• Evispevis

katt som bits

Hejsan!

Vår katt, en norsk skogskatt på ett år bits.
    Han har gjort det sedan vi fick honom när han var 10 veckor. Vi har hela tiden trott att det är för att han är kattunge trots att han har bitists riktigt, riktigt hårt.

Nu är han som sagt ett år gammal och jag tycker nästan att det blir värre eller det är vid sämre tillfällen. Kan vara om man kelar eller om man går förbi hans matsskål utan att ge honom mat eller så kan han helt plötsligt bara hugga för att man går förbi honom.
    Annars så är han en jättego och social katt. Ska alltid vara med och vill gärna kela.

Men eftersom han är så oberäknelig så påverkar det oss. min fyrsåriga dotter vill tex inte klappa honom.

Någon som vet något om detta beteende?

Hälsningar,

Eva

• Svar på tråden katt som bits
  • hic sunt leones

En av våra katter brukade bitas en del när han var ung. När man klappade, särskilt på magen, bet han en alltid i handen. Som om det blev för mycket för honom. Han kunde också gå efter och bita en i vaden om man ignorerade att han ville gå ut eller ha mat. Detta beteende växde dock bort inom ett år eller nått och jag ska tillägga att vi inte hade honom sedan kattunge.
    Nu har vi en annan som bits, eller snarare tuggar på fingrar, det är hennes sätt att vara go.
    Ibland gör katter lite överslagshandlingar, typ bits fast det är så himla skönt att bli klappad. Kan också vara att han har en massa överskottsenergi som de brukar ta ut på att jaga varandra tex om de är flera, och så ser han era ben som "byte" när ni går förbi. Han växer säkert ifrån det. Prova att se till att han kan aktivera sig, klätterträd, leksaker... etc.

• Evispevis

Men han går ute så han borde ju inte vara understimulerad precis. Men det känns skönt att höra att det finns hopp. Vad ska man göra dock när han bits? Ska man straffa honom på något sätt?

• CTMT

Min hankatt (innekatt, kastrerad, snart 3 år gammal) brukar nafsa och "bitas" när jag klappar honom på magen! Inte så det går hål. Och jag tror det är när han känner att det är lite obehagligt, om jag t.ex. råkar klappa mothårs i pälsen.

Din katt kan visa tecken på att den vill leka genom att bitas! Trots att den är utekatt så kan den ändå vara understimulerad. Har ni funderat över en kattkompis kanske? Det kan vara en bra lösning på problemet och er katt har alltid en annan kise att leka med :)

• Rigmor Mortis

En katt bör vara hos sin mamma till den är minst 12 veckor, hon lär den hur man ska bete sig (saker som att inte bitas till exempel)

• hic sunt leones

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur vi gjorde med våran. Tveksamt om de fattar vad du gör och varför, katter har ju en förmåga att inte bry sig... Om man skulle säga NEJ varje gång kanske han blir paff och överraskad, ja mer att du skrämmer honom i handlingen än VAD du säger liksom. Kanske funkar.
    Han kanske inte får utlopp för sitt jaga-busande även fast han går ute. Våran var också utekatt. Jag har sedan denna bitande katt aldrig haft ensamkatt igen, och ingen av de andra har uppvisat detta beteende. Jag tolkade det som ett frustrerat beteende. Men jag är ingen expert. Fråga veterinär om ni tror det är något fel på honom, det kan aldrig skada.

Svar på tråden katt som bits