaboom skrev 2009-03-26 08:34:32 följande:
    tack för svaret!hur gammal är dottern om man får fråga?vilka exakta regler är det som gäller? nån som vet...?
    Om det inte finns särskilda skäl så är det väl rätt klart att barnen har semester när man själv har det
  • PialenaOskar

Hejsan!
    Ledig förälder = ledigt barn !!
    Skulle du sommarjobba el läsa under sommaren oxå är du ju inte ledig. då får barnet vara på fsk.
    Om det blir för långt uppehåll är ju väldigt olika för alla barn. Är man orolig kan man prata med personalen om en "ny inskolning". Räcker nog med ett par dagar bara så är barnet med i leken igen :) Hon minns iaf personalen o barnen och är förhoppningsvis trygg med dem även om hon inte tar för sig i leken på direkten.
    Annars tycker jag barnet ska få vara hemma med dig om du är ledig. Ingen fara om det blir lång tid utan dagis. Barnet har roligare med dig!! Ta vara på tiden. Det finns så många som slänger in sina barn på fsk så fort de får chansen. ( o bara ska handla el städa... fy)
    och grattis till ditt yrkesval :)

• SaramedM
    PialenaOskar skrev 2009-03-26 08:55:32 följande:
    Hejsan!Ledig förälder = ledigt barn !!Skulle du sommarjobba el läsa under sommaren oxå är du ju inte ledig. då får barnet vara på fsk.Om det blir för långt uppehåll är ju väldigt olika för alla barn. Är man orolig kan man prata med personalen om en "ny inskolning". Räcker nog med ett par dagar bara så är barnet med i leken igen :) Hon minns iaf personalen o barnen och är förhoppningsvis trygg med dem även om hon inte tar för sig i leken på direkten.Annars tycker jag barnet ska få vara hemma med dig om du är ledig. Ingen fara om det blir lång tid utan dagis. Barnet har roligare med dig!! Ta vara på tiden. Det finns så många som slänger in sina barn på fsk så fort de får chansen. ( o bara ska handla el städa... fy)och grattis till ditt yrkesval :)
    Du det kan finnas bra starka skäl till att INTE handla med sitt barn,så det fyande kunde du besprat dig
  • babykaboom

Självklart ska hon vara hemma med mig om jag är hemma! Men jag tänkte om jag sommarjobbar. Skulle vara bra om jag hittar ett sommarjobb ca 2 dagar i veckan. Då får hon lite dagistid och jag får lite extra cash..!

Men sen hade jag tänkt att när jag sen är färdig lärare att kanske gå en sommarkurs på en folkhögskola... Alltså det är ju inget som är studiemedelsberättigat. Men som framtida teaterlärare så tror jag det är jättebra att själv gå nån teaterkurs i tex mask, impro etc för att inte själv glömma bort sig lixom. Då blir man ju en bättre lärare, tror jag.

Men får barnet då gå på dagis, alltså om jag går en sommarkurs?

Jag planerar/drömmer alltså bara för tillfället. Är inte ens färdigpluggad och har inte ens ett jobb...!
    Tack för alla svar!

• Kicki0407
    SaramedM skrev 2009-03-26 08:57:22 följande:
    Du det kan finnas bra starka skäl till att INTE handla med sitt barn,så det fyande kunde du besprat dig
    Håller med dej... jag handlar ibland innan jag hämtar barnen på fsk just för att de inte FUNKAR å ha me dem i affären....Blir bara massa bråk om jag tar me två livliga pojkar te affären.
  • Skutt

Svar på #2#
    Hon är snart 5. Hon har haft två lov och det har fungerat bra båda gångerna:)

• Elfva

Jag har visserligen semestertjänst och jobbar som lärare i förskolan men jag kan ändå berätta min erfarenhet av detta...

Har du ferietjänst/uppehållstjänst så ska/bör barnet vara ledigt när du har feriedagar och/eller semester dvs ha långt sommarlov... Det brukar fungera jättefint för barnen, jag har inte varit med om att det blivit några problem. Går du kurs på sommaren så får förstås barnet vara på förskolan, likaså under de lovdagar då skolbarnen har lov men man som lärare jobbar.

Sen i ditt fall, om barnet är precis nyinskolat så kanske det kan vara bra att man siktar in sig på ett par dagars "komma-igång-igen" efter sommarlovet, dvs att ni lämnar henne några timmar även om du ännu inte hunnit börja jobba. Detta förutsatt att det är ordinarie personal och förskola... Likaså kan man ju om man känner att behovet finns korta sommarlovet lite genom att låta barnet gå några timmar fram till midsommar, sen brukar pedagogerna gå på semester och så och då är det ingen vits att låta barnet vara där, för då är det ändå inte som vanligt.

Men prata med pedagogerna på förskolan och fråga om råd. känner de att dottern är trygg ordentligt så är det bara att tuta och köra och ta långt lov. Det är ju underbart lyxigt att få så mkt tid tillsammans. Njut!

• mammamutilltre

Barnen klarar bra att vara lediga en längre tid och va härligt att kunna vara ledig så länge på sommarn....Och nä barnet får inte vara på förskolan när du är ledig.

• Anjonen
    PialenaOskar skrev 2009-03-26 08:55:32 följande:
    Hejsan!Ledig förälder = ledigt barn !!Skulle du sommarjobba el läsa under sommaren oxå är du ju inte ledig. då får barnet vara på fsk.Om det blir för långt uppehåll är ju väldigt olika för alla barn. Är man orolig kan man prata med personalen om en "ny inskolning". Räcker nog med ett par dagar bara så är barnet med i leken igen :) Hon minns iaf personalen o barnen och är förhoppningsvis trygg med dem även om hon inte tar för sig i leken på direkten.Annars tycker jag barnet ska få vara hemma med dig om du är ledig. Ingen fara om det blir lång tid utan dagis. Barnet har roligare med dig!! Ta vara på tiden. Det finns så många som slänger in sina barn på fsk så fort de får chansen. ( o bara ska handla el städa... fy)och grattis till ditt yrkesval :)
    "barnet har roligare med dig" typ näää inte min lilla tjej, visst älskar hon att vara med mig men inte jämt... hon älskar sina kompisar hos dagmamman å jublar när det är dags att fara dit... jag har alltid varit av den åsikten att barn behöver stimulans i fler former än vi som föräldrar kan ge, nog måste du väl hålla med om att barn älskar att leka med andra barn??? tänk dom föräldrar som inte har andra föräldrar att umgås med, var ska deras barn få leka om inte på dagis... här jag bor finns ingen stor lekpark där många samlas eller nån bra öppen förskola... min jänta skulle bli smått galen om hon inte hade dagmamman!!
  • Anjonen

vill tillägga att naturligtvis har man barnen hemma på semestern!!! hakade bara upp mig på sista raderna...

• babykaboom

Som jag skrivit tidigare (se nedan) tänker jag självklart ha dottern hemma om jag är ledig på sommaren! Frågan är alltså hur det fungerar om man går en sommarkurs på en folkhögskola??? Nån som vet?

Och sen tycker jag att det är synd om man måste skola om henne till hösten när vi just klarat av inskolningen...

Tack för era svar! Men kom gärna med fler egna erfarenheter?!

babykaboom skrev 2009-03-26 09:30:59 följande:
    Självklart ska hon vara hemma med mig om jag är hemma! Men jag tänkte om jag sommarjobbar. Skulle vara bra om jag hittar ett sommarjobb ca 2 dagar i veckan. Då får hon lite dagistid och jag får lite extra cash..! Men sen hade jag tänkt att när jag sen är färdig lärare att kanske gå en sommarkurs på en folkhögskola... Alltså det är ju inget som är studiemedelsberättigat. Men som framtida teaterlärare så tror jag det är jättebra att själv gå nån teaterkurs i tex mask, impro etc för att inte själv glömma bort sig lixom. Då blir man ju en bättre lärare, tror jag. Men får barnet då gå på dagis, alltså om jag går en sommarkurs? Jag planerar/drömmer alltså bara för tillfället. Är inte ens färdigpluggad och har inte ens ett jobb...! Tack för alla svar!
  • timberhochmandie

Studier innebär att man är berättigad till dagis, så om du pluggar på sommaren är det inga problem. Du "behöver" inte ha någon ny inskolning till hösten, men om du själv känner att hon verkar vara helt främmande inför att börja när höstterminen närmar sig så hör du bara med pedagogerna om ni kan få komma på besök tillsammans ett par gånger veckan innan det är dags att börja igen. Kommer att gå fint!

• Max mamma

Har pappan ngn semester?
    Självklart får dottern vara på fsk om du ska plugga i sommar,men har pappan semester så ska hon vara hemma med hnm.
    Man ska åxå komma i håg att det ser inte ut "som vanligt" på fsk på sommaren.
    Man kanske t.o.m. få gå på en annan fsk,med annan personal.
    fråga på er fsk hur det kommer att se ut på just eran fsk i sommar.

Lycka till!
    Camilla

Svar på tråden Dagis när jag har sommarlov? Hur funkar det egentligen? LÄRARE SE HIT!