• izzaizzaizza

Har TRANAN varit hos er i natt?

ja som rubriken lyder ...
    Var hon där i natt och la godis till barnen???
    Detta är jag uppväxt med ifrån småland men nu när jag bor i blekinge har de inte en aning om vem tranan är,
    Men tranan vet iaf vilka mina barn är för de har fått godis i sin mössa i natt.
    Skriv och berätta hur det är där du bor!!!!

• Svar på tråden Har TRANAN varit hos er i natt?
  • Miss Cee

Japp! Fast det ä rmin man som fått besök av tranan, eftersom vi inte har några barn.

Fast vi har alltid hängt upp en strumpa (!) till tranan. Som liten fick jag någon liten chokladbit och ofta en Pixiebok i strumpan (mina föräldrar var inte så förtjusta i godis så de bytte gärna ut lite mot en bok ist).

Nä rjag träffade maken och berättade om Tranan så trodde han i flera år att det var något som bara min familj kokat ihop på egen hand. Det tog ett tag att övertyga honom :)

Natten till onsdag kom tranan hit och lämnade en Bounty och en woodo-doll: www.voodolls.se/se/

Jag är från Kalmar län, men bor just nu i Skåne.

• izzaizzaizza

kul att du svarade ,,,verkar lite trantomt!!!

• Maggizz

Oj vilken kul tradition! Vilken dag är det "tranan" ska komma på?
    Är det för att fira våren eller nåt?
    Detta vill jag anamma!

• Cia o krabaten

Nope, aldrig hört talas om.

• moeder

Kanske lite sent att svara nu, för det var ju några nätter sedan tranan var hos oss...

Iallafall så kommer tranan och lägger godis under barnens huvudkuddar natten till 25 mars. Det gjorde den för mig när jag var liten - min pappa kommer från Kosta (Växjö-trakten), men inte för min man vars släkt sedan generationer kommer från Jönköpingstrakten. Så det är nog barnen i östra Småland tranan kommer till (och till de barn/barnbarn som har föräldrar/mor-eller farföräldrar därifrån)!

• izzaizzaizza

tack för alla svar:)
    Jag kommer från växjötrakten så så kan det nog stämma.
    Vi fick alltid tranegodis i mössan när jag var liten.

Svar på tråden Har TRANAN varit hos er i natt?