• Mamman till två

Ditt bästa recept på chokladbollar, negerbollar, havrebollar eller vad ni väljer att kalla dom?

Dottern vill baka, jag är lat...

..men där finns ju tusen olika recept & jag har inte gjort bollar sen jag var liten.

Jag är ute efter ett recept där bollarna inte är för lösa & inte smakar för mycket kaffe..

• Svar på tråden Ditt bästa recept på chokladbollar, negerbollar, havrebollar eller vad ni väljer att kalla dom?
  • Balehead

Ta receptet på havregrynspaketet, uteslut kaffet, och ta så mycket havregryn som du tycker blir bra. Häng inte upp dig på recept till punkt och pricka.

(För extra goda vuxenbollar kan man tillsätta en knivsudd salt och en kork punsch!)

• Mamman till två
    Balehead skrev 2009-03-26 10:25:42 följande:
    Ta receptet på havregrynspaketet, uteslut kaffet, och ta så mycket havregryn som du tycker blir bra. Häng inte upp dig på recept till punkt och pricka. (För extra goda vuxenbollar kan man tillsätta en knivsudd salt och en kork punsch!)
    Det är precis vad jag brukar göra - men sambon har varit duktig & hällt över havregrynen till en plastburk..

Vuxenbollar gör vi en annan gång - idag blir det barnbollar!
    Att spetsa dom lite är ju dock smaskens!
  • Vhilma och Victor

Du kan spetsa dem med apelsinuice! Mer barnvänligt

• Mimmicry

100g smör
    3dl havregryn
    2msk kakao
    1tsk vaniljsocker
    2msk kallt kaffe eller vatten

• Lilla fii

100 gram smör
    2 dl havregryn
    1 dl kokos
    3 msk kaffe
    1 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    2 msk kakao
    1 msk oboy

Detta är det godaste jag provat

Mamma till prinsessan Nomi 22/6-07
  • Meria

100 g smör
    1 dl socker
    3 dl havregryn
    1 tsk vaniljsocker
    2 msk kaffe
    2 msk kakao

Är det som står på mitt havregrynspaket. Gjorde några iförrgår

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Mamman till två

tack tack - nu ska det rullas bollar..

• Ann Nelly

Jag har ett recept hemma (har det tyvärr inte tillgängligt nu) med florsocker i stället för vanligt socker, MYCKET godare. De blir så härligt lena i konsistensen. Men jag har för mig att det är ett standardrecept så det är väl bara att byta ut sockret. Och så ställa smeten i kylen en halvtimme så är det lättare att rulla bollarna sen.
    Och som någon annan skrev, uteslut kaffet eller byt ut mot apelsinjuice.
    Eller en liten skvätt hallonsaft kanske...

• Mini Pantern
    Ann Nelly skrev 2009-03-26 13:17:14 följande:
    Jag har ett recept hemma (har det tyvärr inte tillgängligt nu) med florsocker i stället för vanligt socker, MYCKET godare. De blir så härligt lena i konsistensen. Men jag har för mig att det är ett standardrecept så det är väl bara att byta ut sockret. Och så ställa smeten i kylen en halvtimme så är det lättare att rulla bollarna sen.Och som någon annan skrev, uteslut kaffet eller byt ut mot apelsinjuice.Eller en liten skvätt hallonsaft kanske...
    Det har jag också haft men vet inte var det är. Har du möjlighet att skriva in det?
    Stolt 5-barnsmorsa som sköter sig själv och skiter i andra
  • Prinsessans mamma

Byt ut del av sockret till vit sirap.(
    efter att ha läst ingr på köpta i delikatessdisk som var jättegoda)
    Och mixa smeten så havregrynen blir finfördelade (alt hacka dem i förväg)
    Och så en liten nypa salt i.
    Men kaffet ska vara kvar.

• Mamman till två

oj vad många bra tips - inte har jag tidigare sett dessa bollar som en delikatess!

Jag är också nyfiken på receptet med florsocker - låter spännande.

Idag blev det dock traditionella (med kaffe) - supergoda & de föll dottern i smaken

• Ann Nelly

Oj, det var fullt upp igår kväll så jag glömde att kolla receptet (finns i någon av mina kokböcker men minns inte vad boken heter) men jag hittade ett på nätet som jag tycker mig känna igen. Tror att det är samma faktiskt även om jag är osäker på kaffemängden. Vi brukar även rulla dem i strössel för det tycker sonen är godast.
    Till ca 40 st:
    2 dl florsocker
    4 msk kakao
    100 g smör, rumsvarmt
    1 msk vaniljsocker
    5 dl havregryn
    6 msk starkt kaffe
    pärlsocker/kokosflingor

Sikta florsocker och kakao tillsammans och rör ihop det med smöret och de övriga ingredienserna utan pärlsockret/kokosflingorna. Ställ smeten i kylskåp i 30 minuter.
    Forma runda bollar av smeten med våta händer. Rulla bollarna i pärlsocker eller kokosflingor.

Svar på tråden Ditt bästa recept på chokladbollar, negerbollar, havrebollar eller vad ni väljer att kalla dom?