• piraja

Hur känns det när barnet sparkar?

Låg och funderad lite på barnet igår och det slog mig att det kanske är lite läskigt när man börjar känna sparkar, eller kanske obehag? Hur upplevde du det?

Iofs så är det ju inga karatekickar direkt, så man vänjer väl sig in i det kanske?

• Svar på tråden Hur känns det när barnet sparkar?
  • Grönögat

Jo när den första sparken kom så kändes det... absurt att det var en MÄNNISKA inuti min mage! Men det var också något så otroligt djävla häftigt att det går inte att sätta ord på det.

• Megapullan

Hej.Jag är i vecka 23,har känt riktiga sparkar som syns på magen.Helt underbart känns det men det känns lite läskigt.När barnet vänder på sig så känns det som om någon rör runt i magen på mig.
    Kram

• lilla mej

det kanns nastan lite harligt obehagligt om du forstar... sjalva sparkarna ar ok men tycker mer nar bebisen knolar runt och vander sig och haller pa som kan kannas lite lustigt konstigt...

• Elfva

De allra första sparkarna kändes som popcorn i magen, det var liksom som små puffar. Senare blev det stora mer kraftiga sparkar och ibland gjorde ont och det kändes ibland jobbigt när man skulle sova för låg man på "fel sätt" blev det ett himla liv i magen... Men det kändes aldrig läskigt utan roligt och mysigt och häftigt, även om det ibland var jobbigt...

• piraja

Tack för kommentarerna :) Ska bli spännande och se hur jag upplever det, men det skrämmer mig liiiite :)

• Floff

Jag pratade med min mamma om detta igår och hon beskrev det som att de första sparkarna känns som att en fiskstjärt liksom sveper förbi på insidan av magen. Knepig förklaring, men men

• piraja
    Floff skrev 2009-03-30 15:10:59 följande:
    Jag pratade med min mamma om detta igår och hon beskrev det som att de första sparkarna känns som att en fiskstjärt liksom sveper förbi på insidan av magen. Knepig förklaring, men men
    Jag har också hört den förklaringen tidigare, så det var inte så knepigt :)
  • viiinter

Jag trodde också det skulle kännas obehagligt med sparkar innan jag var gravid. I v. 20+0 kände jag för första gången något som jag kopplade ihop med en spark/rörelse från barnet. Det känns som om någon buffar på insidan. Jätte mysig känsla! Några dagar senare kunde man även se när barnet sparka eftersom magen hoppar till på det stället. Jag är nu i v. 23+6 och har känt sparkar varenda dag sen v. 20+0, ibland mer och ibland mindre. Det är kraftigare sparkar nu.

Ibland kan det kännas lite obehagligt, jag vet inte riktigt vad barnet gör för något då. Hela jag hoppar till ibland (typ som när man blir skrämd, det sker automatiskt) eftersom det känns så underligt och lite obehagligt. Men det har jag inte känt av så ofta.

Jag har inte känt av nå fiskstjärtar eller något sånt. Det var sparkar direkt när jag väl börja känna.

• Tvåtusennio

Hehe första sparken kommer jag ihåg som igår :)
    Den var så mysig , när jag låg i badet på morgonen på nyårsafton :)
    Kändes som att det var en fjäril eller något som rörde sig där inne. Den var hur mysig som helst :D

Två dagar efter det så började den sparka hårdare än så ock har rört på sig sen dess o det är helt obeskrivligt hur det känns :) Måste upplevas :P

Nu älskar jag när den rör på sig, är i v29 nu.
    Den är i full gång nästan hela tiden , så vissa stunder önskar man att den kunde vila en liten stund vilket den oftast gör i fel tillfällen. Men åå det är så härligt att känna när den sprattlar o snurrar runt o sparkas o har sig hihi :)

• Lyktan

Dom första rörelserna känns som luft i magen ungefär.. Som fjärilar i nedre delen av magen.
    Sen blir det starkare och starkare och man känner mer och mer hur det stramar i huden där dom sparkar och slår. Otroligt häftig känsla.. Men efter vecka 34 är det hårda sparkar och då tyckte inte jag att det var lika roligt längre
    Ett revben gick av *fniss* MIn lilla fotbolls kicker till dotter..

Svar på tråden Hur känns det när barnet sparkar?